Guvernul a alocat bani pentru exproprierea terenurilor aflate pe aliniamentul Autostrăzii Transilvania (A3), mai precis pentru tronsonul cuprins între Câmpia Turzii şi Târgu-Mureş.
Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică proiectul de hotărâre a guvernului privind declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor situate pe amplasamentul tronsonului nr. 1C, subsecţiunea Ogra – Târgu-Mureş, aflat pe teritoriul localităţilor Cristeşti, Gheorghe Doja, Ogra, Sânpaul, Ungheni, Târgu-Mureş (judeţul Mureş) din cadrul obiectivului de investiţii Autostrada Braşov – Târgu-Mureş – Cluj – Oradea.
Pentru acest proiect de hotărâre este nevoie de 175 de milioane de lei, sumă necesară despăgubirilor imobilelor aflate în proprietate privată ce trebuie să fie expropriate: 38 de clădiri, pe 64.689 mp. „Suma aferentă imobilelor prevăzute în anexa nr. 2 la proiectul de hotărâre a guvernului rezultă din raportul de evaluare întocmit de către un expert autorizat UNEVAR, în conformitate cu dispoziţiile legii nr. 255/2010, cu modificările şi completările ulterioare şi ale hotărârii guvernului nr. 53/2011”, se specifică în nota de fundamentare a proiectului.
Conform informaţiilor ZIUA de CLUJ, existau întârzieri mari în execuţia tronsoanelor din A3, atât de la Cluj-Napoca spre Borş, cât şi de la Câmpia Turzii la Târgu-Mureş. Pe ultimul tronson, cei 55 km de autostradă sunt împărţiţi în 5 loturi, trei pe porţiunea Ogra (jud. Mureş) – Câmpia Turzii, de 3,6 km, 17,9 km şi 15,6 km, respectiv alte două loturi pe porţiunea Târgu-Mureş – Ogra, unul de 9 km (4,5 km autostradă, 4,5 km drum de legătură) şil de-al doilea de 10,1 km.
Întârzierea a fost semnalată şi de Asociaţia Pro Infrastructura (API). „Pe A3, sectorul Câmpia Turzii – Târgu-Mureș, se lucrează abia pe 10 km din totalul de 55 km. Motivul invocat de către autorități pentru acest blocaj e faptul că lipsește o revizuire a acordului de mediu”, conform API. Aceasta a solicitat Companiei de Autostrăzi și Ministerului Transporturilor asumarea de decizii urgente în vederea deblocării situației pentru a evita pierderea unui alt an de construcție pentru un proiect aflat deja în întârziere majoră.
Proiectul autostrăzii Braşov – Borş a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit multe modificări, fiind reziliat în 2013. Pentru 12,5% din autostradă statul a plătit Bechtel 1,2 miliarde de euro.
Ulterior s-au dat noi termene de finalizare, ultimul estimat fiind 2020. Din șoseaua Brașov – Borș, de 433 km, sunt finalizați 52 km, pe tronsonul Câmpia Turzii – Gilău, construit de Bechtel. În prezent se află în lucru sau în pregătire tronsoanele Gilău – Nădăşelu, Târgu-Mureş – Ogra – Câmpia Turzii, Suplacu de Barcău – Borş.
Sursa: Ziua de Cluj