An de an… zi de zi, nu auzim decât că primăriile mureșene nu au bani sau edilii se vaită că au primit prea puțini de la București.
Primăriile nu reușesc să-și asigure banii necesari din venituri proprii, decât într-o mică măsură, dar, așa cum a constatat și Curtea de Conturi Mureș, vina este a acestora deoarece autoritățile publice locale sunt insuficient preocupate de stabilirea resurselor bugetare proprii și nici nu urmăresc încasarea acestora pe parcursul execuției bugetare.
În plus, lenea e cucoană mare, primăriile mureșene încasează foarte puțini bani de la UE la nivelul județelor.
Am citit Raportul Camerei de Conturi Mureș și ne-am crucit: cheltuieli supraevaluate sau majorate nejustificat; bunuri plătite, dar neintrate în posesia primăriilor; servicii plătite de instituții, dar neefectuate; cheltuieli de personal ilegale; decontarea unor servicii peste nivelul maximal prevăzut de lege; lucrări de investiții, fără documente justificative; lipsă de interes pentru recuperarea restanțelor de la cetățeni sau de la firme… toate evidențiază nepăsarea autorităților față de administrarea banului public!
Dar să le luăm pe rând
În anul 2017, în județul Mureș, Camera de Conturi Mureș a verificat 41 de primării, Consiliul Județean Mureș, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș și Spitalul Clinic Județean Mureș, dar nu a fost emis niciun certificat de conformitate, din cauza numeroaselor nereguli constatate! Aceasta după ce, nici în urmă cu un an niciuna dintre primării nu a primit certificatul de conformitate, din cauza multiplelor ilegalități.
„În perioada de referință, nu a fost emis niciun certificat de conformitate, urmare a faptului că situațiile financiare auditate nu au fost întocmite, din toate punctele de vedere semnificative, în conformitate cu legile și reglementările în vigoare și nu oferă o imagine fidelă și reală asupra operațiunilor economice ale entităților”, se arată în Raportul privind finanțele publice locale pe anul 2016 la nivelul județului Mureș.
De curând, Curtea de Conturi a României a publicat Rapoartele referitoare la finanțele publice locale pe anul 2016, întocmite la nivelul fiecărui județ. Rapoartele sunt pentru anul 2016 deoarece unitățile administrativ-teritoriale au fost verificate în 2017. Mai multe detalii referitor la verificările din județul Mureș vă oferim în continuare…
Dependenți de sumele de la București din vina primăriilor
Camera de Conturi Mureș a constatat că primăriile mureșene nu reușesc să-și asigure banii necesari din venituri proprii, decât într-o mică măsură. În rest, primăriile sunt dependente de sumele ce vin de la București: „Sursele de finanțare ale bugetelor locale depind în mare măsură de alocările de la nivel central sub forma sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată, cote și sume defalcate din impozitul pe venit și subvenții. Astfel, veniturile încasate la nivelul unităților administrativ-teritoriale în anul 2016, au provenit în cea mai mare parte din alocații de la bugetul de stat respectiv 69,0% din veniturile totale realizate, în timp ce veniturile proprii din impozite, taxe, contribuții, vărsăminte și alte venituri au reprezentat doar 18,4% din totalul veniturilor încasate la bugetele locale ale comunelor, orașelor, municipiilor și bugetul propriu al județului Mureș”.
Vina este a primăriilor, deoarece autoritățile publice locale sunt insuficient preocupate de stabilirea resurselor bugetare proprii și nici nu urmăresc încasarea acestora pe parcursul execuției bugetare, arată Raportul.
Ba mai mult, în 2016 s-au încasat și foarte puțini bani de la UE la nivelul județului: 30.610 mii lei, ceea ce înseamnă o scădere cu 74,7% față de anul 2015.
Dacă aleșii și-ar fi făcut treaba…
Din verificările efectuate, au rezultat venituri totale suplimentare (deci sume care ar fi putut intra în bugetele locale dacă aleșii și-ar fi făcut treaba cum trebuie) stabilite la 9.057 mii lei, din care 374 mii lei creanțe accesorii, precum și prejudicii în valoare totală de 11.793 mii lei, din care 926 mii lei dobânzi și majorări de întârziere.
Totodată, prin rapoartele de audit/control întocmite s-au reținut abateri financiar contabile de la legalitate și regularitate, precum și cazuri de nerespectare a principiilor de economicitate, eficiență și eficacitate în utilizarea fondurilor publice și în administrarea patrimoniului public și privat al unităților administrativ-teritoriale, cuantificate la 39.679 mii lei.
La Spitalul Clinic Județean Mureș
La Spitalul Clinic Județean Mureș s-a constatat că elaborarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2016, s-a făcut fără a avea la bază propunerile formulate de conducătorii secțiilor și compartimentelor din structură.
Unele venituri din servicii medicale spitalicești prestate de Spitalul Clinic Județean Mureș nu au fost înregistrate și încasate – în sumă de 2.916 mii lei.
Contabili neprofesioniști
Multe abateri sunt puse pe seama contabililor, care nu știu sau nu sunt interesați să-și facă treaba cum trebuie. Astfel, abateri privind exactitatea și realitatea situațiilor financiare au fost constatate la 31 de unități administrativ-teritoriale – valoarea totală a operațiunilor cu care datele din situațiile financiare au fost denaturate însumând 24.974 mii lei.
„Neregulile financiar-contabile identificate se referă, în general, la neorganizarea și neconducerea contabilității în conformitate cu prevederile legale, neînregistrarea corespunzătoare a unor bunuri în evidența contabilă, înregistrări contabile eronate, neconforme cu normele de aplicare a planului de conturi”, arată Camera de Conturi Mureș.
De exemplu, unele primării au uitat să înregistreze în contabilitate operațiunile economice la momentul efectuării lor. Alteori, nu au fost înregistrate în contabilitate unele obligații comerciale de plată a unor facturi în valoare de 197 mii lei (UATC Miheșu de Cîmpie).
Bunuri neînregistrate
Apoi, de multe ori, bunurile instituțiilor nu sunt înregistrate în contabilitate sau sunt înregistrate la o valoare mai mică. Vă dați seama ce înseamnă aceasta pentru comunitate… Cum este ținută urma acestor bunuri și cum este recuperată valoarea acestora în caz de furt/pierdere/distrugere?
Camera de Conturi precizează: „Nu au fost înregistrate în contabilitate, respectiv au fost înregistrate la o valoare diminuată bunuri care constituie domeniul public sau privat al UATM Tîrgu Mureș, UATO Sărmașu și Sovata, UATC Apold, Beica de Jos, Eremitu, Sînpaul și Tăureni – aspect care a avut drept consecință denaturarea cu 7.299 mii de lei a informațiilor prezentate în situațiile financiare cu privire la valoarea activelor deținute în patrimoniu”.
Apoi, nu au fost înregistrate în evidenţa contabilă rezultatele evaluării bunurilor care aparțin domeniului public al UATO Sărmașu, UATC Beica de Jos și Solovăstru, având drept consecinţă denaturarea cu 1.719 mii lei a informaţiilor prezentate în situaţiile financiare cu privire la valoarea bunurilor deținute în patrimoniu.
De asemenea, probleme contabile au apărut și în legătură cu bunuri sau terenuri folosite de școli în Sărmașu, Bahnea, Beica de Jos, Hodac, Ibănești și Sîngeorgiu de Mureș.
Recepționate, dar în curs de execuție!?
Nu ne mai mirăm că, de exemplu la Apold, Corunca sau Ibănești, unele lucrări de investiții în valoare de 7.135 mii lei au fost finalizate și au fost întocmite procese verbale de recepție la terminarea lucrărilor, dar cu toate acestea, au fost menținute nejustificat ca investiții în curs de execuție.
Venituri neîncasate
Alteori, primăriile și instituțiile nu au încasat veniturile bugetare cuvenite, privând astfel comunitatea de noi investiții care se puteau realiza cu banii respectivi. Este vorba de venituri din: impozit pe clădiri, impozit pe terenuri, taxe de eliberare avize și autorizații de construire sau de funcționare – Tîrgu Mureș, UATO Miercurea Nirajului, Sărmașu, Sovata și Ungheni, UATC Beica de Jos, Bogata, Brîncovenești, Corunca, Cristești, Daneș, Ernei, Ghindari, Gurghiu, Ibănești, Iclănzel, Livezeni, Miheșu de Cîmpie, Sîngeorgiu de Mureș, Sînpaul, Solovăstru, Stînceni și Suseni.
De asemenea, unele primării au „uitat” să depună în conturile deschise la Trezoreria Statului unele venituri bugetare în sumă de 776 mii lei încasate în numerar.
Totodată, 192 mii lei nu au fost încasați (la Ungheni, UATC Band, Brîncovenești, Daneș, Ernei, Hodac, Livezeni, Miheșu de Cîmpie, Sînpaul și Suseni), deoarece nu s-a realizat schimbul de informații dintre organele fiscale locale și cele competente cu înmatricularea/radierea mijloacelor de transport și astfel numărul mijloacelor de transport comunicat de MAI – Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatricularea Vehiculelor – a fost mai mare decât al celor aflate în evidența fiscală a UATO. Deci nu s-au stabilit în unele cazuri impozitele auto.
La Bahnea, Eremitu, Petelea și Solovăstru primăriile au dat imobile sau terenuri în chirie sau în folosință, dar autoritățile locale au uitat să stabilească și să încaseze chiriile și taxele pe clădirile și terenurile concesionate, închiriate, date în administrare sau în folosință – suma totală astfel pierdută fiind de 101 mii lei!
Alte primării nu au perceput taxele pentru panourile publicitare, nici majorările de întârziere datorate de persoanele fizice și juridice (Ernei și Gurghiu).
La Consiliul Județean
Nici la CJ problemele de genul acesta nu au lipsit: nu a stabilit, calculat și înregistrat în evidența contabilă, cota parte din veniturile cuvenite din chirii în sumă de 293 mii de lei, pentru bunuri aparținând domeniului public al județului date în administrarea RA Aeroportul „Transilvania” Tîrgu Mureș și Spitalului Municipal „Dr. Gheorghe Marinescu” Tîrnăveni.
Apoi, la Ghindari, a fost scoasă din contabilitate, fără justificare, suma de 211 mii lei reprezentând venituri de încasat – impozit pe clădiri și terenuri, impozit pe mijloace de transport, taxă salubrizare, taxă de pază și amenzi. Deci, unii cetățeni au fost fericiți de primărie…
La Tîrgu Mureș s-a plătit ilegal transportul unor persoane
O altă gravă neregulă constatată de Camera de Conturi este că instituțiile locale mureșene au efectuat unele plăți pentru alte scopuri decât cele pentru care erau destinați în mod legal banii. Vorbim aici inclusiv de sporuri salariale acordate ilegal!
De exemplu, la Tîrgu Mureș s-a plătit ilegal transportul unor persoane: „angajarea și efectuarea de cheltuieli neprevăzute de lege în sumă de 114 mii lei prin achitarea unor servicii de transport ocazional, prestate pentru persoane din cadrul unor cluburi sportive și organizații nonprofit, care au efectuat deplasări nelegate de activitatea UATM Tg. Mureș”.
Cheltuieli de personal nelegale, în foarte multe localități
Apoi, cheltuieli de personal nelegale în sumă totală de 1.118 mii lei, au fost efectuate în foarte multe localități – Miercurea Nirajului, UATO Ungheni, UATC Bogata, Brîncovenești, Corunca, Cristești, Daneș, Ghindari, Iclănzel, Miheșu de Cîmpie, Suseni, Sîngeorgiu de Mureș și Vînători: „acordarea unor sporuri salariale – spor de dispozitiv, spor pentru condiții vătămătoare, spor pentru atribuții în domeniul urbanismului, spor de confidențialitate, spor de merit, spor de vechime, spor pentru control financiar preventiv, compensații în bani a concediului de odihnă, majorări salariale pentru persoane care ocupă funcții de demnitate publică și pentru cele cu atribuții de asistență socială, clase de salarizare suplimentare acordate persoanelor nominalizate în echipele de proiecte finanțate din fonduri comunitare nerambursabile, stimulente și indemnizații de ședință, neprevăzute de lege sau peste cuantumul legal”.
Bunuri și servicii plătite, dar neefectuate!
Prejudicii enorme au fost generate și de faptul că unele primării au plătit pentru servicii sau bunuri care nu au fost efectuate sau nu au intrat în posesia primăriei.
În acest sens, Camera de Conturi a menționat: „decontarea sumei de 115 mii lei reprezentând servicii de „măturat stradal mecanic” pe raza orașului Sovata și de inventariere a patrimoniului comunei Solovăstru, fără documente justificative – legal întocmite care să certifice exactitatea și realitatea sumelor plătite”; „cheltuieli nelegale generate prin decontarea unor cheltuieli cu bunuri și servicii fără contraprestație – respectiv bunuri, lucrări, servicii nerecepționate în cantitatea facturată și plătită, prejudiciul stabilit fiind de 92 mii lei (UATJ Mureș, UATM Tg. Mureș, UATC Corunca, Cristești și Petelea, Spitalul Clinic Județean Mureș); „efectuarea de plăți nejustificate în sumă de 253 mii lei din fonduri alocate de la bugetul local al UATM Tg. Mureș către asociații sportive – ca urmare a acceptării și aprobării unor deconturi justificative în care au fost incluse cheltuieli efectuate pentru alte destinații decât cele prevăzute în contractele de asociere încheiate”.
Bolnavii internați au ajuns să „călătorească” pe bani publici!!!
Astfel, nu e de mirare că și bolnavii au ajuns să „călătorească” pe bani publici în perioada când erau internați: „decontarea de către Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș a sumei de 18 mii lei reprezentând bilete de călătorie, pe perioada în care persoanele cu handicap figurează ca fiind internate în unităţi medicale spitaliceşti sau la tratament în stațiuni balneoclimaterice, precum și bilete de transport decontate numai însoțitorilor persoanelor cu handicap”.
Pe de altă parte, cei din Cristești și Ibănești s-au gândit să fie generoși și să plătească mai mult decât prețul cuprins în oferta financiară adjudecată, ceea ce a dus la pierderi de 40 mii lei.
La Tîrgu Mureș s-a plătit pentru 173 de containere subterane… invizibile!
Apoi, la Tîrgu Mureș se pare că s-a plătit avans pentru montarea a 173 de containere subterane pentru gunoi. Oare unde or fi acum cele 173 de containere? „UATM Tg. Mureș, unde s-a stabilit un prejudiciu de 1.102 mii lei determinat de acceptarea la plată și decontarea unui avans pentru Furnizarea și montarea a 173 bucăți containere subterane pentru gunoi menajer – care nu a fost justificat potrivit prevederilor legale, prin bunuri livrate și lucrări executate”.
Contraprestație
Iată și alte exemple prin care au fost decontate servicii sau bunuri fără contraprestație: „efectuarea de plăți fără existența unei contraprestații, ca urmare a decontării unor cantități de lucrări mai mari decât cele efectiv realizate în cadrul obiectivului de investiții „Lărgire DJ 154J Breaza-Voivodeni-Glodeni Km 10+800-13+900”, prejudiciul creat bugetului județean Mureș fiind în sumă de 190 mii lei”;
„decontarea unor lucrări neexecutate în cadrul obiectivul de investiții „Alimentare cu apă brută în localitatea Hodac, jud. Mureș”, valoarea prejudiciului creat bugetului local al comunei Hodac fiind în sumă de 85 mii lei”;
„decontarea unor lucrări neexecutate în sumă de 69 mii lei în cadrul obiectivului de investiții „Modernizare drumuri în comuna Mica DC 76 Abus – Deaj – Haranglab km 0+000-5+000”, la UATC Mica”.
Concluzii și recomandări
Concluziile Raportului evidențiază nepăsarea autorităților față de administrarea banului public: „Neregulile constatate în privința modului de formare, administrare și întrebuințare a resurselor financiare ale statului și ale sectorului public, a situației, evoluției și modului de administrare a patrimoniului public și privat al unităților administrativ-teritoriale evidențiază o insuficientă preocupare a autorităților locale în ceea ce privește asigurarea unei discipline financiar – bugetare solide în utilizarea și administrarea resurselor publice, în conformitate cu principiile legalității, regularității, economicității, eficienței și eficacității.
În urma desfășurării celor 42 de acțiuni de audit financiar asupra conturilor anuale de execuție bugetară încheiate în anul 2016, nu a fost acordat niciun certificat de conformitate, ca urmare a faptului că, pe de o parte, s-au constatat încălcări ale principiilor legalității, regularității, economicității, eficienței și eficacității în execuția bugetelor și administrarea patrimoniului, iar pe de altă parte, situațiile financiare nu oferă o imagine fidelă a poziției financiare și a situației patrimoniale”.
De aceea, sunt „necesare în continuare măsuri pentru îmbunătățirea managementului finanțelor publice locale și dezvoltarea la un nivel corespunzător a capacității instituționale de elaborare și execuție a bugetelor unităților administrativ-teritoriale”.
Primăriile și instituțiile verificate
În 2017 au fost verificate următoarele entități locale:
U.A.T.J. Mureș, U.A.T.M. Tg. Mureș, U.A.T.M. Reghin, U.A.T.O. Miercurea Nirajului, U.A.T.O. Sărmașu, U.A.T.O. Sovata, U.A.T.O. Ungheni, U.A.T.C. Acățari, U.A.T.C. Apold, U.A.T.C. Bahnea, U.A.T.C. Band, U.A.T.C. Batoș, U.A.T.C. Bălăușeri, U.A.T.C. Beica de Jos, U.A.T.C. Bogata, U.A.T.C. Brâncovenești, U.A.T.C. Corunca, U.A.T.C. Crăciunești, U.A.T.C. Cristești, U.A.T.C. Daneș, U.A.T.C. Eremitu, U.A.T.C. Ernei, U.A.T.C. Fântânele, U.A.T.C. Ghindari, U.A.T.C. Gornești, U.A.T.C. Gurghiu, U.A.T.C. Hodac, U.A.T.C. Ibănești, U.A.T.C. Iclănzel, U.A.T.C. Livezeni, U.A.T.C. Mica, U.A.T.C. Miheșu de Câmpie, U.A.T.C. Petelea, U.A.T.C. Sângeorgiu de Mureș, U.A.T.C. Sânpaul, U.A.T.C. Solovăstru, U.A.T.C. Stânceni, U.A.T.C. Suplac, U.A.T.C. Suseni, U.A.T.C. Tăureni, U.A.T.C. Vânători, U.A.T.C. Voivodeni, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Mureș, Spitalul Clinic Județean Mureș.
Precizăm că pe parcursul articolului am prezentat o selecție a neregulilor constatate la aceste entități, numărul neregulilor fiind deci mai mare…
Vasile Dancea
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.