ONG din Iași, scrisoare deschisă pentru continuarea finanțării lucrărilor la autostrada A8 Târgu-Mureș-Iași-Ungheni
ONG din Iași, scrisoare deschisă pentru continuarea finanțării lucrărilor la autostrada A8 Târgu-Mureș-Iași-Ungheni

ONG din Iași, scrisoare deschisă pentru continuarea finanțării lucrărilor la autostrada A8 Târgu-Mureș-Iași-Ungheni

O organizație neguvernamentală din Iași, #HaiCăSePoate, a remis în această seară un document mai multor ministere (al Transporturilor, respectiv al Investițiilor și Proiectelor Europene), dar și unor instituții de stat cu responsabilități în domeniul infrastructurii rutiere (CNAIR și CNIR), prin care cere continuarea finanțării lucrărilor de construcție ale autostrăzii Unirii A8 (Târgu-Mureș-Iași-Ungheni), respectiv autostrada Moldovei A7.

ONG-ul menționat e condus de Irinel Bucur și-l are între membrii fondatori pe Cătălin Urtoi, un cunoscut activist civic pro-infrastructură, care de aproximativ patru ani lucrează la Compania Națională de Investiții Rutiere, unde a deținut chiar funcția de președinte al Consiliului de Administrație. Deocamdată, dl Urtoi e membru al CA în această instituție, responsabilă de derularea contractelor la autostrada Unirii A8. Și un militant fervent pentru conectarea Moldovei, prin autostrăzi, de Transilvania și de Muntenia.

”Astăzi am înmânat acest document, personal, Ministrului Transporturilor, Ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Directorului General CNAIR și Directorului General CNIR.  Mâine voi continua la Ministerul Apărării, Ministerul de Finanțe, Ministerul Mediului, Senat, Camera Deputaților, Premier și Președinție…

A bloca cele două proiecte după 35 de ani de speranță și după ani buni în care s-a finalizat Studiul de Fezabilitate cu Acordul de Mediu, înseamnă o desconsiderare a celor care trăiesc și muncesc în regiunea Moldovei, dar și în județele Mureș și Harghita. Am învățat în acești patru ani de când sunt la București, că perseverența, munca de teren și informarea susținută de un discurs rezonabil și argumentat, pot da rezultate pozitive.

De aceea merg înainte, alături de colegii de la asociația #HaiCaSePoate, având convingerea că aceste două proiecte, A7 și A8 vor fi realizate într-o perioadă rezonabilă de timp…

Termenul rezonabil este 2030-2032 pentru ambele proiecte, dar pentru asta nu trebuie ca în acest moment Guvernul României să blocheze cele două proiecte!

Sunt soluții financiare rezonabile de a finanța cele două proiecte și de a continua aceste două investiții, fără a le bloca și fără a afecta bugetul național cu sute de milioane de euro, în această perioadă!

Aceste proiecte trebuie să meargă înainte cu etapa licitațiilor (vezi Moțca-Leţcani-Ungheni și Suceava-Siret), a exproprierilor (vezi Miercurea Nirajului – Leghin), a proiectării (vezi Miercurea Nirajului-Leghin și Pașcani-Suceava) și a execuției (vezi Miercurea Nirajului-Tg. Mures și Leghin-Moţca)

Viitorul nu se așteaptă, viitorul se construiește!”, a transmis asociația #HaiCăSePoate”.

De 8 ani mă lupt pentru A7 și A8

”Am 61 de ani și de opt ani de zile mă lupt pentru aceste două autostrăzi”, a declarat, pentru Punctul, Cătălin Urtoi.

”În acest moment toate licitațiile pe A7 și A8 sunt în desfășurare pe „clauza suspensivă”, procedură care NU garantează că după finalizarea licitațiilor, aceste contracte de proiectare și execuție vor putea fi semnate.

Este adevărat că prin această procedură s-au depășit niște blocaje, dar este foarte important ca aceste proiecte să fie incluse/prinse în programe europene gen:

1. Programul Transport 2021-2027

2. Noul Program Transport 2028-2034 (dacă va fi acceptat de către Comisia Europeană)

3. Programul RE-Arm – Mobilitate Militară, dacă aceste proiecte vor fi acceptate de către UE. Aici ține și de negocierile pe care România le va avea inclusiv cu NATO, nu doar cu cei de la Comisia Europeană!”

Nu prea ne trebuie bani europeni

Întrebat ce șanse sunt ca A7 și A8 să fie finalizate în termen rezonabil, Cătălin Urtoi a spus că ”mereu am fost un optimist”.

De menționat că, din cauza tărăgănării la nesfârșit a licitațiilor și a procedurilor birocratice, aproape toate secțiunile autostrăzii Târgu-Mureș-Iași au pierdut finanțarea prin PNRR. Termenul limită dat de organismele europene, august 2026, nu mai poate fi respectat.

Au mai rămas în discuție doar loturile din capetele autostrăzii Unirii, adică Târgu-Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Moțca (Târgu-Neamț). Însă și aici ritmul lent de lucru al constructorilor face puțin probabilă încadrarea în termenele PNRR, fapt despre care Punctul a mai scris, recent. Așa că alți bani europeni sunt ca și duși pe apa Sâmbetei. Sau a Mureșului, ori a Nirajului, cum doriți.

 Sorin Simion