Lucrările de modernizare a căii ferate Brașov – Sighișoara ar trebui finalizate până la sfârșitul anului 2023, astfel încât România să nu piardă finanțarea europeană de 800 de milioane de euro, a declarat vineri comisarul european pentru Transporturi Adina Vălean.
„Pentru Brașov – Sighișoara, sunt tronsoane prinse în mecanismul de finanțare european Connecting Europe Facility (CEF), care are ca termen de finalizare 2023. Deși este foarte întârziat, sper ca acești bani, aproape 800 de milioane de euro, să nu îi pierdem, pentru că știu că au început lucrările după întârzieri mari cauzate de contestatările în justiție. Acum lucrările sunt în linie dreaptă și sper să fie finalizate până la sfârșitul anului 2023 astfel încât să nu pierdem acești bani”, a atras atenția Adina Vălean cu ocazia sosirii la București a trenului Connecting Europe Express.
Comisarul european a menționat că probleme legate de investițiile în infrastructura feroviară sunt peste tot în Europa. „Aceasta și este provocarea noastră a Comisiei Europene. De aceea am pus în centrul finanțărilor din Transporturi în PNRR-uri în primul rând proiectele care sunt sustenabile, cale feroviară, transport fluvial, tocmai pentru că este nevoie”, a explicat comisarul european. Proiectele care sunt angajate de România prin PNRR au ca termen de finalizare 2026.
În primăvara anului trecut, asocierea RailWorks a preluat de la CFR SA amplasamentele în vederea începerii lucrărilor de modernizare a infrastructurii feroviare pe subsecţiunile Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara, pentru circulaţia cu viteza maximă de 160 km/h. Contractul, în valoare de 2,9 miliarde lei (fără TVA), este finanţat din Fondul de Coeziune prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei al Uniunii Europene (85%) şi din bugetul de stat, iar perioada de implementare este de 108 luni de la data emiterii ordinului de începere, din care 48 de luni aferente execuţiei şi 60 de luni pentru garanţie.
Asocierea RailWorks (formată din companiile Aktor, Alstom, Arcada Company si Euroconstruct Trading ‘98) a câștigat și licitaţia pentru modernizarea subsecţiunii Apaţa – Caţa.
Coridorul Rin-Dunăre (ramura nordică) străbate România de la vest spre est, între Curtici şi Constanţa, pe traseul Curtici-Arad-Simeria-Coşlariu-Sighişoara-Braşov-Bucureşti-Constanţa, în lungime de circa 850 de kilometri, din care aproape 566 km de cale ferată sunt modernizați la standarde europene.Pentru modernizarea tronsonului Sighișoara – Brașov (130 km), contractele au fost semnate în 2020. Loturile de la capete (86 km), care sunt și cele mai mari, respectiv subsecțiunile Sighișoara – Cața (46,5 km) și Apața – Brașov (39,3 km), au fost reunite într-un singur contract, semnat pe 5 martie 2020. Pentru subsecțiunea Cața – Apața (44 km) contractul a fost semnat pe 22 septembrie 2020. Între Sighișoara și Brașov, în urma lucrărilor de modernizare, lungimea traseului se va scurta la 112,5 km, potrivit CFR Infrastructură.