Aeroportul Internaţional “Transilvania” Tîrgu Mureş a depus o cerere de finanţare pentru un proiect cu finanţare europeană, în valoare de 38,9 milioane de euro, care se află în faza finală de evaluare şi vizează extinderea pistei de decolare-aterizare şi a platformei de operare pentru aeronave, inclusiv instalaţiile aferente şi modernizarea instalaţiilor de balizaj pentru apropierea de precizie corespunzătoare cat II OACI (Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale).
În acelaşi timp, în privinţa volumului de pasageri înregistrat de aeroporturile din România în 2012, Aeroportul“Transilvania” Tîrgu Mureş se găseşte pe locul al V-lea, după Aeroporturile din Otopeni, Timiş, Cluj-Napoca şi Bacău însă la categoria sa (categoria D, aeroporturile cu un trafic anual sub 1 milion de pasageri) a fost devansat, în această privinţă doar de Aeroportul din Bacău. Totodată, introducerea de noi destinaţii operate de Wizz Air şi începerea activităţii operatorului ultra low-cost Ryanair de la Tîrgu Mureş, ne îndreptăţesc să previzionăm o creştere cu 30 de procente a volumului de trafic la Aeroportul Internaţional “Transilvania” Tîrgu Mureş în cursul anului 2013.
În ceea ce priveşte Reţeaua TEN-T, considerăm că se impun o serie de precizări importante. Reţeaua trans – Europeană de transport (TEN-T) priveşte crearea unei reţele intermodale care să includă toate modurile de transport rutier, feroviar, aerian şi maritim, pentru asigurarea libertăţii de mişcare a pasagerilor şi bunurilor în Uniunea Europeană. Reţeaua TEN-T este planificată pe două niveluri, respectiv reţeaua centrală (core network), care urmează să fie finalizată până în 2030 şi reţeaua globală (comprehensive network), care urmează să fie finalizată până în 2050.
În cazul aeroporturilor, acestea sunt admise în reţeaua TEN-T pe baza concluziilor elaborate de Comisia europeană de experţi JASPERS. Ultimul Studiu JASPERS – „Studiu asupra priorităților de investiții pentru aeroporturile regionale” a fost efectuat în anul 2007 şi concluziile sale au defavorizat anumite aeroporturi din România printre care şi Aeroportul din Tîrgu Mureş, deoarece cuprinde o serie de previzionări privind potenţialul de dezvoltare al aeroporturilor regionale, care însă ulterior au fost infirmate de datele înregistrate de acestea. Astfel, în martie 2013 Ministerul Transporturilor a solicitat aeroporturilor date concludente pentru a fi înaintate Comisiei de experţi JASPERS în vederea elaborării unui studiu asupra aeroporturilor regionale din România. În urma finalizării acestui studiu este posibil ca Aeroportul Internaţional “Transilvania” Tîrgu Mureş să fie acceptat din nou în Reţeaua TEN-T, care se reactualizează periodic. Criteriul teritorial aplicat Aeroportului din Tîrgu Mureş nu mai este valabil, deoarece singurul aeroport de categoria D din proximitatea sa, Aeroportul din Sibiu, se află la o distanţă mai mare de 100 de km.
Considerăm că în urma efectuării noului Studiu JASPERS Aeroportul din Tîrgu Mureş are şanse reale de a fi inclus în Reţeaua TEN-T, însă până atunci vom continua promovarea proiectului de dezvoltare şi modernizare a infrastructurii în cadrul Programului Operaţional Sectorial „Transport” 2007-2013, care va asigura finanţarea europeană pentru extinderea pistei de decolare-aterizare la 3600 m, unică de acest fel în Transilvania.
Sursa: Aeroportul Transilvania Tîrgu-Mureș