„Incompetență crasă” pe drumul spre Autostrăzile ce intersectează Mureșul
Autostrăzile A3 (Câmpia Turzii – Tîrgu Mureș) și A8 (Iași – Tîrgu Mureș) pot revoluționa infrastructura județului nostru. Dar încă este mult de lucru. La A8 autoritățile s-au blocat la studiul de fezabilitate. La A3 construcția a avansat destul de mult. Dar, problemele nu au întârziat să apară: lipsă autorizație construcție pentru anumite sectoare, dificultăți cu exproprierea terenurilor etc.
Concret, nodurile rutiere (Iernut, Luduş, Cheţani) de pe A3 Câmpia Turzii – Tîrgu Mureş nu au încă autorizaţie de construcţie. Momentan, cea mai mare problemă e că nu există autorizaţie pentru nodul de la Iernut; iar în lipsa nodului nu va putea fi folosit tronsonul care va fi finalizat cel mai repede – Nod Aeroport – Nod rutier Iernut.
Autostradă bună de …muzeu
În lipsa autorizației de construcție de la Iernut autostrada va fi bună de „muzeu” când va fi gata, deci nefolosibilă.
După ce se emite autorizația, termenul de execuţie poate fi de aproximativ 18 luni sau chiar mai mult. Deci, șanse reale ca nodul de la Iernut să fie gata în 2018, după cum s-a prevăzut, sunt tot mai puţine.
A3, cel mult 47%
Cei peste 50 de kilometri de autostradă dintre Tîrgu Mureş şi Câmpia Turzii sunt împărţiţi în 5 loturi: 3 loturi pe tronsonul Ogra (jud. Mureş) – Câmpia Turzii, de 3,6 km, 17,9 km, respectiv 15,6 km şi alte două loturi pe tronsonul Tîrgu Mureş – Ogra, unul de 9 km (4,5 km autostradă, 4,5 km drum de legătură), iar cel de-al doilea de 10,1 km.
Se pare că secțiunea de A3 care va trece prin județul Mureș trebuie finalizată complet până în 2020, conform ultimelor informaţii obţinute de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Momentan, este încă foarte mult de lucru. Cea mai avansată secțiune, dintre Ungheni și Ogra, este finalizată în proporție de aproape 48%. Însă la celelalte loturi este încă mult mai mult de lucru.
Astfel, autostrada A3, secțiunea Tîrgu Mureş-Ogra, Lot 2 Ungheni – Ogra, are ca termen estimat de finalizare anul 2018. Antreprenorul este JV SC Strabag SRL – SC Straco Grup SRL. Stadiul fizic este de 47,70 %. Având în vedere că lucrările au început doar anul trecut, speranțele par a fi mari…
Probleme la A3 secțiunea Tîrgu Mureş-Ogra
În acest Lot, executanții au întâmpinat probleme, unele rezolvate, iar altele încă în curs de rezolvare, după cum ne-au transmis cei de la CNAIR: „Au existat probleme pentru exproprierea suplimentară a şase zone. A fost emisă decizia de expropriere pentru suprafeţele suplimentare care la data prezentei sunt în curs de avizare. Alte probleme au vizat scoaterea din fondul forestier, relocarea reţelelor electrice de înaltă tensiune, descărcări de situri arheologice, condiţii climaterice nefavorabile”.
Apoi, A3 Tîrgu Mureş – Ogra, Lot 1 Ogra – Iernut are ca termen estimat de finalizare luna septembrie 2018. Antreprenorul este Asocierea Geiger Transilvania SRL-Wilhelm Geiger Gmbh&Co.KG.
Acest lot are o situație mai puțin roz, având în vedere că, momentan, stadiul fizic este de 26,50%. „Problemele existente sunt lipsa autorizaţiei de construire din cauza revizuirii Acordului de Mediu de la Km 3+000-Km 3+600 şi existenta unei situaţii de paralelism cu o conductă Transgaz”, a precizat CNAIR.
Iernut – Câmpia Turzii, încă mult de muncă
A3 Ogra – Câmpia Turzii, Lot 2 Iernut – Chețani are ca termen estimat de finalizare anul 2019 (Trimestrul II). Stadiul fizic este de 11,5%. Antreprenorul este Asocierea Astaldi SpA-max Boegl România SRL-ASTALROM SA-CONSITRANS SRL.
„Problemele existente sunt întârzierea atât Acordului de Mediu revizuit, cât şi întârzierile în obţinerea avizelor de la proprietarii de utilităţi (Transgaz, Electrica). În ceea ce priveşte exproprierile, există probleme în obţinerea planurilor parcelare de la unităţile administrativ teritoriale traversate”, menționează CNAIR.
Cele mai puține lucrări…
… s-au efectuat pe A3 Ogra – Câmpia Turzii, Lot 3, Chețani – Câmpia Turzii, care are ca termen estimat de finalizare anul 2020 (trimestrul II).
Stadiul fizic este de doar 4,55 %. „Problemele existente pe acest tronson sunt întârzierea Acordului de Mediu revizuit şi lipsa Autorizaţiei de Construire. Antreprenorul este Asocierea Straco Grup SRL-SC Specialist Consulting SRL-Sc Total Road SRL. În ceea ce priveşte exproprierile există întârzieri în pregătirea documentaţiilor cadastrale pentru exproprierile suplimentare”, ne-a transmis CNAIR.
„Incompetență crasă”
Pe tronsonul de autostradă Tîrgu Mureş – Câmpia Turzii, parte din Autostrada Transilvania (A3), nu se lucrează decât pe aproximativ 21 km, adică doar pe 45% din întreaga distanţă, din cauza autorităţilor incapabile să rezolve problemele birocratice la timp, a anunţat ONG-ul Asociaţia Pro Infrastructura.
Au trecut aproape 27 de luni de când tronsonul de la Câmpia Turzii și până la Ogra este nelucrat; iar blocajul creat duce la apariţia unor decalaje între diversele tronsoane ale autostrăzii, decalaje care vor duce practic la imposibilitatea de a folosi unele loturi odată finalizate.
„Vina este 100% a autorităţilor incapabile să rezolve problemele birocratice la timp pentru a emite acordul de mediu şi apoi autorizaţia de construire”, susţine Asociaţia Pro Infrastructura (API) care acuză Ministerul Transporturilor şi Compania de Drumuri de „incompetenţă crasă şi neputinţă absolută”.
„Pe cei 47,3 km care vor uni (oare peste câți ani?!) Câmpia Turzii de Aeroportul Tîrgu Mureş, nu se lucrează decât pe aproximativ 21 km, adică doar pe 45% din întreaga distanţă. Şi nu, nu este vina constructorilor, așa cum îi place dlui ministru Cuc să manipuleze opinia publică. Vina este 100% a autorităţilor incapabile să rezolve problemele birocratice la timp pentru a emite Acordul de Mediu şi apoi autorizaţia de construire pentru restul de 55% din acest tronson de autostradă!”, detalia API în urmă cu câteva săptămâni.
Istoria Acordului de Mediu pentru Autostrada Transilvania începe în 2004 când acesta a fost elaborat pentru proiectul autostrăzii construite pe atunci de Bechtel. Rezilierea din 2011 a unor loturi Bechtel, intenţia autorităţilor române de a relicita aceste noi tronsoane pe fonduri europene, transpunerea unor Directive Europene pe mediu ulterior şi apariția unor sit-uri NATURA 2000 pe traseu au făcut necesară revizuirea Acordului de Mediu care să stea la baza noilor lucrări.
Pe 23 iunie 2015 Compania de Autostrăzi, prin DRDP Cluj, atribuia printr-o procedură directă către firma SC UNITATEA DE SUPORT PENTRU INTEGRARE SRL un contract de circa 8.500 de euro pentru „Servicii pentru obţinerea acordului de mediu pentru proiectul „Construirea autostrăzii Braşov – Oradea”, sector Ogra – Borş”.
Conform caietului de sarcini, termenul de finalizare a procedurilor era de şase luni. De la atribuirea contractului şi până azi au trecut peste doi ani şi două luni, de mai bine de patru ori faţă de cât era termenul iniţial…
Acum, din cauza nefinalizării Acordului de Mediu, autorizaţiile de construire pentru cele trei loturi dintre Ogra şi Câmpia Turzii nu pot fi emise, iar constructorii nu pot lucra…
„Cea mai gravă situație este pe lotul dintre Cheţani şi Câmpia Turzii, constructor Straco, unde nici măcar un km de autostradă nu este autorizat! Pe acest segment, cei de la Straco stau degeaba de mai bine de un an de zile, de la emiterea ordinului de începere în luna mai 2016. Stau degeaba pentru că nu pot intra în teren, neavând emisă autorizaţia de construire! Pe lotul acesta există doar câteva depozite de agregate, constructorul neputând să facă mai mult în acest moment, blocajul fiind total”, a precizat Pro Infrastructura.
Situaţia este cu atât mai gravă cu cât, odată cu blocajul creat, au apărut decalaje între construcţia diverselor tronsoane, decalaje care vor duce practic la imposibilitatea de folosi unele loturi odată finalizate.
„Situaţia aceasta inacceptabilă devine absurdă şi penibilă pentru că13,7 km din totalul de 47,3 km dintre Câmpia Turzii şi Tîrgu Mureş vor fi… MUZEU! Da, cele două loturi care acum sunt în execuţie (loturi construite de Strabag, respectiv Geiger), vor fi gata în vara anului 2018, în lunile iulie-august, deci peste un an de zile. Dar NU vor putea fi folosite pentru că nodul Iernut, aflat pe lotul vecin (constructor Astaldi-Max Boegl), nu are în acest moment autorizaţie de construire. Birocraţia (obţinerea avizelor şi autorizaţiilor) şi execuţia efectivă a nodului se traduc în minim 18 luni de aşteptare din acest moment”, mai avertizează API.
A8
Pe site-ul CNAIR se arată că Autostrada Tîrgu Mureş – Iaşi are stadiul: studiu de fezabilitate în curs de realizare. Dar, în august, CNAIR a anunţat că nu va mai face studiu de fezabilitate pentru autostrada Iaşi – Tg. Mureş şi va folosi studiile vechi. Acestea indicau un cost uriaş, de 9 miliarde de euro, motiv pentru care a şi fost respins proiectul în trecut. Asociaţia „Pro Infrastructură“ consideră că această decizie ar putea arunca în aer întregul proiect. „Luarea unor decizii populiste şi pripite prezintă toate premisele unui dezastru, unui blocaj total al uneia dintre cele mai importante autostrăzi româneşti“ – este reacţia Asociaţiei.
Astfel, autoritățile centrale găsesc noi modalităţi de a tergiversa începerea proiectului privind construirea autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş.
CNAIR a anunţat că va renunţa complet la actualizarea studiilor de fezabilitate pentru autostradă, iar licitaţiile de proiectare şi execuţie ar urma să fie făcute în baza documentaţiilor din anii 2009 – 2010. Cel mai probabil, într-o astfel de ipoteză, CNAIR va fi cea care va revizui documentaţiile.
Raționamentul celor de la CNAIR era pur financiar, neluând în considerare factorul tehnic care justifică în cele mai multe cazuri revizuirea acestor studii de fezabilitate. CNAIR „fuge” astfel de răspunderea pe care o are în soluționarea acestei situații și alege drumul mult mai comod, dar nociv, pentru desfășurarea adecvată a proiectului autostrăzii în faza de execuție.
CNAIR riscă un blocaj deoarece organizațiile de mediu au identificat, prin metode științifice bazate pe date serioase din teren, în cadrul unui proiect pan-european de proiectare a autostrăzilor „verzi” (prietenoase cu mediul), numeroase trasee folosite de urși care intersectează (sau chiar se suprapun perfect peste) traseul Autostrăzii A8 între Tîrgu Mureș și Ditrău. Pe acest segment, în studiul de fezabilitate din 2010, nu există ecoducte care să permită permeabilitatea (trecerea urșilor dintr-un habitat în altul).
În plus, chiar autoritățile locale au ridicat o altă problemă foarte gravă: simplu spus, au permis cetățenilor să construiască locuințe și alte investiții pe aliniamentul autostrăzii, construcții care, evident, nu sunt prevăzute de studiile de fezabilitate vechi. Astfel că vom avea nevoie de exproprieri suplimentare și există riscul de blocaje majore în momentul execuției.
Oricum, situația nu este îmbucurătoare, iar problema autostrăzilor și corupția românească au ajuns subiect, din nou, în ziarele din străinătate. În urmă cu câteva zile, Financial Times prezenta problemele de infrastructură ale României, în special lipsa autostrăzilor. În cadrul articolului, fostul consilier pentru Transporturi din mandatul lui Dacian Cioloș, Cătălin Drulă, a explicat cum politicienii au îngreunat mersul proiectelor mari de infrastructură prin acte de corupție și nepotism. Drulă a vorbit și despre proiectul autostrăzii Iași – Tîrgu Mureș, precizând că este de o importanță crucială pentru dezvoltarea economiei, dar foarte dificil și costisitor de realizat. Costurile estimate pentru acest proiect al autostrăzii A8 sunt cuprinse între 5 și 9 miliarde de euro.
Astfel, nu e de mirare că, în 9 – 10 septembrie 2017, o echipă de 15 reprezentanţi ai societăţii civile a organizat o acţiune fără precedent în Regiunea de Nord-Est: un marş în semn de protest faţă de lipsa unui proiect coerent pentru o autostradă care să lege Moldova de Ardeal. Zeci de şoferi şi reprezentanţi ai societăţii civile din Regiunea de Nord-Est au participat în ultimele două zile la un marş motorizat pe străzile care leagă Moldova de Ardeal. Participanţii au ieşit în stradă cu autoturismele pentru a solicita autorităţilor realizarea Autostrăzii A8 – Ungheni – Iaşi – Tîrgu Mureş, care, după cum am precizat, nu există decât la stadiul de studii de fezabilitate expirate.
Vasile Dancea