ANAF introduce oficial impozitul pe construcții în Formularul 100. Cum se va raporta taxa pe stâlp
ANAF introduce oficial impozitul pe construcții în Formularul 100. Cum se va raporta taxa pe stâlp

ANAF introduce oficial impozitul pe construcții în Formularul 100. Cum se va raporta taxa pe stâlp

  • Fiscul a modificat Formularul 100 prin Ordinul nr. 649/2025, introducând oficial impozitul pe construcții („taxa pe stâlp”) în declarațiile fiscale. Contribuabilii vizați trebuie să declare anual această taxă, iar cei eligibili pot beneficia de bonificații. Formularul se va depune anual, până la data de 25 mai, inclusiv, pentru anul fiscal anterior. 

În Monitorul Oficial al României nr. 453 din 15 mai 2025 a fost publicat Ordinul nr. 649 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), care aduce modificări semnificative Formularului 100 – Declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat. Documentul marchează o schimbare notabilă în sistemul de declarare fiscală prin introducerea expresă a impozitului pe construcții, cunoscut popular ca „taxa pe stâlp”, în lista obligațiilor de plată ce trebuie declarate prin acest formular.

Modificările survin în contextul eforturilor ANAF de a actualiza și adapta instrumentele de administrare fiscală la prevederile Codului Fiscal, în special la articolele referitoare la impozitarea construcțiilor speciale.

Taxa pe stâlp reintegrată oficial în sistemul de autoimpunere

Impozitul pe construcții redevine astfel un element cu regim de declarare obligatoriu prin Formularul 100. Conform noilor prevederi, contribuabilii vizați de art. 496 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările ulterioare, trebuie să declare această obligație fiscală prin completarea poziției 112 din Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat.

Formularul se va depune anual, până la data de 25 mai, inclusiv, pentru anul fiscal anterior. În cazul contribuabililor care se află în regim fiscal modificat, termenul este echivalent: până la 25 a lunii a cincea din anul fiscal respectiv.

Această modificare reintroduce o practică fiscală eliminată temporar, dar care a fost menținută în legislația de bază, devenind din nou activă prin această intervenție tehnico-administrativă.

Cine sunt contribuabilii vizați

Potrivit Codului fiscal, impozitul pe construcții se aplică contribuabililor care dețin construcții care nu intră în sfera impozitului pe clădiri, în general:

  • marii contribuabili cu infrastructură industrială extinsă,
  • companiile din energie, telecom, transport,
  • companiile agricole cu silozuri, sisteme de irigații sau alte tipuri de construcții speciale.

Aceștia trebuie să calculeze anual valoarea impozitului datorat și să o declare în Formularul 100, conform instrucțiunilor.

Conform ordinului, contribuabilii care au depus deja declarația privind impozitul pe construcții înainte de intrarea în vigoare a noului formular trebuie să depună un nou document: Formularul 710 – Declarație rectificativă, pentru a putea beneficia de eventuala bonificație prevăzută de lege.

Această rectificare este necesară doar pentru acei contribuabili care întrunesc condițiile de acordare a bonificației, conform prevederilor Codului fiscal.

Ce aduce nou Ordinul nr. 649/2025

Modificările vizează trei componente esențiale ale Ordinului ANAF nr. 587/2016, care stabilea inițial modelele formularelor fiscale.

Se stabilesc noi „Instrucțiuni de completare a formularului 100 «Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat» după cum urmează:

a) la capitolul I „Depunerea declarației” punctul 1 „Termenul de depunere a declarației” subpunctul 1.3 „Alte termene:”, litera u) se modifică și va avea următorul cuprins:

„u) până la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează impozitul, în cazul impozitului pe construcții, potrivit art. 499 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Pentru contribuabilii care intră sub incidența art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015, declararea impozitului pe construcții se efectuează până la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datorează impozitul.”;

b) la capitolul II „Completarea declarației” punctul 3 „Secțiunea B «Date privind creanța fiscală»”, după subpunctul 3.2.16 se introduce un nou subpunct, subpunctul 3.2.17, cu următorul cuprins:

„3.2.17. Obligația prevăzută la poziția 112 «Impozit pe construcții» din Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat se declară de către contribuabilii prevăzuți la art. 496 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:

Rândul 1 «Suma datorată» — se înscrie suma reprezentând impozitul pe construcții datorat în perioada de raportare, conform legii.

Rândul 2 «Bonificație» — se înscrie numai de către contribuabilii care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 499 alin. (41) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, suma reprezentând bonificația.

Rândul 3 «Suma de plată» — se înscrie diferența dintre suma înscrisă la rândul 1 și suma înscrisă la rândul 2 numai de către contribuabilii care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 499 alin. (41) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, ceilalți contribuabili înscriind suma de la rândul 1.”

Art. III. — Contribuabilii care se încadrează în condițiile prevăzute la art. 499 alin. (41) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și care au declarat impozitul pe construcții până la data intrării în vigoare a prezentului ordin vor depune formularul 710 „Declarație rectificativă” pentru a evidenția bonificația, potrivit legii.

Istoria taxa pe stâlp

Impozitul pe construcții, denumit informal „taxa pe stâlp”, a fost introdus pentru prima dată în legislația românească în anul 2014, generând atunci controverse și nemulțumiri în rândul mediului de afaceri. Taxa se aplica asupra construcțiilor care nu erau deja impozitate prin impozitul pe clădiri – cum ar fi silozuri, piloni de electricitate, rețele industriale etc.

Deși a fost eliminată temporar din Codul fiscal, ea a fost reactivată, începând cu anul fiscal 2024, în contextul nevoilor bugetare crescute ale statului și a dorinței de a lărgi baza de impozitare a capitalului fix utilizat în activități economice.

 

Sursa: Termene.ro