Municipiul Târgu Mureș se găsește într-o situație mai puțin întâlnită. Practic, niciun loc de joacă amenajat de municipalitate în anul 2020 nu deține autorizație de construcție, așa cum prevede legea.
Pentru dotarea locurilor de joacă pentru copii trebuie îndeplinite prevederile Hotărârii Nr. 435 din 28 aprilie 2010 privind regimul de introducere pe piață și de exploatare a echipamentelor pentru agrement.
Printre Condițiile ce trebuie îndeplinite pentru exploatarea în bune condiții a locurilor de joac se numără cerințele de securitate, informațiile care se inscripționează pe echipamente, precum și o analiză a riscului de exploatare.
Primarul municipiului Târgu Mureș a dispus astăzi inventarierea tuturor spațiilor publice în vederea verificării lucrărilor executate cu sau fără respectarea autorizației de construcții și pregătirea imediată a documentației de avizare a lucrărilor de investiții, în vederea respectării, în exploatare, a siguranței cetățenilor, dar și pentru tragerea la răspundere a persoanelor vinovate.
Contractele analizate se referă la proiecte de investiții de reamenajare a locurilor de joacă pentru copii.
Metodologia și pașii legali:
1. faza I – Achiziție
2. faza II – Livrare
3. faza III – Autorizare/ execuție/montare
Niciun loc de joacă pentru copii nu a beneficiat, la montarea bunurilor (majoritatea montate în campanie electorală), de autorizația de construire. Nu există nici avizele necesare, nici proiect tehnic sau autorizație de construire.
Menționăm faptul că Certificatul de urbanism nu ține loc de autorizație de construire și nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcții (acest lucru nu reiese din certificatul de urbanism).
Au fost montate, decontate fără niciun act administrativ, așa cum prevăd reglementările privind autorizarea și calitatea în construcții stipulate de Legea 50/1991 și Legea nr.10/1995.
Vă prezentăm mai jos, ca exemplu, un model de angajament reprezentând un act juridic materializat prin încheierea unui contract din care rezultă o obligație contractuală, fiind deci o datorie viitoare pe seama banilor publici.
Contractul nr.31/26.05.2020 ( în baza unui angajament multianual) este în valoare totală de 3.095.511 lei și se întinde pe doi ani, 2020-2022.
În anul 2020 s-a emis prima factură în valoare de 109.158 lei, rămânând o diferență de plată în sumă de 2.986.353 lei pentru a fi achitată în cursul anului 2021.
O mare parte din bunurile aferente bugetului anilor următori au fost livrate în avans și instalate deja, cu toate că erau programate la livrare pentru anul 2021 și nu aveau acoperire bugetară pentru anul 2020.
Alt contract, aceeași poveste: Contractul nr. 41/04.06.2020 – Korondi Arcso, valoare de 2.867.900 lei, se arată într-o informare de presă,