La începutul lunii septembrie a fost lansată licitația pentru finalizarea studiului de fezabilitate, a avizelor, autorizațiilor, acordului de mediu și a proiectului tehnic pentru cei 100 de km ai Autostrăzii A8 între Tg.Neamț, Iași și Ungheni (granița cu Republica Moldova). Termenul pentru depunerea ofertelor este 28.10.2020. Valoarea estimată a acestui contract este de 62 de milioane și, în primă fază, avea o durată de 38 de luni.
Documentația dezastru numită de CNAIR “caiet de sarcini” abundă de erori, contradicții, termene pompieristice, riscuri ignorate, și plăți abia la final. anunță Asociația Pro Infrastructură.
Mai multe detalii aici: https://bit.ly/2RHoY8N.
Trecând peste nenumăratele erori flagrante de gramatică și ortografie, observăm cum se perpetuează politica CNAIR prin care toate riscurile posibile și imposibile sunt împinse spre prestator, inclusiv riscul modificărilor legislative ulterioare depunerii ofertelor, riscul ca avizatorii să întârzie emiterea avizelor sau riscul ca aceștia să emită decizii contradictorii. Prestatorul va trebui inclusiv să anticipeze rețelele de utilități neidentificate până în prezent și să oferteze eventualele studii suplimentare solicitate de proprietarii acestor utilități.Deși inițial se solicită analizarea mai multor alternative de traseu și selectarea celei mai avantajoase variante tehnico-economice, până la urmă se bate în cuie traseul stabilit în studiul de fezabilitate din 2010, realizat pe o sumă infimă și care are numeroase lacune.În plus, la presiuni electorale ale unor politicieni, CNAIR a redus din pix durata contractului de la 38 la 25 de luni, fără însă a opera modificarea și în duratele defalcate din caietul de sarcini. Știm foarte bine ce blocaje imense la etapa de execuție poate produce o pregătire făcută pe genunchi.Și poate cel mai grav aspect este cel referitor la plățile CNAIR spre prestator, ce vor fi aprobate abia după finalizarea studiilor geotehnice și de teren, studiului de fezabilitate final, proiectului tehnic sau acordului de mediu. Cu alte cuvinte, prestatorul va trebui să lucreze de zeci de milioane de lei din surse proprii până să vadă primii bani.Ne exprimăm dezamăgirea pentru continuarea în CNAIR a aceluiași stil de licitare rupt de realitate, ce pune bazele unei pregătiri deficitare a proiectelor. anunță Asociația Pro Infrastructură.