Autostrada A8 are finanțare, dar cu progrese modeste în Mureș și întârzieri majore în Moldova
Autostrada A8 are finanțare, dar cu progrese modeste în Mureș și întârzieri majore în Moldova

Autostrada A8 are finanțare, dar cu progrese modeste în Mureș și întârzieri majore în Moldova

Autostrada Transilvania-Moldova (A8) rămâne în continuare o promisiune neîmplinită după aproape două decenii de planificare, cu lucrări concrete doar pe segmentul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și perspective îngrijorătoare pentru restul traseului din cauza lipsei fondurilor guvernamentale. Peste această realitate, zilele trecute a căzut declarația ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene Dragoș Pîslaru: „Veste excepțională pentru toți românii: România primește 16,6 miliarde de Euro prin programul SAFE pentru apărare și pentru finalizarea autostrăzilor A7 și A8”.

Situația din județul Mureș: singura rază de speranță

Pe porțiunea de 20,4 kilometri dintre Târgu Mureș și Miercurea Nirajului, constructorul turc Nurol Insaat Ve Ticaret A.S. a început efectiv lucrările, fiind singurul segment unde se poate vorbi de progres concret. Compania a demarat proiectarea și devierea traseului DN 13 pentru construirea unui pod peste viitoarea autostradă.

Totuși, conform specialiștilor în infrastructură, Nurol întâmpină dificultăți tehnice legate de sistemul de drenaj și nu avansează cu viteza sperată, deși menține prezența în teren.

Muntele de contracte neîncepute

Situația se înrăutățește dramatic pentru segmentul de 161 de kilometri dintre Miercurea Nirajului și Leghin, care include și cea mai provocatoare porțiune montană prin Ditrău și Pipirig. Deși mai multe loturi au fost adjudecate sau sunt în curs de adjudecare, contractele rămân nesemnate sau fără ordin de începere:

  • Miercurea Nirajului – Sărățeni (23,4 km): contractat în mai 2025 de către Asocierea Ozaltin Insaat Ticaret
  • Sărățeni – Joseni (32,4 km): adjudecat dar contractul e nesemnat
  • Joseni – Ditrău (14,4 km): câștigător desemnat în iulie, contract în așteptare
  • Ditrău – Grințies (37,9 km): contract semnat în martie cu Asocierea Sa&Pe Construct
  • Grințies – Pipirig (34,1 km): adjudecat fără contract semnat
  • Pipirig – Vânători Neamț (19,3 km): contract semnat în aprilie

Criza fondurilor pune în pericol întregul proiect

Ionuț Ciurea, directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura, avertizează că Programul Operațional Transport, cu o finanțare totală de 9,6 miliarde de euro, și-a consumat deja 25% din resurse. Constructorul principal UMB, deja suprasolicitat cu proiecte pe autostrăzile A3, A0 și A7, nu și-a mobilizat resursele pentru A8.

„Problema este că se vor termina și banii din Programul Transport. E posibil ca atunci când se termină proiectarea pentru loturile astea din A8, să se termine și banii pentru lucrările care ar trebui să înceapă”, explică expertul.

Moldova cu licitații fără perspectivă clară

Pentru segmentul de 89 de kilometri dintre Târgu Neamț și Ungheni, care urmează să treacă prin Iași, Compania Națională de Investiții Rutiere desfășoară cinci licitații separate. Însă specialiștii prevăd întârzieri semnificative din cauza contestațiilor și a procedurilor birocratice.

Paradoxal, cea mai periculoasă zonă pentru trafic – între Iași și Pașcani – unde se înregistrează cele mai multe victime, nu e o prioritate în execuție.

Soluții pe termen scurt: reproiectarea la semi-profil

Față de impasul financiar, experții propun alternative pragmatice pentru deblocarea proiectului:

  • Reproiectarea unor segmente la semi-profil de autostradă (o bandă pe sens în loc de două plus banda de urgență)
  • Eliminarea unor noduri rutiere supradimensionate pentru economii de costuri
  • Prioritizarea segmentelor cu cel mai mare impact asupra siguranței rutiere

„Încă se pot lua decizii bune pentru această autostradă. Se pot cere reproiectări la semi-profil. Se mai pot elimina din nodurile alea rutiere faraonice, ca să mai salvezi niște milioane”, recomandă Ciurea.