Primul obiectiv al programului de guvernare în domeniul transporturilor este, conform premierului desemnat Mihai Răzvan Ungureanu, inaugurarea a 200 de kilometri de autostradă. Astfel și Transilvania intră în vizorul extinderii, intenționându-se lansarea procedurii de selecţie conform legii parteneriatului public privat pentru autostrada Tîrgu-Mureş – Iaşi şi continuarea lucrărilor de execuţie a autostrăzii Transilvania (A3) şi a tronsonului Nădlac – Timişoara – Deva – Sibiu din Coridorul IV pan-european (A1).
Speranța realizării Autostrăzii Tîrgu-Mureș – Iași a întărit-o și vicepreședintele politic al UDMR, Borbély László, care a declarat că autostrăzile Tîrgu-Mureș – Iași și Transilvania constituie priorități pe care Uniunea le sprijină din 2008: „Pentru mine, ca tîrgumureșean, această autostradă este o prioritate. O prioritate este și autostrada Transilvania“, a spus Borbély László. Surse guvernamentale mai declară că pentru realizarea acestei importante artere rutiere, se mizează pe fonduri europene. „A fost o discuție la nivelul Comisiei Europene și s-a acceptat până la urmă ca o parte din aceste zone, respectiv, autostrada Tîrgu-Mureș – Iași și tronsoane din autostrada Transilvania, să fie finanțate din bani europeni. UE a spus că, dat fiind că s-au clarificat lucrurile cu Bechtel, ar fi posibil ca în perioada 2014-2020 să se aloce bani și de la UE. Noi am dori să se finalizeze cât mai repede“, a mai spus ministrul Mediului.
Cum va arăta
Autostrada Tîrgu-Mureș – Iași – Ungheni, în lungime de 310 kilometri, a fost împărțită în 3 tronsoane: Tîrgu-Mureș – Ditrău – 91,6 km (proiectant SC Search Corporation SRL); Ditrău – Tîrgu-Neamț – 118.100 km (proiectant SC Iptana SA); Tîrgu-Neamț – Ungheni – 100,6 km ( proiectant SC Inocsa).
Valoarea estimativă a proiectului este de 6,14 miliarde de euro. Deși în acest moment se discută despre parteneriat public – privat, autostrada ar putea fi inclusă în următorul program de finanțare european 2014 – 2020. Proiectul a devenit eligibil odată cu plecarea Bechtel de pe Autostrada Transilvania. De altfel, în România, Bechtel va continua doar lucrările la tronsoanele Câmpia Turzii – Gilău și Suplacu de Barcău-Borș, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii.
Cristina Vancea