Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a anunțat, în 23 iunie, organizarea licitației pentru proiectarea și execuția secțiunii 2A km 0+000 – 37+191, parte a obiectivului de investiții Autostrada Brașov – Cluj – Borș, mai precis Câmpia Turzii – Ogra. Valoarea estimată a contractului contract, fără TVA, ce urmează să fie atribuit prin licitație deschisă, se situează între 1.568.543.410 și 1.882.252.092 de lei. Companiile interesate pot depune ofertele până în 11 august anul acesta. Este o mișcare interesantă, ținând cont de contextul politic și de apropierea alegerilor prezidențiale.
Schimbări de plan
Anul trecut semnalam că în noua politică a Uniunii Europene în domeniul infrastructurii de transport, Autostrada Bucureşti – Borş sau Autostrada Bechtel, cum a fost denumită după numele constructorului care a câştigat contractul de lucrări în 2003 (în timpul guvernării Năstase), nu se regăsea printre priorități. În cei 10 ani de când se deschisese primul șantier au fost executați 110 km din totalul de 584 de km, adică nici 20 %, și semne că lucrările vor fi continuate nu prea erau anul trecut.
Ba mai mult, Dan Şova, ministrul Marilor Proiecte (n. red. după ieșirea PNL de la guvernare în această primăvară, ministru al Transporturilor până săptămâna trecută, când a demisionat), a susţinut în repetate rânduri că Autostrada Borş – Bucureşti va fi realizată în concesiune, printr-un parteneriat public – privat.
După aceea, Șova a anunțat că nu se mai face autostrada, ci de la Sebeș – Turda, aceasta va coborî spre Sibiu.
„S-a renunţat la acel traseu, de la Tîrgu-Mureş la Sighişoara şi Braşov, în schimb autostrada va coborî de la Turda spre Sebeş, pentru a se uni cu Coridorul IV”, a explicat Dan Şova, ministrul Transporturilor, continuând: „Am propus un DN cu patru benzi prin afara localităţilor, pe vechiul aliniament al Autostrăzii Transilvania. Din vechiul aliniament, se fac şi cei 53 de km de pe Câmpia Turzii – Tîrgu-Mureş”, a spus Dan Şova.
Fonduri naționale
Opiniile s-au schimbat însă cu 180 de grade după protestele concertate ale șefilor administrațiilor locale și județene de pe traseul acesteia, după revenirea UDMR la guvernare și după ce Guvernul și-a amintit că urmează în acest an două scrutinuri importante: europarlamentarele și prezidențialele.
Pentru a drege busuiocul, premierul Victor Ponta a dat apoi asigurări că lucrările vor continua totuși. „Autostrada Transilvania nu a fost inclusă în planul de dezvoltare a infrastructurii rutiere care se poate face din fonduri europene, aşa încât soluţia sunt fondurile naţionale. Avem un surplus de încasări de la acciza şi celelalte domenii şi putem din toamna să reluăm lucrările”, a declarat acesta.
Ce s-a schimbat?
După cum spuneam, anul acesta ne găsim în an electoral, în iarnă urmează alegerile prezidențiale, iar voturile ardelenilor contează în coșul fiecărui candidat. Astfel că, dacă anul trecut autostrada nu putea fi finanțată din fonduri europene, ci pentru construcția ei urmau să fie alocate fonduri din acciza pe carburanți – asta după ce a devenit destul de clar că execuția autostrăzii aduce capital politic – acum, brusc, din economiile făcute la proiectele deja derulate pot fi canalizați bani spre acest obiectiv de investiții.
Inconsecvența în declarații nu ne miră, însă. „De la Câmpia Turzii spre Ogra, Tîrgu-Mureş, iarăşi putem să o facem cu bani europeni. De la Tîrgu-Mureş la Braşov nu se poate face pe fonduri europene. Facem de la Borş, Suplacu, Câmpia Turzii, Sebeş, Sibiu, Braşov. Nu mai facem legătura Borş – Braşov prin Tîrgu-Mureş, ci prin Sibiu. De la Nădlac la Sibiu, în 2015 va fi gata. De la Sibiu la Braşov va fi gata în 2017”, a spus Şova în acest an.
Premierul Victor Ponta, unul din posibilii candidați pentru Președinția României, a insistat chiar pe acest subiect la învestitura în funcția de ministru al Transporturilor a lui Ioan Rus, fost ministru de Interne și lider al Grupului de la Cluj. „Îmi aduc aminte că aţi făcut parte din Guvernul care a început Autostrada Transilvania, dar au venit nişte indivizi în 2005 care au oprit şi vreau să vă rog – chiar dacă nu ţin de dumneavoastră autostrăzile, nu ştie preşedintele asta – să sprijiniţi tot ce ţine de continuarea, după aceşti ani pierduţi, a Autostrăzii Transilvania”, i-a transmis primul-ministru.
Ce se licitează
Primele semne că lucrările e posibil să continue au fost date la începutul primăverii. În martie, președintele CJ Mureș, Ciprian Dobre, a semnat Certificatul de Urbanism nr. 25, pentru sectorul de autostradă Tîrgu-Mureș – Ogra, precum și pentru drumul de legătură cu municipiul Tîrgu-Mureș, care va fi construit între nodul de autostradă situat în satul Ilieni, comuna Gheorghe Doja și DN15, zona Metro.
Apoi, a fost iarăși liniște o perioadă până săptămâna trecută. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a dat publicității, în 23 iunie, documentația pentru organizarea licitației pentru proiectarea și execuția secțiunii 2A km 0+000 – 37+191, parte a obiectivului de investiții Autostrada Brașov – Cluj – Borș, mai precis Câmpia Turzii – Ogra.
Este vorba despre aproape 40 de km, împărțite în 3 loturi, și anume lotul 1: Ogra Km 0+000 – Iernut Km 3+600, lotul 2: Iernut Km 3+600 – Chețani Km 21+500
și lotul 3: Chețani Km 21+500 – Câmpia Turzii Km 37+191.
Proiectul include: autostradă cu 4 benzi de circulaţie, cu o lăţime a platformei de 26 m, din care partea carosabilă cu 15 m lăţime.
Se vor realiza 2 noduri rutiere, pe loturile 2 și 3, primul fiind conexiunea cu DN 14 A Mediaș – Iernut, al doilea legând autostrada cu DN 15 lângă localitatea Chețani.
Valoarea estimată totală pentru lotul 1 (incluzând și lucrările / serviciile similare) este de 157.133.880 lei fără TVA, pentru lotul 2 – 981.192.276 lei, iar pentru lotul 3 – 743.925.936 lei. Astfel, valoarea estimată a contractului, fără TVA, contract ce urmează să fie atribuit prin licitație deschisă se cifrează la 1,882,252,092 lei.
Pentru a participa la licitație, companiile trebuie să aibă o medie a cifrei de afaceri globale pentru anii 2011, 2012 și 2013 de minim: pentru Lotul 1: 110.000.000 lei, pentru lotul 2: 650.000.000 lei, iar pentru Lotul 3: 495.000.000 lei.
De asemenea, ofertantul trebuie să demonstreze că a executat și dus la bun sfârșit în ultimii 5 ani cel mult 3 contracte de lucrări de construcție nouă și / sau modernizare și / sau reabilitare și / sau lărgire de drumuri naționale și / sau
autostrăzi și / sau drumuri expres și / sau drumuri județene în care participarea ofertantului la aceste contracte să fi fost în valoare cumulată de minim: pentru lotul 1: 110.000.000 lei fără TVA, pentru lotul 2: 650.000.000 lei fără TVA, pentru lotul 3: 495.000.000 lei fără TVA.
O altă cerință tehnică…
…se referă la faptul că ofertantul trebuie să facă dovada că a elaborat în ultimii 3 ani cel mult două Proiecte Tehnice pentru lucrări de construcție nouă și / sau reabilitare și / sau modernizare și / sau lărgire de drumuri naționale și / sau drumuri expres și / sau autostrăzi și / sau drumuri județene, în lungime totală cumulată de: pentru lotul 1 – minim 3 km, pentru lotul 2 – minim 17 km, pentru lotul 3 – minim 15 km.
Companiilor li se impune să dovedească că dețin sau au drept de folosință asupra următoarelor echipamente / utilaje: stație asfalt – 1 bucată, laborator autorizat (de minim gradul II) cu profile corespunzătoare pentru lucrările de drumuri, excavatoare, eșalon asfalt – repartizator asfalt, respectiv compactor asfalt etc.
Companiile interesate pot depune ofertele până în 11 august, anul acesta.
CNADNR dezminte
Nici nu a fost bine lansat anunțul de participare la licitație și Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România dă comunicate de presă de dezmințire, prin care explică costurile mai ridicate per km decât la momentul contractării lucrărilor de către Bechtel. „Informaţiile publicate, se regăsesc pe site-ul CNADNR SA la secţiunea Proiecte – Construcţie autostrăzi – Autostrada Braşov – Cluj – Borş, pentru Tronsonul Tîrgu-Mureş (Ogra) – Câmpia Turzii, valoarea proiectului fiind de 143,172 mil euro fără TVA (fără activităţi de proiectare) / 170,38 mil Euro inclusiv TVA, această estimare de la nivelul anului 2003 reprezentând costuri din contractul încheiat cu firma Bechtel Int. Inc, fără să existe la acel moment un Proiect Tehnic. În anul 2012 a fost realizată o noua actualizare a Studiului de Fezabilitate pe această secţiune, valoarea rezultată fiind de 503,67 mil euro inclusiv TVA, valoare care include şi activităţi de proiectare. În anul 2014 a fost reevaluată investiţia pe acest sector, valoarea estimată rezultată fiind de 432,22 milioane euro inclusiv TVA, valoare care include pe lângă lucrări de drum şi următoarele lucrări suplimentare : activităţi de proiectare; lucrări pentru proiectarea şi realizarea sistemului ITS; organizare de şantier; realizarea unei parcări şi a unui punct de sprijin pentru întreţinere; descărcare de sarcină arheologică. Aceste lucrări suplimentare nu erau prevăzute în varianta iniţială a contractului semnat cu firma Bechtel Int. Inc în anul 2003. Menţionăm că valoarea scoasă la licitaţie pentru acest sector în anul 2014, este mai mică decât valoarea aprobată în anul 2012. În plus, valoarea la care se va atribui contractul în urma licitaţiei va fi considerabil mai mică”, se arată în comunicatul CNADNR.
Deoarece autostrada se tot construiește de 10 ani, dați-ne voie să fim sceptici și asupra realizării sale și a costurilor sale. Nu ne rămâne decât să avem răbdare…
Ligia VORO