Compania de Drumuri întârzie să ia o decizie pentru cele două ecoducte cerute pe traseul Autostrăzii Unirii (A8), ecoductele cu o valoare de 36 de milioane de euro fiind obligatorii pentru respectarea ariilor protejate de pe traseu și a cerințelor de mediu. Practic, de aceste traversări, fiecare cu o valoare de 18 milioane de Euro ar depinde soarta Autostrăzii Unirii și calendarul proiectului pentru finanțarea capetelor de la Târgu Mureș-Miercurea Nirajului respectiv Târgu Neamț -Leghin (total 59 km.) prin PNRR. Tensiunile legate de soarta Autostrăzii A 8 vin după ce ministrul transporturilor Sorin Grindeanu a spus într-un interviu la Digi 24 că este ,,moderat optimist” în privința respectării calendarului din PNRR pentru capetele din A8. În urma aprecierilor ministrului, Șeful PNL Iași, Alexandru Muraru i-a cerut lui Grindeanu să spună public când va fi gata autostrada A8 (n.r avansarea unui calendar pentru finalizarea lucrărilor este nepotrivită fără a avea contractele de execuție semnate).
În acest context, al neasumării deciziei de aprobare a celor două ecoducte, Asociațiile Civice din Moldova și chiar un consilier personal al Ministrului Sorin Grindeanu ( consilierul este responsabil cu monitorizarea investițiilor din regiune) atrag atenția asupra riscului de a ieși din calendarul PNRR, implicit de a pierde finanțarea europeană pentru cele două capete. Concret, Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Grindeanu acuză conducerea CNAIR că tărăgănează avizele proiectului și plimbă hârtiile între departamente : ,, Finanțarea PNRR pe A8 NU are voie să fie pierduta! Decizia finală este în curtea CNAIR! De peste două luni sunt plimbate documentele de la UIP A8 la Tehnic. De la Tehnic la DG CNAIR. De la DG CNAIR la Juridic CNAIR. De la Juridic CNAIR la Achiziții CNAIR. Am vorbit cu fiecare șef de birou, dar nimeni nu își asumă o decizie! De ce avem un director general CNAIR (PNL) plătit cu mii de euro?! Este manager. Să-și asume o decizie în legătură cu contractul semnat cu Acciona. De această decizie depinde deblocarea proiectului și predarea SF-ului, sau blocarea sa definitiv și riscul de a pierde finanțarea prin PNRR pe capetele de pe A8. Aceeași conducere CNAIR o lălăie de două săptămâni cu luarea unei decizii în legătură cu două ecoducte. Toate acestea duc la întârzierea proiectului!” a transmis Urtoi, numit consilier din partea Asociației Împreună pentru A8, care a organizat mai multe proteste ca urmare a întârzierii proiectului A8.
Pe de altă parte, fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu (mandatul Cătălin Drulă) reprezentant al Asociației Moldova vrea Autostradă propune un calendar accelerat pentru a nu pierde peste o jumătate de miliard de euro prin PNRR : ,,
1)Lansarea anticipată a licitației de Proiectare +Execuție pentru sectiunile din PNRR (59 km) cu clauza suspensiva (până se obține Acordul de Mediu) justificand ca exista finantare asigurata din PNRR deci riscul financiar (pentru antreprenori) este nul.
2) Licitatia de Proiectare+Executie pentru cei 59 km sa prevadă 𝗠𝗔𝗫𝗜𝗠 𝟰𝟮 𝗱𝗲 𝗹𝘂𝗻𝗶 (6 luni proiectare+36 luni executie) pentru a ne incadra in condiționalitățile de timp din PNRR, respectiv T2 2026.
Actualmente graficul de implementare conform SF este de 54 luni (6 luni Proiectare+48 luni executie).
3) 𝗥𝗲𝗮𝗹𝗶𝘇𝗮𝗿𝗲 𝗖𝗮𝗶𝗲𝘁 𝗱𝗲 𝗦𝗮𝗿𝗰𝗶𝗻𝗶 transparent, corect, neatacabil in justitie si cu optiunea de precalificare si selectare/desemnare rapida a antreprenorilor ce livreaza sectiunile din PNRR in termen cat mai scurt
4) 𝗥𝗲𝗮𝗹𝗶𝘇𝗮𝗿𝗲 𝗰𝗼𝗺𝗶𝘁𝗲𝘁 𝗱𝗲 𝗶𝗺𝗽𝗹𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁𝗮𝗿𝗲 𝗱𝗲𝗱𝗶𝗰𝗮𝘁 𝗔𝟴 din care sa faca parte si ONG-urilor de specialitate pentru a monitoriza activ și a oferi soluții de accelerare si implementare proiect in conditionalitatile din PNRR. “Moldova Vrea Autostrada” fiind membru cu drept de vot in POIM 2014-2020 poate oferi know-how de specialitate.” -Adrian Covăsnianu.
Ecoductele pentru urși costă 36 de milioane de euro
Acuze la adresa conducerii CNAIR ( Cristian Pistol este susținut de PNL) au venit și de la Irinel Bucur, unul dintre liderii Asociației Împreună pentru A 8 : ,, singura sincopă fiind o decizie a CNAIR și semnătura directorului ca să accepte, la o investitie de 6.4 miliarde euro, daca se finanteaza 2 ecoducte de 18 milioane fiecare, ecoducte necesare ca sa poata traversa ursii, habitatul lor de tranzit fiind afectat de noua autostrada iar ecoductele sunt in conformitate cu legislatia europeana. Este fals inteles public ca in ariile naturale nu se pot construi autostrazi, singura conditionalitate fiind legata de mai multe lucruri ce trebuie facute pentru a proteja acel habitat.
Este incredibil cum de aproape 3 săptămâni se stă în acest blocaj pentru o sumă de 36 milioane din 6,4 miliarde cât înseamnă tronsonul Târgu Mureș-Târgu Neamț, adică fix 0,56 % din total, iar acest aspect trebuie rezolvat URGENT, prin acord în următoarea săptămână și mers mai departe.”
Sursa : Ministerul Transporturilor
Foto: Facebook
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.