Stocul spaţiilor moderne de retail din cele mai mari 23 de oraşe ale României, cu o populaţie de peste 90.000 de locuitori fiecare, va creşte în următorii trei ani cu aproximativ 500.000 de metri pătraţi, activitatea de dezvoltare cea mai pronunţată fiind concentrată în Bucureşti, Braşov, Sibiu, Târgu Mureş şi Timişoara, potrivit unei analize a firmei Cushman & Wakefield Echinox.
„Marile oraşe, în special centrele universitare, care atrag investiţii şi locuitori din alte zone ale ţării, continuă să fie o prioritate pentru marii dezvoltatori de spaţii de retail, care caută de cele mai multe ori să vină cu proiecte complementare ca zone şi ca mix de magazine şi servicii.”, explică Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency.
Cele 23 de oraşe au în prezent un stoc de retail de aproape 3,4 milioane de metri pătraţi la o populaţie de 6,3 milioane de locuitori, corespunzând unei densităţi medii de 534 de metri pătraţi la 1.000 de locuitori.
Prin completarea noilor proiecte anunţate, densitatea medie va creşte cu 15%, până la 614 metri pătraţi la 1.000 de locuitori.
„Piaţa este dinamică, majoritatea retailerilor înregistrează creşteri ale vânzărilor de două cifre, iar varfurile de consum sunt vizibile cel mai adesea în marile oraşe.”, adaugă Bogdan Marcu.
Oraşele cu cel mai ridicat nivel al spaţiilor de retail planificate sunt Bucureşti (122.000 mp) şi Timişoara (78.000 mp), urmate de Braşov (58.000 mp), Sibiu (53.000 mp) şi Târgu Mureş (50.000 mp).
În ceea ce priveşte cea mai mare creştere procentuală a stocului şi a densităţii, pe primele locuri se situează Râmnicu Vâlcea (187%), Satu Mare (87%), Sibiu (67%), Târgu Mureş (58%) şi Braşov (43%).
Sursa: ZF