Asociația pentru Minți Pertinente AMPER a înaintat, în 10 iunie a.c., o plângere prealabilă Consiliului Local Tîrgu-Mureș prin care solicită revocarea hotărârilor adoptate în 29 mai prin care s-au aprobat contractele de asociere cu cinci cluburi sportive mureșene, și anume cu Asociația ASA 2013, BC Mureș, Clubul Sportiv Universitar, Cityus și SC Mureșul.
În 29 mai….
… consilierii locali, cu excepția celor trei liberali care s-au abținut, au aprobat, în regim de urgență, contractele de asociere cu cinci cluburi târgumureșene. 12,2 milioane de lei vor merge în bugetele pentru sezonul competițional 2014-2015 către Asociația Fotbal Club ASA 2013 Tîrgu-Mureș, Baschet Club Mureș, City’us, Club Sportiv Universitar (CSU) și Sport Club Mureșul. De asemenea, alte 3,6 milioane de lei au fost votate pentru suportarea cheltuielilor de cazare, transport, masă, chirie, terenuri etc.
De aici a plecat demersul AMPER, acela de a solicita revocarea hotărârilor. „Aici intervine factorul deranjant în principal pentru noi, acela care încurajează la concurență neloială practic între cluburile sportive, iar cele care primesc finanțare practic le încurajează să nu facă performanță în plan economic, să strângă fonduri, să vândă mai mult, să aibă încasări mai multe”, a explicat Cătălin Hegheș, directorul executiv al AMPER.
Reprezentanții Primăriei au confirmat înregistrarea plângerii.
Interesul asociației
În debutul plângerii prealabile, se motivează interesul asociației în această speță.
„Cine stabileşte care este interesul contribuabililor şi în baza căror criterii? Sumele strânse din taxe și impozite trebuie folosite în interesul direct al contribuabililor din comunitatea respectivă și nu după bunul plac sau interesul anumitor persoane. (…) O posibilă soluţie ar fi nu sistarea finanţării din bani publici, ci modificarea modalităţii de finanţare, respectiv un control riguros asupra respectării legalității contractelor de asociere încheiate cu anumite asociații sportive. Nu știm în fața cui primează, dar ceea ce știm precis e faptul că de câțiva ani doar cele 5 cluburi sunt favorizate și primesc milioane de lei finanțare de la bugetul local comparativ cu restul cluburilor de juniori și copii care primesc cumulat, în cel mai bun caz undeva în jur de 0,11 milioane lei. În anul 2013, pe proiectul de buget aprobat în Consiliul Local Tîrgu-Mureș, s-au alocat 18,2 milioane de lei, din care la subcapitolul „asociere cluburi private” s-au alocat 17,5 milioane de lei, pentru sportul de performanță 0,6 milioane (600 de mii lei), pentru sportul școlar 0,05 milioane (50 de mii lei), iar pentru sportul de masă – sportul pentru toți – 0,03 milioane (30 de mii lei). Ceea ce înseamnă că 96% din sumele alocate pentru sport sunt destinate celor 5 cluburi private. Unde este egalitatea la șansă a acestor copii? Nu sunt ei contribuabili la rândul lor prin părinții și bunicii lor? (…) Faţă de toate aceste aspecte asociația AMPER ca și militantă a drepturilor cetățenilor beneficiază de interesul în anularea respectivelor hotărâri de Consiliu Local care, de altfel, vatămă persoanele în drepturile subiective conferite de lege”.
Punctual
„Hotărârile atacate se referă la un număr de 5 asociații sportive între care au fost în mod discriminatoriu împărțite fondurile publice, în mod preferențial fără a se ține seama de restul cluburilor care erau în același mod îndreptățite să le fie alocate aceleași sume de bani. (…) Potrivit Legii 69 din 2000, pentru a participa la competiţiile sportive oficiale locale sau naţionale un sportiv de performanţă trebuie să fie legitimat la un club sportiv. Aceasta este singura condiţie pentru a putea practica un sport de performanţă. Drept urmare, încălcarea principiilor privind finanţarea de la bugetul local este nelegală din moment ce toate cluburile sportive care activează la nivelul municipiului Tîrgu-Mureş pot pregăti sportivi de performanță. Nu există o prevedere care să susţină legalitatea unei astfel de discriminări în rândul sportivilor de performanţă respectiv modalitatea de distribuire a sumelor de bani cu o preponderenţă mult mai mare cluburilor sportive care au sportivi non-amatori în detrimentul celor care pregătesc sportivi de performanță amatori”, se arată în plângerea prealabilă.
De asemenea, s-a mai subliniat în solicitarea de revocare a hotărârilor că regulamentul local pe baza căruia se acordă finanțările nu cuprinde căi de atac
pe care le pot urma solicitanţii nemulţumiţi de modul în care s-a efectuat selecţia și nici modelul ce contract de contract de asociere ce urmează a fi încheiat.
Alte nereguli sesizate
Reprezentanții AMPER au mai sesizat în plângere că hotărârile au fost adoptate cu încălcarea Legii privind transparența decizională, respectiv a prevederilor din Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a Consiliului local ce se referă la aprobarea în regim de urgență a hotărârilor. Tot nelegală este considerată și clauza cuprinsă în contractele de asociere care se referă la durata contractelor de asociere. „Prevedere ce contravine dispozițiilor exprese din Legea nr. 350/2005, respectiv încălcarea principiului de la art. 4 lit. este privitor la anualitatea încheierii contractelor de asociere și excluderea cumulului. Potrivit art. 5 din același act normativ atribuirea contractelor de finanţare nerambursabilă se face exclusiv pe baza selecţiei publice de proiecte, procedură care permite atribuirea unui contract de finanţare nerambursabilă din fonduri publice, prin selectarea acestuia de către o comisie. Dacă contractul este încheiat pe perioadă nedeterminată cum mai este respectată condiția atribuirii exclusiv pe baza selecției publice de proiecte?”.
În pierdere
De asemenea, AMPER a subliniat în cuprinsul plângerii că, potrivit regulamentului de aplicare, cluburile au obligația de a contribui cu 50% din valoarea proiectului. „Pe de altă parte, dacă accesăm pagina ANAF vom observa că aceste cluburi au înregistrat deficit, având cheltuielile mai mari decât veniturile la sfârșitul anului 2013. Or, în condițiile în care de ani de zile aceste cluburi merg în pierdere de ce mai sunt alocați bani de la bugetul local fără o reală contraprestație din partea acestor structuri sportive?”, se întreabă semnatarul plângerii.
Un ultim argument juridic aduce în discuție legalitatea achitării salariilor jucătorilor și a personalului contractual din aceste sume aprobate din bugetul local, și anume faptul că legislația în domeniu nu cuprinde la capitolul cheltuieli posibilitatea plății jucătorilor profesioniști.
Reacții din Primărie
Potrivit Legii contenciosului administrativ, Consiliul Local Târgu-Mureș are la dispoziție 30 de zile pentru a răspunde. În cazul în care răspunsul nu va mulțumi asociația, aceasta are deschisă calea de a acționa în justiție consiliul, iar Cătălin Hegheș a anunțat deja că vor ataca la instanța de contencios administrativ hotărârile dacă acestea nu vor fi revocate în interiorul celor 30 de zile.
Până acum reacțiile consilierilor locali sunt foarte puține. Liderii UDMR și PDL din consiliu au evitat să formuleze o opinie, motivând programul aglomerat. Un punct de vedere a venit de la social-democratul Olimpiu Sabău-Pop care a arătat că nu a văzut adrese de la alte cluburi care să solicite finanțare. De asemenea, acesta a salutat inițiativa AMPER. ,,Este un lucru bun că societatea este implicată. Asupra autorităţii locale trebuie exercitată presiune pentru a se aşeza pe limitele legii şi a oportunităţii”, a spus consilierul.
Reacții beneficiari
Reacții sunt și din rândul beneficiarilor de aceste finanțări. Președintele BC Mureș, Cornel Lungu, declarat în cadrul unei conferințe de presă că: „Eu cred că aici vorbim despre înaltă performanță, dacă orașul Tîrgu-Mureș consideră că ar vrea să facă înaltă performanță la câteva ramuri de sport, nu știu de ce ONG-ul ar avea ceva împotrivă. Asta deja e părerea lui personală, nu mă interesează pe mine, ca și club, eu aș vrea să reamintesc faptul că în ceea ce privește clubul nostru, suntem unul dintre cluburile cu foarte bune performanțe. Nu putem să discutăm cu cineva care face sport de masă, noi discutăm aici sport de înaltă performanță, eu așa înțeleg chestia asta și contractele de asociere cu Primăria Tîrgu-Mureș. În ultimii doi ani suntem o echipă de temut în România, între primele trei din România, în care locul doi e obișnuință, locul trei la fel, avem target și pentru anul viitor, să nu credeți că o să renunțăm ușor la el, de play-off și apoi mai departe, cred că se discută pe planuri diferite, despre un anumit fel de a concepe lucrurile”.
Coincidență?
Procurorii Serviciului Teritorial Anticorupție Tîrgu-Mureș au solicitat vineri, 12 iunie, Primăriei târgumureșene hotărârile de Consiliu Local din 29 mai prin care au fost aprobate contractele de asociere cu cele cinci cluburi sportive.
„Ieri (n.red. joi, 12 iunie), DNA ne-a trimis o adresă și ne-a solicitat actele prin care finanțăm cluburile sportive din oraș. Este vorba despre ASA Tîrgu-Mureș, BC Mureș, CSU Medicina Tîrgu-Mureș și Sport Club Mureșul Tîrgu-Mureș. Azi le-am trimis prin curier toate documentele solicitate, adică hotărârile Consiliului Local Tîrgu-Mureș. Nu a descins nimeni la sediul Primăriei Tîrgu-Mureș”, a declarat viceprimarul Claudiu Maior, citat de AGERPRES.
Consilierul local liberal Ionela Ciotlăuș a susținut pe rețeaua de socializare Facebook că dosarul de la DNA ar fi fost deschis anul trecut după ce în iulie 2013 a fost aprobată asocierea municipiului cu Fotbal Club Municipal – actuala Asociație ASA 2013. De altfel, la vremea respectivă, în Punctul am scris despre această problemă: http://issuu.com/punctul/docs/436
Licența atacată
Pentru Asociația ASA 2013 nu sunt singurele probleme pe care le întâmpină acum că a promovat în Liga 1. Conducerea clubului a publicat vineri pe site-ul propriu un comunicat referitor la acțiunea clubului Metalul Reșița. „Asociația Fotbal Club ASA 2013 Tîrgu-Mureș este profund indignată pentru că ocupanta locului 4 din seria a 2-a a Ligii a 2-a, C.S.M. Metalul Reșița S.A. încearcă prin acțiuni șicanatorii, tardive, netemeinice și nelegale să prejudicieze imaginea unui club care a promovat sportiv în Liga I și a obținut licența pentru sezonul 2014-2015. (…) Fotbal Club ASA 2013 Tîrgu-Mureș este nedumerită pentru faptul că s-a admis sesizarea făcută de C.S. Metalul Reșița S.A. precum și pentru faptul că s-a dat un nou termen pentru ziua de 18.06.2014, având în vedere două aspecte foarte importante pe care clubul din Reșița le-a încălcat grav în sesizarea făcută.
Avizul Direcției Juridice a F.R.F. din 14.08 a fost afișat pe site-ul F.R.F. și la sediul F.R.F. cel puțin cu 5 zile înainte de ședința Comitetului Executiv, timp în care niciun club sau persoană interesată nu a făcut opoziție … ceea ce arată cât se poate de clar că reclamanta a fost decăzută din dreptul de a formula apărarea la acest aspect. … Oricum Clubul A.F.C. ASA 2013 Tg. Mureș își rezervă dreptul de a acționa C.S. Metalul Reșița S.A. la Comisia de Disciplină și în instanțele de drept comun pentru a cere daune pentru prejudiciul de imagine pe care l-a suferit”.
Cum se vor finaliza toate aceste demersuri rămâne să vedem și să vă informăm.
Ligia VORO
Niste minarii.Cei din primarie sa nu uite principiul anualitatii al bugetului si de aici decurge si ilegalitatea termenului unui contract de finantare nerambursabila(sine die)