Volumul de sarcini administrative împiedică profesorii să se concentreze pe activitatea didactică propriu-zisă, potrivit qmagazine.ro. Profesoară de științe sociale la liceul din Buzău, Anca Florea descrie măsurarea performanței prin documente ca fiind o minciună a sistemului: „nu există minciună mai mare decât ideea că birocrația îți măsoară performanța și te ține departe de erori.” Raportările și procedurile impuse sufocă timpul și energia necesare pentru educația autentică, spune cadrul didactic, care se întreabă retoric dacă „este bine că facem Școala Altfel pe hârtie și nu zi de zi la orele de curs? Școala Altfel ar trebui să fie o provocare ca să nu ne plafonăm, să nu fim prea tradiționaliști sau conservatori.”
Impactul birocrației nu se limitează la profesori, ci se extinde mai ales asupra elevilor. Timpul alocat documentației administrative reduce capacitatea profesorilor de a preda, de a-și actualiza metodele, abordările, ideile, mai artată Anca Florea.
Dacă ne căutați în birouri, avem mai multe bibliorafturi decât cărți: e o imagine a intoxicării educației de un spirit al dării de seamă, care e contraproductiv și vetust.
Mediul politic își arogă competența de a selecta oamenii potriviți – a se traduce: fideli unor grupuri de interese constituite pe criterii mai mult sau mai puțin ideologice – în scaunele de secretari de stat, inspectori, directori, chiar dacă la bază, mediul politic se dovedește a fi incompetent în a rezolva problemele sistemului educațional.