Bugetul local a fost discutat și aprobat de către consilierii locali în ședința Consiliului local Luduș din data de 14 aprilie 2021, cu 16 voturi „pentru” și un vot „contra”. Anul acesta avem un buget foarte echilibrat, veniturile estimate fiind egale cu cheltuielile.
În Raportul de specialitate privind aprobarea bugetului local pe anul 2021, Maria Suciu, șeful Biroului „BFCRU” a argumentat fiecare alocare de sume pe capitole bugetare. Dintre acestea, cităm argumentele aduse pentru două capitole foarte importante: „La capitolul Învățământ, suma propusă de 2827000 lei, reprezentând cheltuieli materiale cu bunuri și servicii, pentru asistență socială (premierea elevilor, competiții sportive, concursuri școlare și finanțarea drepturilor copiilor cu cerințe educaționale speciale integrați în învățământul de masă) pentru burse ealevi și cheltuieli de capital. La Capitolul Sănătate, în bugetul local s-a cuprins suma de 1.326.000 lei pentru finanțarea cheltuielilor de personal și a cheltuielilor materiale, aferente serviciilor de sănătate publică, respectiv a medicilor și asistenților din unitățile școlare și ale mediatorilor comunitari, pentru contribuția de la bugetul local pentru Asociația SALVITA – SMURD, pentru plata ratelor la împrumuturile de la MFP pentru Spital Ambulatoriu”.
În continuare, puteți vizualiza concret de unde provin veniturile orașului și care sunt cheltuielile…
Buget echilibrat
Pentru anul 2021 veniturile sunt în sumă de 64.801.000 lei (cu cele două secțiuni, 31.582.000 lei la secțiunea de funcționare și 33.219.000 lei la secțiunea de dezvoltare). Cheltuielile însumează 64.853.000 lei (cu cele două secțiuni, 31.582.000 lei la secțiunea de funcționare și 33.271.000 lei la secțiunea de dezvoltare). Deficitul bugetar de 52.000 lei de la secțiunea de dezvoltare este acoperit din excedentul anilor precedenți și va fi utilizat pentru finanțarea secțiunii de dezvoltare în anul 2021. Au fost aprobate creditele de angajament pentru acțiuni multianuale în sumă de 15.492.000 lei, din care pentru anul 2022 în sumă de 12.977.000 lei, iar pentru anul 2023 în sumă de 2.515.000 lei. Bugetul creditelor interne pentru anul 2021 este de 10.688.000 lei pentru secțiunea de dezvoltare.
Veniturile orașului…
Prin Ordinul nr. 399/2001 al Ministerului Finanțelor orașul Luduș primește anul acesta suma de 14.543.000 lei, din care: 11.341.000 lei din cota directă de 63% din impozitul pe venit, 2.018.000 lei din sume de TVA pentru echilibrare și 1.184.000 lei din cota de 14% pentru comune, orașe, municipii. Consiliul Județean Mureș alocă orașului Luduș suma de 579.000 lei, din care 564.000 lei din fondul la dispoziția Consiliului Județean Mureș potrivit Legii bugetului de stat pe anul 2021 și 15.000 lei sume defalcate din TVA pentru finanțarea cheltuielilor privind drumurile județene și comunale.
Prin decizia nr. 5810/2021, orașului Luduș i s-a repartizat suma totală de 2.817.000 lei pentru: Finanțarea drepturilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav și a indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap, care în acest an s-a realizat de la bugetul de stat în proporție de 90% (2.550.000); Finanțarea ajutorului pentru încălzire cu lemne, cărbuni și combustibili petrolieri pentru beneficiarii de ajutor social (22.000 lei); Finanțarea cheltuielilor cu serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor și pentru finanțarea cheltuielilor creșelor (87.000 lei); Finanțarea drepturilor stabilite de Legea 248/2015, privind plata stimulentelor educaționale acordate copiilor provenind din familii defavorizate în scopul stimulării, participării în învățământul preșcolar, respectiv tichete de grădiniță ( 76.000 lei); Finanțarea drepturilor copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) integrați în învățământul de masă (82.000 lei). Prin Decizia nr. 6729 din 31 martie 2021 s-a repartizat suma de 1.828.000 lei, din care 1.334.000 lei pentru finanțarea cheltuielilor cu pregătirea profesională, cu evaluarea periodică a elevilor și a cheltuielilor cu bunuri și servicii pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat și suma de 494.000 lei pentru finanțarea cheltuielilor cu bursele acordate elevilor. La partea de venituri a bugetului local contribuie și veniturile proprii ale bugetului local din taxele și impozitele estimate să fie încasate în anul 2021 (12.498.000 lei); Venituri pentru finanțarea din Fondul European de Dezvoltare Regională în sumă de 22.754.000 lei estimate a se încasa pentru proiectele aflate în derulare cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, care se vor finanța pe parcursul realizării lor; Subvenții de la bugetul de stat către bugetele locale necesare derulării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, în sumă de 2.696.000 lei.
Cheltuielile orașului…
Capitolul cheltuieli destinat să asigure finanțarea capitolelor bugetare, în sumă de 64.853.000 lei, a fost defalcat în secțiunea de funcționare – 31.582.000 lei (48,70% din total) și secțiunea de dezvoltare – 33.271.000 lei (51,30 % din total). Dintre cheltuielile care asigură buna funcționare a instituțiilor publice consemnăm sumele alocate în buget: Poliția locală – 1.489.000 lei; Prevenirea și Stingerea Incendiilor – 810.000 lei; SPCLEP – 492.000 lei; Serviciul de sănătate publică – 778.000 lei; Biblioteca orașului – 205.000 lei; Casa de Cultură „Pompeiu Hărășteanu” – 720.000 lei; Căminele Culturale din Gheja și Roșiori – 50.000 lei. Pentru învățământ, contribuția Primăriei este de 2.827.000 lei, iar pentru sănătate s-au alocat 1.326.000 lei. În acest an, administrația publică locală și-a propus o relocare a monumentului eroilor din cartierul Gheja pentru care a alocat suma de 175.000 lei. Pentru sport, în speranța că activitatea se va desfășura în condiții normale, a fost alocată suma de 938.000 lei. Păstrarea și întreținerea zonelor verzi din oraș constituie o preocupare permanentă a administrației locale, suma alocată în buget fiind de 1.639.000 lei.
O sumă importantă, 5.331.000 de lei, a fost alocată asistenței sociale care prevede: 224.000 lei pentru asistența acordată persoanelor în vârstă; 2.919.000 lei pentru asistența socială în caz de invaliditate; 30.000 lei pentru asistență socială pentru familie; 1.695.000 lei pentru creșă; 40.000 lei pentru ajutoare sociale și 423.000 lei pentru Serviciul social.
Pentru alte cheltuieli în domeniul locuințelor a fost alocată suma de 2.957.000 lei; pentru alimentarea cu apă – 274.000 lei; pentru iluminatul public – 1.299.000 lei și pentru alte servicii în domeniul locuințelor – 774.000 lei.
Pentru „Protecția mediului” au fost alocate 2.743.000 lei, total care rezultă din: Salubritate – 1.397.000 lei; Colectarea și distrugerea deșeurilor – 1.168.000 lei și Canalizare – 178.000 lei. Pentru prevenirea și combaterea inundațiilor s-a prevăzut suma de 100.000 lei, pentru agricultură, silvicultură, piscicultură – 36.000 lei. Deosebit de important pentru întreaga comunitate este capitolul „Transporturi, străzi” cu suma totală de 11.650.000 lei, care se compune din „Drumuri și poduri” – 30.000 lei, Transport în comun – 1.097.000 lei și Reparații străzi – 10.523.000 lei.