Marketingul este la putere în farmacii. Este mai puternic decât farmacistul. Pentru că farmacistul, oricât de bine ar fi pregătit profesional (doar a făcut o facultate și a depus un jurământ!), se supune marketingului. Iar marketingul este, cum altfel, în slujba businessului farmaceutic.
Anul trecut, cele 14 companii importante din România, care operează rețelele naționale de farmacii și de distribuție de medicamente, suplimente alimentare, dispozitive medicale și produse cosmetice, au realizat în total o cifră de afaceri de 5,45 miliarde de euro, conform datelor de bilanț de la Ministerul Finanțelor, mai mare cu 22,8% față de anul 2021.
Este o creștere spectaculoasă, care poate fi explicată prin majorarea prețurilor de la producători, majorarea adaosurilor comerciale la medicamentele OTC (Over-The-Counter, medicamente care se eliberează fără prescripție medicală), suplimente alimentare și produse cosmetice și menținerea unui consum ridicat al românilor, bombardați nonstop de reclamele specifice. Doar o singură companie din cele 14 monitorizate a înregistrat o creștere a afacerilor față de 2021 cu o singură cifră procentuală: Farmacia Tei (9%). Afacerile celorlalte firme au urcat cu procente de două cifre.
Grupul Dr. Max România, cu cele două linii de business – Dr. Max (lanțul de farmacii) și distribuitorul Mediplus Exim, a avut afaceri totale de 1,8 miliarde de euro și un profit net de 14,8 milioane de euro.
Grupul Catena, aproape 100 de milioane de euro
Farmexim, cel de-al treilea mare grup de retail farmaceutic, controlat de nemții de la Phoenix, prin intermediul Phoenix PIB Austria Beteiligungs, firmă înregistrată la Viena, a avut afaceri de 1 miliard de euro și un profit net de 10,1 milioane de euro. Lanțul de farmacii Help Net a raportat afaceri de 306,6 milioane de euro (creștere de 17,3%) și un profit net de 8,5 milioane de euro. Farmexim SA, distribuitorul de medicamente al grupului, a atins afaceri de 700 milioane de euro (creștere de 19,3%) și un profit net de 1,63 milioane de euro. Rețeaua de farmacii Dona, controlată de antreprenorul Eugen Banciu, a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri de 11,5%, ajungând la 256 milioane de euro, cu un profit net de 3,6 milioane de euro. Distribuitorul de medicamente Dona Logistica, controlat tot de Eugen Banciu, a raportat o cifră de afaceri de 309,6 milioane de euro, în creștere cu 23,4% față de 2021, și un profit net de 1,5 milioane de euro.
Farmacia Tei a înregistrat aproape 10 milioane de euro profit
Citeşte întreaga ştire: Câți bani au făcut principalele rețele de farmacii în anul 2022: au câștigat bine în pandemie, au câștigat și mai bine după pandemie