Azi dimineață I.P.J. Mureș a făcut zeci de percheziții ”ÎN CADRUL UNOR DOSARE PENALE DE DELAPIDARE” despre care știm deja că sunt în cazul prezentat de punctul.ro – 5.000 de familii din Târgu Mureș așteaptă acum să vadă dacă au fost victime ale unor delapidări sau nu. Iar ”zeci de percheziții” poate însemna că este vorba despre o rețea de persoane implicate nu doar numitul Novac Răzvan.
Nu am mai scris de mult timp un editorial pentru că am ajuns să-mi aleg din ce în ce mai atent subiectele, iar acesta, credeți-mă pe cuvânt, va fi o temă extrem de complicată pentru următorii ani.
Vorbim direct și fără menajamente despre reformarea administrației locale și județene și a multor structuri din subordinea acestora. Iar Cazul Novac este un bun început pentru că – dacă structurile administrative ar fi fost reformate și modernizate cazul Novac nu ar fi existat.
Să începem așadar cu câteva idei:
1. Reformarea din temelii a aparatelor proprii. Poate mai puțin evidentă la Consiliul Județean Mureș dar extrem de necesară la Primăria Târgu Mureș și la altele deopotrivă – multe! Cum ar fi de exemplu Târnăveni care are 350 de angajați, în timp ce Luduș și din 80 reduce anul acesta aproape jumătate.
2. Reducerea numărului de primării, cu precădere cele care nu se pot auto-susține financiar. Cifrele seci vorbesc de la sine: între 70 și 85% (în funcție de ani sau de specificitățile de moment) din primăriile din județul Mureș nu se pot auto-susține financiar pe termen mediu și lung chiar dacă prin vânzarea unor active, terenuri sau altele pot avea fluctuații de buget. Pe termen mediu și lung aceste primării nu colectează nici cât să-și plătească propriile salarii. Vorbim de 4 din 5 primării!
3. Reorganizarea serviciilor de utilități. Aquaserv sau alți furnizori de apă, firmele de salubritate, firmele de termoficare (dacă mai există) – deci toate trebuie să se pregătească pentru contractarea direct cu clientul. Așa cum este energia electrică, gazul, internetul, și celelalte servicii vor fi obligate să se modernizeze și să accepte procedura de contractare direct cu proprietarul. Ca exemplu local pozitiv este Aquaserv care la casele private aplică deja acest sistem, probabil vor urma și blocurile unde situația va fi puțin mai complicată. Cât despre ridicarea gunoiului, populația plătește la primărie și primăriile plătesc mai departe firmele – asta e chiar culmea culmilor. Sunt orașe și județe din România unde ar râde și cu fundul de noi că suntem în evul mediu al relației furnizor-client. Clientul este proprietarul de casă sau Asociația la bloc, furnizorul este firma de salubritate. Atât! Primăria să-și vadă de ale ei și de curățenia domeniului public!
4. Reorganizarea instituțiilor de stat județene și locale din județul Mureș. Voi da două exemple, unul cred eu pozitiv și anume Primăria Târgu Mureș care a înființat câteva companii care administrează orașul: Zoo, Weekend, Cetatea, Aquaserv, Transport Local și altele. Iar unul negativ în ograda Consiliului Județean Mureș unde sunt vreo 9 instituții de cultură fiecare-n treaba ei, fără personalitate juridică și fără nicio asumare a unor criterii de performanță realiste.
5. Din punctul meu de vedere Curtea de Conturi trebuie să-și recapete puterea și importanța ca structură de verificare a cheltuirii banului public pe la toate instituțiile publice, și cu ocazia asta să spunem la revedere prefecturii, respectiv inspectoratele școlare, direcțiile de sănătate publică, direcțiile sanitar-veterinare, mediu, etc – să-și reducă drastic personalul. Pe fiecare domeniu major un set legislativ mai coerent și un sistem de control mai eficient elimină necesitatea acestor structuri mari consumatoare de resurse.
Sunt aproape sigur că acest set de reorganizări (și să ne înțelegem: discuția este doar despre ce se poate face local, județean și cu puțină voință la nivel național – nu și despre politici majore de stat care ar putea propune reorganizarea din temelii a sistemului de sănătate publică, sau a structurilor școlare, sau a armatei, sau a ministerului de interne) ar degreva bugetele locale și județene de sume extrem de spectaculoase. Dintr-o dată s-ar putea înfăptui înzecit de multe proiecte de interes pentru populație doar din ”rentabilizarea” acestor structuri în mare parte inutile.
Dar vă îndemn să-mi mai dați idei, cu siguranță voi mai reveni asupra acestor subiecte și în săptămânile / lunile ce vor urma.
Cristian Teodorescu