Ce face mureșeanul când mașinile de scris nu mai încap în casă? Deschide pentru ele un … Muzeu!
Și nu orice fel de muzeu, ci primul de acest fel din zonă, dacă nu chiar din Europa! Știrea deschiderii muzeului a ajuns în spațiul public, zilele trecute. Colecționarul mașinilor de scris se numește Székely Sándor, are 55 de ani și locuiește la 12 km de municipiul Tîrgu Mureș, în satul în Cornești, comuna Crăciunești.
Povestea muzeului
Potrivit portalului liget.ro povestea muzeului a început în urmă cu șase ani, când întâmplarea a făcut ca mureșeanul să intre în posesia unei mașini de scris. Gurile rele spun că acesta ar fi avut un prieten atât de însetat încât i-ar fi dat o mașină de scris pentru o bere! Deși nu a folosit vreodată o mașină de scris, colecționarul și-a propus ca la 80 de ani să înceapă să scrie romane. „Deja mă pricep să le repar, am învățat și să scriu la ele, nu scriu prea repede, poate că nici nu voi mai învăța, dar am decis ca pe la vreo 80 de ani să mă apuc să scriu romane, deși mai degrabă le-aș dicta cuiva”, a declarat colecționarul.
Și nu s-a mai putut opri
L-a prins microbul colecționarilor. După prima mașină de scris, au urmat altele. A mai cumpărat câte un exemplar și de la piața de vechituri. „Cu asta mi s-a pus pata, începând de aici nu m-am mai putut opri! Mă duceam pe la piețele de vechituri, urmăream anunțurile de mică publicitate, mă duceam la tot felul de târguri de antichități, căutam pe internet mașinile de scris care mai de care deosebite”, a spus colecționarul, recunoscând că la nevoie nu s-a zgârcit, scoțând și opt sute de euro din buzunar pentru un model, mai vechi de un secol.
Pericol de prăbușire
Mașinile de scris au umplut încet – încet toată casa. În câțiva ani colecționarul a strâns atât de multe mașini de scris în casă încât „era pericol că se prăbușește etajul”. Și atunci i-a venit ideea deschiderii unui muzeu! Retrocedarea către biserica reformată a fostei școli confesionale i-a oferit posibilitatea de a deschide primul muzeu al mașinilor de scris din Ardeal. Cele 264 de exemplare din cele aproape 300 sunt expuse acum, putând fi admirate și de turiști.
Mignon, 1880
Spațiul muzeal a fost amenajat în cele trei săli ale fostei școli din sat. Vizitatorii pot admira trofeele de vânătoare ce împodobesc pereții și etajerele din lemn lăcuit pe care mașinile de scris sunt expuse pe patru rânduri de rafturi. Aranjate în ordine cronologică, începând cu exemplarele negre, mari, greoaie datând de la sfârșitul secolului al XIX-lea, începutul secolului al XX-lea și continuând cu cele mai ușoare, colorate, fabricate în urmă cu patru – cinci decenii, mașinile de scris stau mărturie dezvoltării necontenite a mijloacelor de comunicare. Exemplarul cel mai valoros este Mignon din 1880, despre care se spune că n-ar mai exista decât două în toată Europa. Celelalte mașini sunt inscripționate cu sigla Remington, Olivetti, Brother, Adler, Triumph, Erika, Mercedes, Continental și altele.
Timpul crește valoarea exponatelor
Am căutat pe internet după muzeele mașinilor de scris, dar n-am găsit niciunul dedicat exclusiv acestor mașinării, chiar dacă există muzee în lume care să aibă și câteva zeci de modele expuse alături de alte exponate. Povestind despre îndrăgitele sale mașini de scris, colecționarul regretă că nu poate afla istoria fiecărui exemplar în parte. Cine știe câte scrisori de dragoste, câte discursuri furtunoase sau chiar demisii patetice au fost bătute la ele! Nu-i exclus ca operele unor scriitori sau chiar declarațiile de război să fi fost scrise pe ele!
Colecționarul își propune ca în următorii ani să-și îmbogățească exponatele cu mașini de scris cu litere cirilice precum și arabe. Valoarea exponatelor din muzeul de la Cornești crește cu atât mai mult, cu cât pe zi ce trece aceste mașini devin istorie!
Din istoria mașinilor de scris
Considerată una dintre cele mai importante invenții ale lumii moderne, mașina de scris stă la baza procesului de comunicare încă din secolul al XVIII-lea. Ca la orice invenție deosebită și în cazul mașinilor de scris avem mai mulți inventatori. O scrisoare de licență păstrată din 1714 despre mașinăria brevetată de inginerul Henry Mill din Londra astfel descrie aparatul: „o mașină sau un sistem artificial pentru scrierea succesivă a unor litere pe hârtie sau pe pergament, care se văd atât de clar și inteligibil încât nu pot fi deosebite de cele tipărite”.
Documente din 1775
Două documente scrise la o altă mașină de scris sunt păstrate unul la muzeul din Viena și altul la Institutul Nevăzătorilor din Linz, în Austria. Legenda spune că aceste documente au fost scrise pe mașina inventată de Kempelen Farkas în 1775. Acesta a inventat o mașinărie cu ajutorul căreia a învățat-o să scrie și să citească pe ruda nevăzătoare a împărătesei Maria Tereza.
Stiloul tipografic și pianul scriitor
În 1883 francezul Xavier Progin a realizat o mașină de scris denumită „stilou tipografic”, alcătuită din 134 de litere și note muzicale aranjate în formă de coșuleț. Aparatul a fost perfecționat de avocatul italian Giuseppe Ravizza, care a experimentat 17 mașini de scris, pe cea mai reușită numind-o „pianul scriitor”.
Prima mașină de scris, care a avut succes comercial, a fost inventată în 1868 de către americanii C. L. Sholes, F. H. Hall, C. Glidden și S. W. Soule. Prototipul l-a realizat mecanicul M. Schwalbach, iar brevetul a fost vândut pentru 12.000 de dolari semnând un acord cu E. Remington&Sons, pentru comercializarea mașinii ca Sholes and Glidden Type-Writer.
Producție în serie
Remington a început producția primei mașini de scris în 1873. Până în jurul anului 1910, mașina de scris a ajuns la un design standardizat, cu mici variații de la un producător la altul. Primele mașini de scris comerciale au fost introduse în anul 1874, dar au devenit obișnuite în birouri abia după mijlocul anilor 1880.
După ce Remington a scos pe piață în 1867 mașina de scris fabricată în serie, doar în ultimul trimestru al anului 1953 Smith – Corona a vândut 12 milioane de bucăți. Peste patru decenii și ceva, în 1995 aceeași Smith – Corona însă a dat faliment. Olivetti nu mai fabrică mașini de scris din 1997, iar Remington a trecut la producția aparatelor de ras și a micilor obiecte electrocasnice. Din aparatele lui Remington vor rămâne încă un timp cu siguranță QWERTY, aranjarea literelor ce a ajuns după 80 de ani de pe mașina de scris pe tastatura calculatoarelor personale. În 2012 în noiembrie a fost fabricată ultima mașină de scris Brother din Marea Britanie, donată apoi Muzeului Științelor din Londra.
Utilizabilă și fără curent
În 2009 s-au vândut totuși 40 de mii de mașini de scris. Deoarece pot fi utilizate fără curent electric, astăzi mașinile de scris clasice se mai găsesc în America Latină și Africa, în rândul artiștilor, dar și tinerii le mai caută pentru design interior.
S-a închis și ultima fabrică
O știre din 2011 anunța că ultima fabrică de mașini de scris din lume, Mumbai din India mai are pe stoc 500 de mașini și după epuizarea stocului fabrica Godrej&Beyonce se va închide. „Pe la începutul anului 2000, a început dominația computerelor. Toţi producătorii de maşini de scris de birou și-au încetat producţia, în afară de noi. Până în 2009, produceam 10.000 – 12.000 de mașini pe an. Acum nu mai primim comenzi. Am oprit producţia în 2009 şi am fost ultima companie din lume care fabrica maşini de scris de birou. În prezent, mai avem pe stoc doar 500 de maşini de scris. Sunt Godrej Prima – ultima marcă de mașini de scris a companiei noastre – și sunt vândute la un preț de 12.000 de rupii (aproximativ 750 lei)”, declara la vremea respectivă Milind Dukle, director Godrej & Boyce. De atunci au trecut șapte ani, deși nu a fost reactualizată știrea, bănuim că stocul a fost epuizat, astfel că mașina de scris mecanică a devenit istorie!
Erika MĂRGINEAN
Sursa: liget.ro
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.