Anul acesta se împlineşte un deceniu de când la centura ocolitoare a municipiului Târgu-Mureş au început lucrările. Startul acestora l-a dat, cu surle şi trâmbiţe, prim-ministrul de atunci, Victor Ponta. Acesta a venit la Ernei, însoţit de o delegaţie numeroasă de „tovarăşi din conducerea de partid şi de stat” (aşa se zicea, pe vremuri), a admirat zecile de basculante, unele, noi-nouţe, mobilizate pe şantier, a tăiat o panglică şi dus a fost. A doua zi, recuziterii de partid au strâns toată butaforia pusă în scenă ca s-o admire Ponta. La Ernei a rămas doar un sens giratoriu absolut inutil, în mijlocul şoselei Târgu-Mureş-Reghin. Plus o uliţă de vreo 100 de metri, asfaltată, pe care şoferii de camion care trebuie să ia pauză o folosesc în loc de parcare. Pentru că, oricum, nici parcări pentru camioane nu sunt în zonă.
„Vreau să vă spun că din 2016 (tot atunci trebuia să fie gata şi lucrările la centura Târgu-Mureşului – n.r.) se va putea circula numai pe autostradă de la Târgu-Mureş la Borş”, declara atunci presei Victor Ponta. De-a dreapta sa zâmbea şugubăţ ministrul de atunci al Transporturilor, Ioan Rus. Ştiţi, domnul acela care asemuia autostrăzile cu visele erotice.
Ponta a rămas cu porecla Mickey Mouse, noi, cu o centură inexistentă
Studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic al centurii, lungi de aproape 12 km, au fost finalizate în 2012. Un an mai târziu CNAIR (atunci se numea Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, dar e vorba, în fapt, de aceeaşi Mărie, niţel rebrănduită) organiza licitaţia şi încredinţa lucrarea firmei spaniole Copisa Constructora Pirenaica SA Barcelona, sucursala Bucureşti. Spaniolii s-au făcut că muncesc, au lălăit-o cât au putut, invocând tot felul de motive obiective, dar şi pretexte. La un an după expirarea termenului de finalizare a lucrărilor, stadiul acestora era de numai aproximativ 35%.
Constructorul spaniol a invocat documentaţia proastă livrată de CNAIR
CNAIR a dat vina pe neseriozitatea constructorului. Pe de altă parte, spaniolii au dat vina pe documentaţie defectuoasă furnizată de CNAIR. Potrivit fostului secretar de stat la Ministerul Transporturilor, Magdalena Grigore, spaniolii au realizat o expertiză tehnică din care a rezultat necesitatea unor lucrări suplimentare, care presupuneau revizuirea proiectului tehnic pus la dispoziție de CNADNR (CNAIR). Finalmente, s-a ajuns la bani: „În urma cuantificării acestor lucrări suplimentare, s-a constatat (de către constructorul spaniol – n.n.) că pentru finalizarea obiectivului de investiție, valoarea suplimentară estimată este de aproximativ 57% peste valoarea inițială a contractului”, a declarat Magdalena Grigore. Finalmente, contractul cu spaniolii a fost reziliat la finalul anului 2017. Deja se pierduseră cinci ani.
Din 2017 până în vara lui 2019 documentaţia centurii de ocolire a Târgu-Mureş a zăcut prin sertarele şefilor CNAIR. Abia în vara lui 2019 lucrările au fost scoase din nou la licitaţie. În baza aceleeaşi documentaţii cu numeroase probleme. Era fix perioada în care ziariştii de la România liberă sau Cotidianul publicaseră o anchetă în care arătau că printre „specialiştii” CNAIR se număra un absolvent de Educaţie Fizică şi Sport, unul de Teologie şi probabil că şi alţii pe aproape.
Documentaţie proastă egal niciun ofertant
În loc să refacă detaliile tehnice, reclamate ca fiind necorespunzătoare, pe baze solide, reale, „CNAIR a mers pe cea mai facilă variantă pentru ei, însă cea mai păcătoasă pentru proiectele de infrastructură din România”: transformarea contractului de execuţie într-unul care să includă şi proiectarea. Astfel, toate riscurile izvorâte din documentația falimentară ar fi urmat să fie preluate de viitorul constructor, ne-a explicat Ionuţ Ciurea, şeful Asociaţiei Pro Infrastructură.
Mai mult, din septembrie 2019 până în august 2020 licitația a fost suspendată, deoarece CNAIR n-a fost în stare să expertizeze lucrările executate de spaniolii de la Copisa. Nu a fost capabilă nici să răspundă în timp util la sutele de neclarități ale potenţialilor ofertanților.
Specialiştii Asociaţiei Pro Infrastructură au criticat şi ei gravele lacune ale documentaţiei furnizate de „specialiştii CNAIR”, spunând că pe baza unei astfel de documentaţii niciun constructor serios nu va depune vreo ofertă. Ceea ce s-a şi întâmplat: în august 2020 licitaţia cu pricina a fost anulată, pentru că niciun constructor n-a depus oferte. Opt ani pierduţi, până aici. Plus bani europeni pierduţi, pentru că execuţia centurii ar fi putut fi finanţată prin aşa-numitele fonduri de coeziune, bani europeni nerambursabili.
Mai nou, cei nici 12 km ai centurii au fost împărţiţi în şase loturi. Lălăiala se numeşte, acum, „lotizare”. Toate aceste loturi/tronsoane sunt în faza de „aprobare a indicatorilor tehnico-economici”, avize, exproprieri etc. Primarul Târgu-Mureşului, Soos Zoltan, invitat în noiembrie anul trecut, să vorbească la studioul local al radioului public despre centură, s-a declarat optimist că anul acesta ar trebui să înceapă lucrările pe cinci din cele şase tronsoane. Deocamdată, însă, la cum se mişcă lucrurile, slabe speranţe. Şoferii de TIR-uri pot să-şi facă liniştiţi pauza de somn pe uliţa de lângă giratoriul inutil de la Ernei. Nimeni nu-i va deranja prea curând.
surse foto: Asociaţia Pro Infrastructură, CNAIR, captură video site Guvernul României
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.