Un proiect imobiliar pornit ambițios, nefinalizat din cauza crizei, preluat apoi de Primărie pentru locuințe sociale își ia acum chiriașii la bani mărunți și le cere taxe inclusiv pe servicii care nu sunt livrate.
De pildă, cum ați reacționa dumneavoastră dacă ați locui în chirie, într-un apartament la primul etaj al unui bloc în care liftul n-are oprire la nivelul dumneavoastră, dar proprietarul v-ar pune la plata unei taxe de mentenanță a liftului?
Ei bine, chiriașii din blocurile Bența Towers, care s-au mutat în noile lor case în luna aprilie, deja sunt sătui de taxele tot mai mari, unele greu de justificat sau chiar imposibil. Primul șoc a venit atunci când calculul chiriei la nivel de locuință socială (se face în funcție de chiriaș, luându-se în calcul inclusiv veniturile familiilor) a ajuns de fapt la nivelul pieței imobiliare, chiar peste în anumite cazuri. Așadar, unele familii înscrise pe lista de la Primărie au refuzat apartamentele oferite de municipalitate. Cei care totuși s-au mutat, au dat de…
…alte surprize.
Potrivit contractului de chirie, proprietarul imobilului, adică Primăria Tîrgu-Mureș, prin administratorul SC Locativ SA, are următoarele obligații: „Să predea locuința chiriașilor în stare normală de funcțiune; să ia toate măsurile pentru repararea și menținerea în stare de exploatare și funcționalitate a clădirii pe toată durata închirierii locuinței; să întrețină în bune condiții elementele de construcție exterioare clădirii (acoperiș, fațadă, împrejmuri, pavimente, scări exterioare), precum și spațiile comune din interiorul scării (casa scării, holuri, coridoare, subsoluri); să urmărească buna funcționare a instalațiilor comune proprii clădirilor”.
Așadar, fiecare chiriaș care s-a mutat acolo în luna aprilie, s-ar fi așteptat să găsească apartamentul perfect funcțional, racordat la toate utilitățile și cu toate spațiile comune amenjate și funcționale. Ei bine, n-a fost întocmai așa. Interfonul nu funcționează nici în ziua de azi, liftul n-a funcționat până la finele lunii aprilie, iar taxele pentru punerea în funcțiune a utilităților au căzut în cârca noilor locatari.
Taxele nu sunt exorbitante, dar sunt multe…
…la număr, iar pentru familiile care au optat pentru aceste locuințe achiziționate de Primărie pentru a fi folosite drept locuințe sociale, costul final a fost destul de împovorător.
Mai întâi a fost garanția, care este contravaloarea a chiriei pe două luni, însă astfel de garanții se percep și între proprietar și chiriaș privați. Apoi însă vin taxe care e absurd să fie plătite de chiriaș și în nici o relație privată proprietar-chiriaș, aceste taxe nu sunt plătite de chiriaș. Sau, dacă sunt plătite, ele sunt deduse ulterior din chirie. Vorbim aici de taxa de instalare a curentului, proiect de gaz, taxă de contor de gaz, plata unor utilități pe lunile februarie și martie deși chiriașii s-au mutat în aprilie, taxa lunară de mentenanță pentru un interfon nefuncțional nici azi, plus bonus taxă de instalare a interfonului, taxe pentru înființarea asociației de locatari, unde locatarii nu știu încă dacă au vreun cuvânt de spus, taxă pe linia telefonică din lift, taxa de punere în funcțiune a liftului și, în fine, taxa pentru instalarea cutiilor poștale. E puțin probabil că vreodată, vreunul din chiriașii din Tîrgu-Mureș au plătit vreodată astfel de taxe pe care chiarișii care stau în blocurile Primăriei au fost puși să le plătească. Pentru unele însă, directorul SC Locativ SA spune că…
…există explicații.
Mai exact, directorul Ovidiu Moldovan spune că semnatarii contractelor de chirie au fost informați despre aceste cheltuieli: „De exemplu, în momentul în care se semnează contractul, la noi se depun și cererile pentru Electrica și gaz, deci să spună că nu știu despre chestiile astea, mi se pare puțin deplasat. Noi ne-am oferit să-i ajutăm ca să nu dureze 30 de zile sau cât durează, i-am ajutat să meargă mai repede”. Legat de cheltuielile privind asociația, lift și alte bunuri comune, directorul Moldovan spune că sunt normale și se plătesc oriunde. În plus, pentru punerea în funcțiune a utilităților, legea ar fi de partea Locativ. „În momentul în care semnează contractul semnează și această cerere. În ceea ce privește cheltuielile de la asociație, lift… sunt cheltuieli pe care le plătește oricine stă într-un bloc, indiferent unde stă, fie că e proprietar, fie că e chiriaș. Sunt cheltuielile blocului(…). De obicei, când te muți într-un apartamnt în chirie, dacă apartamentul nu e nou, are contract semnat cu Electrica și gaz, ori noi nu facem contractele de utilități pe Locativ, pentru că legea spune că aceste contracte se fac nominal, pe cel care stă în apartament. Ori să le facem noi, să le transferăm… și-n plus, pentru o persoană juridică costurile sunt mult mai mari. Tocmai de aceea s-a optat pentru varianta aceasta, în care fiecare să-și facă aceste contracte”, mai spunea Ovidiu Moldovan.
Totuși, sunt unele cheltuieli care sunt total inutile și nejustificate, cum ar fi unele cheltuieli de întreținere pe perioada februarie-martie sau taxele de mentenanță la lift, atunci când n-a funcționat sau la interfon. „Știam că a fost o perioadă, chiar după ce am preluat blocul, în care trebuie făcută o verificare la lift… Dacă e pusă taxa la întreținere, aici pot fi de acord că nu e corect și nu e normal. Ce pot să spun este că vom face o verificare la asociație. Ideea este că sunt niște cheltuieli pentru că este un bloc nou, dar pot fi de acord că sunt mari, mai ales pentru cineva care se mută prima dată și vin toate deodată, dar nu se plătesc la noi (Electrica și așa mai departe), dar ceea ce e important și v-aș ruga să menționați, este că în momentul în care semnează contractul la Locativ li se spune și ei sunt informați despre toate aceste lucruri. De exemplu, pe lângă chirie este prevăzut în contract, și a fost una din condițiile BCR, trebuie plătită o asigurare pentru apartament, care tot așa cade în sarcina chiriașului și e de 80 de lei/an”.
Cătălin Hegheș
Mie personal nu mi-a spus nimeni inainte despre taxele astea…iar daca peste un an (cand expira contractul) voi pleca, cel care vine are toate instalate si platite, nu?
Păi da. 🙂
nu neaparat, daca tu nu mergi la eon si electrica sa le spui ca reziliezi contractul, ei vor emite in continuare pe numele tau;))
Si va trebui sa platesti pentru rezilierea contractelor…
in afara de garantia pe doua luni, mie mi s-a spus ca nu este altceva de plata.am intrebat clar la primarie si acesta a fost raspunsul, ca avem numai garantia.nu mi s-a spus nici de electrica, nici de gaz s .a .m. d.in plus cand am fost sa vedem apartamentele, acestea aveau lumina, cred ca numai pentru reclama………..
Eu o sa fac reziliere la orice contract inainte de a pleca
Mie numai atat s-a pomenit cand am vazut prima data apartamentul ca este un consum pe care poate vom plati,care reprezinta incalzirea pe timp de iarna a blocului inclusiv apartamentelor,ca sa nu inghete conductele.Acest consum dupa calculele mele nu ar fi mai mult de 250 ron,nici pe departe 900
Eu zic sa va uniti si sa faceti scandal….e aberant ce se intampla si e absolut jenant ce va cer sa platiti…..dar, daca sunteti dezbinati vor avea doar ei de castigat!!!
nu se vor aduna atatia oameni niciodata…nici macar la sedinta nu vin, jos in bloc, ce sa mai zicem de scandal sub orice forma…si la sedinta imi spuneau mie majoritatea, dar nu aveau curajul sa-i intrebe ceva, deci…cine nu are nimic de comentat, banuiesc ca e de acord cu orice absurditate
si mie i-au spus doar de garantie, iar cand am semnat contractul au spus ca cele cu utilitatile sunt doar pentru a le trece pe numele nostru
In contractul de inchiriere scrie ca se incheie contracte individuale (e-on, electrica), dar proiectul de gaz este deja altceva.Tr, suportat de proprietar.In afara de contractul de inchiriere nu am primit altceva de semnat cum am citit mai sus cererile la electrica , gaz nu le-am depus la Locativ.Iar asigurarea pe apartament este de 84 euro (7 euro/luna) nu 80 lei/an cum am citit mai sus.