Administraţia judeţeană depune cererea de finanţare pentru construirea legăturii feroviare Timişoara – Szeged (Ungaria) distrusă în urmă cu 80 de ani, după bombardarea podului peste Mureş de la Cenad, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.
Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Timiş, Alfred Simonis, a înaintat solicitarea plenului, care o va vota în şedinţa de miercuri.
Proiectul „Szeged-Timişoara Dream Railway”(„Cale ferată de vis Szeged-Timişoara”) primeşte finanţare de 1,875 milioane de euro în cadrul Programului INTERREG VI-A România-Ungaria 2021-2027.
Bugetul alocat proiectului are 80% sume nerambursabile din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), 18% de la bugetul naţional şi 2% este participarea judeţeană.
Raportul de specialitate al proiectului de hotărâre semnat de preşedintele CJ Timiş arată că banii vor fi folosiţi pentru elaborarea documentaţiei de proiectare, faza studiu de fezabilitate şi documentaţie avizare a lucrărilor de intervenţie (SF şi DALI) pentru realizarea ulterioară a unei căi ferate care să asigure legătura între Timişoara şi Szeged.
Proiectul se regăseşte în Lista proiectelor strategice selectate pentru finanţare în cadrul programului de finanţare menţionat, fiind un document anex al acestuia. Durata propusă pentru implementarea proiectului este de 36 luni.
Traseul analizat momentan este Timişoara – Dudeştii Noi – Becicherecu Mic – Biled – Şandra – Lovrin – Sânnicolau Mare – Cenad – Szeged şi se va lua în considerare traversarea Mureşului la Cenad spre Apatfalva.
După finalizarea documentaţiei de proiectare faza SF/DALI privind investiţia pe parte română, aceasta se va transfera Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii care va asigura continuarea investiţiei proiectului.
Un grup de lucru feroviar România – Ungaria va fi înfiinţat pentru coordonarea activităţilor legate de studiul de fezabilitate, construcţia, exploatarea şi întreţinerea noii legături feroviare între Timişoara şi Szeged.
Calea ferată Szeged – Timişoara a fost dată în folosinţă în anul 1857, iar după bombardarea podului de peste Tisa, în anul 1944, legătura feroviară directă între Timişoara şi Szeged a fost întreruptă. În prezent este funcţională magistrala secundară CFR 919, care leagă municipiul Timişoara de oraşul Jimbolia, trece graniţa dintre România cu Serbia şi are capăt de linie în oraşul sârbesc Kikinda, în lungime totală de 58 km. Pe relaţia Jimbolia – Kikinda nu mai circulă trenuri de pasageri, linia fiind străbătută doar de trenuri de marfă.
În 1856 a început construcţia liniei de către societatea StEG. Lucrările au avansat repede, iar pentru remorcarea trenurilor de lucru au venit la Timişoara în mai 1857 primele locomotive construite de Cokcerill la Seraing (Belgia) între anii 1845-1846 după modelul firmei nord-americane Norris.
Linia Seghedin-Jimbolia-Timişoara a fost dată în folosinţă la 15 noiembrie 1857.
A fost prima cale ferată din judeţul Timiş şi iniţial făcea legătura Timişoara-Seghedin. A fost folosită în cea de-a doua conflagraţie mondială pentru livrările de petrol din România în Germania, motiv pentru care a fost ţinta bombardamentelor din 1944. AGERPRES