CNP-ul și codul de identificare digitală ale unei persoane vor fi înlocuite pe facturi cu un cod format din 13 zerouri
CNP-ul și codul de identificare digitală ale unei persoane vor fi înlocuite pe facturi cu un cod format din 13 zerouri

CNP-ul și codul de identificare digitală ale unei persoane vor fi înlocuite pe facturi cu un cod format din 13 zerouri

  • Guvernul României a aprobat în ședința din această săptămână o ordonanță de urgență care aduce modificări și completări reglementărilor privind e-Factura, alături de alte măsuri administrativ-fiscale. Ordonanța 138/2024 a fost publicată astăzi, 5 decembrie, în Monitorul Oficial nr. 1222.

Concret, Ministerul Finanțelor a propus, prin această ordonanță, ca persoanele fizice să poată efectua cumpărături și după 1 ianuarie 2025 fără a furniza Codul Numeric Personal (CNP) sau Codul de Identificare Fiscală/Digitală, care urma să fie atribuit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).

Prin Ordonanța de Urgență a Guvernului (OUG) nr. 69/2024 s-a introdus prezența de la 1 ianuarie 2025 a CNP-ului sau a Codului de Identificare Fiscală/Digitală (CID sau CNP-ul fiscal, cum era denumit popular) pe facturile dintre firme și persoane fizice. Practic, inițial persoanele fizice trebuia să se identifice or prin CNP, ori prin CID când cumpărau ceva de la o firmă. CNP-ul și CNP-ul fiscal vor fi înlocuite în e-factura de un cod banal unic pentru orice achiziție, a oricărei persoane format din 13 de zero.

Patronatele cred că este nevoie de acest cod de 13 de zero pentru că așa a fost programat softul de la e-Factura.

În ședința guvernului din 4 decembrie, s-a decis „clarificarea faptului că identificarea prin CNP este opțională și reglementarea înscrierii pe factură a unui cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului – persoană fizică, dacă acesta nu comunică niciun cod”, au comunicat reprezentanții Executivului

Achizițiile online

O persoană fizică va face cumpărături online sau în magazinele fizice ca până acum, asta după mai multe luni de proiecte ale Ministerului de Finanțe și ANAF care au dorit să monitorizeze comerțul online. În cele din urmă, reprezentanții statului au cedat în fața mediului de afaceri și a societății civile care a reclamat faptul că le-ar fi afectată intimitatea dacă Fiscul ar colecta date despre achizițiile online ale fiecărei persoane în scopul de a fiscaliza veniturile și cheltuielile.

Livrările de bunuri/Prestările de servicii efectuate către o persoană (fizică) care nu se identifică în relația cu furnizorul/prestatorul prin niciun cod de identificare fiscală sau optează să se identifice prin codul numeric personal, se consideră efectuate în relația B2C, stabilește noua ordonanță de guvern.

„Dacă beneficiarul, persoană fizică, nu se identifică prin niciun cod de identificare fiscală, facturile se emit utilizând un cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului”, se mai precizează în propunerea legislativă.

Noile prevederi se vor aplica de la 1 ianuarie, așa cum reiese din datele comunicate de Guvernul României.

Ce s-a decis în noua ordonanță de urgență

Ordonanța de Urgență a Guvernului (OUG) nr. 138/2024 prevede:

„Restrângerea operațiunilor pentru care este obligatorie utilizarea sistemului național RO e – Factura doar la operațiunile cu locul livrării/prestării din punct de vedere al TVA în România”.

„Eliminarea excepției de la obligația utilizării sistemului național RO e–Factura pentru facturile simplificate (altele decât bonurile fiscale)”.

„Introducerea obligației referitoare la înscrierea în facturile emise pentru operațiunile realizate în baza unor contracte de achiziții publice/sectoriale etc. a codurilor CPV corespunzătoare din nomenclatorul de referinţă în domeniul achizițiilor publice”.

„Abrogarea prevederilor referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora, din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009, având în vedere că toate facturile emise în relația B2C vor fi raportate în sistem de la 1 ianuarie 2025.

Istoria modificărilor care nu au schimbat nimic

Revenind la prevederile legate de e-factura, Conform OUG 69/2024, orice achiziție digitală – indiferent de produs sau de valoarea acestuia – trebuie însoțită de o factură pe care să fie trecut CNP-ul, în varianta inițială, sau noul cod de identificare digitală, conform proiectului de ordonanță prezentat pe 31 iulie de Ministerul de Finanțe.

Apoi, Finanțele au revenit și au propus un proiect prin care CNP-ul era înlocuit cu acest Cod de Identificare Digitală care ar fi urmat să fie acordat de ANAF fiecărei persoane fizice. Mai mult, prezența acestui CID urma să fie opțională și doar pentru a beneficia de deduceri fiscale la plata impozitelor anuale personale pe venit.

În cele din urmă, Ministerul de Finanțe și Guvernul României au renunțat la toate aceste prevederi.

Astfel, din 1 iulie 2025, pe facturile achizițiilor online sau fizice ale unei persoane nu va mai fi nici CNP-ul, nici CID-ul. Codul de identificare fiscală va fi prezent pe facturi doar dacă un contribuabil face demersurile la Fisc să-l obțină și dorește apoi să-și treacă CID-ul pe facturi.

13 zero-uri pe facturile persoanelor fizice în loc de CNP

O altă modificare se referă la anularea obligației de a trece CNP-ul pe facturile persoanelor fizice, acesta având caracter opțional.

„Inițial, se prevedea că identificatorul fiscal în tranzacțiile B2C este CNP-ul. Acum, noile modificări prevăd că utilizarea CNP-ului este opțională, iar dacă persoana fizică nu dorește să apară CNP-ul pe factură atunci se vor trece 13 de zero. În opinia mea, cred că e o vorba de o limitare impusă de structura e-Factura, și de aceea chiar dacă nu apare CNP-ul totuși rubrica va trebui completată, însă cu zero-uri. Modificarea este binevenită, întrucât se mută accentual de pe persoană, pe tranzacție”, a declarat Loredana Mihăilă.

OUG include totodată modificări cu privire la accize și la data limită pentru depunerea situațiilor financiare.