Din şase firme, cinci descalificate!
Câştigător: Cel care a ofertat cu 50.000 de euro în plus/autobuz
Vorbim de cele 41 de autobuze noi care ar trebui sa sosească în Târgu Mureş în următorii 2-3 ani. În urma unui proiect UE, municipalitatea a achiziţionat 41 de autobuze noi, în baza unei licitaţii cel puţin dubioase.
În condiţiile în care în criteriul de atribuire al contractului ponderea celui mai mic preţ conta în proporţie de 70 %, licitaţia este câştigată de către cel care a ofertat cu 50.000 în plus/autobuz.
Primăria Târgu Mureş intenționează să plătească aproape 190.000 euro pentru un autobuz Isuzu Citiport. Conform colegilor de la MS News, acelaşi tip de autobuz a fost vândut anul trecut administrației din Chișinău cu 130.000 de euro. MsNews a găsit, în câteva secunde, tipul de autobuz cumpărat de municipalitatea Târgu Mureș direct de la producător (de la subsidiara din Turcia a acestuia), vândut de un dealer din Danemarca (cel mai nou model, 2019) la prețul de 150.000 de euro.
Cele 41 de autobuze pe care le va cumpăra Primăria Târgu Mureș din bugetul local trebuie să aibă 12 metri lungime, motor Euro 6, cutie de viteze automată, trei uși duble, rampă de acces a persoanelor cu dizabilităţi, aer condiţionat, sistem de supraveghere şi sistem de informare a călătorilor, capacitate de minimum 105 călători.
De asemenea, livrarea trebuia făcută în felul următor: 20 de autobuze în maximum 4 luni de la semnarea contractului și 21 de autobuze în maximum 30 de luni de la semnarea contractului (adică în 2 ani și jumătate, respectiv, estimat, până la sfârșitul anului 2022), mai spune MsNews.
Luni se va depune contestaţie
Una dintre societăţile descalificate ne-a declarat că a decis să depună contestaţie cu toate că, conform legislaţiei în vigoare, trebuie să vireze într-un cont special 10% din valoarea contractului, cca 900.000 lei. Subliniem că nicio firmă nu îşi permite să se debaraseze de o asemenea sumă dacă nu se consideră nedreptăţită.
Participanții la licitație au avut termen să-și trimită ofertele până în 15 octombrie 2019. S-au primit 6 oferte de la producători/dealeri din Turcia (4), China și Cehia (îi aveți, nominal, mai jos):
Anadolu Automobil Rom & Radcom (Turcia) - unic importator în România al autobuzelor japoneze Isuzu, în urma asocierii producătorului japonez cu oameni de afaceri turci, s-a deschis o fabrică în Istanbul (Anadolu Isuzu); Temsa (Turcia) - producător cu sediul în Adana, parte a grupului Sabanci, produce aproximativ 10.000 de autocare, autobuze și camioane ușoare pe an; BMC Truck & Bus România (Turcia) - subsidiară a BMC Otomotiv Turcia, are fabrica de producție în Ciorogârla și lucrează sub structura Çukurova Holding; Otokar (Turcia) - parte a grupului Koç, cel mai mare grup industrial din Turcia; Briari’s Ind România & Iveco (Cehia) - firma prin care Iveco vinde în România (unic reprezentant Iveco în țara noastră); Golden Dragon Bus & Xiamen Golden Dragon Bus (China) - joint-venture care anunță că are capacitatea de producție a 40.000 de autobuze pe an.
Câștigător al contractului de furnizare al celor 41 de autobuze ce vor circula în Târgu Mureș este Anadolu Isuzu Otomotiv (Turcia).
Surse implicate susțin că motivele descalificării sunt printre cele mai puerile și peste limita normalității și legalității (s-au oferit două exemple: un producător a fost eliminat pentru că autobuzul avea cu câțiva centimetri mai puțin, altul pentru că, înștiințat în Ajunul Crăciunului – 24 decembrie – să trimită până în 30 decembrie 2019 o clarificare privind partea de mentenanță, a trimis-o în limba engleză cu mențiunea că o va trimite și tradusă, în acea perioadă fiind imposibil de contractat o firmă autorizată dispusă să traducă peste 300 de pagini).
Vom urmări cu atenţie acest subiect .