Companiile de stat fură șoferii de la firmele private. Deficitul mare de conducători auto
Companiile de stat fură șoferii de la firmele private. Deficitul mare de conducători auto

Companiile de stat fură șoferii de la firmele private. Deficitul mare de conducători auto

  •  În România, deficitul de șoferi de camion este foarte mare – circa 150.000, potrivit ultimelor cifre ale Confederației Operatorilor şi Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) și tot crește.

Patronatele din sector susțin că rămân fără șoferi, după ce ele îi școlesc și îi „rodează” pe toate drumurile, pentru că aceștia sunt ademeniți de către firmele de stat sau din străinătate pe lefuri mult mai mari.

În București, de exemplu, există numeroase cazuri în care mulți șoferi de la companii  private de transport de  persoane au trecut la Societatea de Transport București (STB) SA, care le-a oferit salarii atractive.

„Concurență neloială din partea statului”, susțin patronatele, care atrag atenția că societățile de stat sunt cei mai mari datornici la buget, în condițiile în care primesc și subvenții.

STB, un angajator atractiv

Vasile Ştefănescu, președintele  COTAR, spune că în prezent există un deficit de 150.000 de șoferi de camion, categoriile D, C și E în piață. Pentru că salariile oferite de operatorii privați nu pot concura cu cele oferite de firmele de stat sau de angajatorii din străinătate, mulți șoferi au ajuns să le prefere.

„La transportul de persoane eu nu pot să plătesc un șofer ca la STB, care ia subvenții de 150-200 milioane de euro pe an, noi de unde să dăm 10 000 lei brut pe lună la un șofer care transportă persoane, adică peste 7.000 lei in mână? Cât să creștem noi prețul biletului? Noi trebuie să ne facem calcule să fie și clientul mulțumit și noi să ne scoatem măcar costurile, dacă nu beneficii”, a declarat pentru Termene.ro Vasile Ştefănescu.

Potrivit ultimilor date din piață, STB are un efectiv de peste 10.000 șoferi.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) include firme de transport de persoane – transport urban, suburban, metropolitan, transport de marfă, agabaritic, scoli auto, unități reparatoare, toate unitățile conexe pe transporturi, după cum spune Stefanescu.

Concurență neloială

Președintele COTAR declară că statul face o concurență neloială companiilor private, prin acordarea de subvenții firmelor în care este acționar.

”Statul este un concurent al nostru, este concurență neloială ce ne face și culmea este că toate aceste societăți subvenționate sunt cei mai mari datornici la statul român”, a mai precizat președintele COTAR.

Vasilescu mai atrage atenția că aceste societăți de stat pe pierdere funcționează fără nicio problemă, în timp ce operatorii privați dacă lucrează pe minus trebuie să închidă pur și simplu și încă într-un termen foarte rapid.

”Noi ne facem calculele de așa natură că să ne putem plăti și taxele la stat…de unde se dă subventia? Tot din taxele și impozitele plătite de noi de către privați către statul român”, arată Stefanescu.

Subvenții doar pentru unii

”Noi transportatorii privați nu ne-am dus să cerem subvenție de la nimeni, bineînțeles că au plecat de la noi de la transportul de persoane, pentru că noi nu avem de unde să-i plătim cu banii aceștia, nu avem cum, nu avem subvenție și nu mergem pe pierdere. Daca am fi pe pierdere, am închide într-o săptămână și ANAF-ul ne-ar bloca și conturile spre deosebire de restul, adică societățile acestea de stat care sunt datoare vândute la buget”, afirmă președintele COTAR.

Iar până la urmă, banii de subvenții se strâng din taxele și impozitele plătite de către firmele private la buget.

Anul trecut, subvențiile alocate de Primăria Capitalei pentru STB și termoficare au s-au ridicat la circa două miliarde lei.

Salariul la privat

Salariul unui șofer în România pornește de la 3.500 lei net, după cum declara în septembrie 2024 reprezentantul Cotar pentru Termene.ro, după care urcă până la 6.000 – 7000 de lei net pe lună. La transportul de marfă se ajunge chiar și la 10.000-12.000 lei net pe lună. Pentru cei care efectuează curse externe se mai adaugă și sporurile, în cuantum semnificativ.

Spre comparație, românii care preferă să lucreze ca șoferi de TIR pentru firme din Vestul Europei pornesc de la un salariu de 2.500 euro pe lună. Sunt, însă, și o serie de condiții pentru a ajunge aici, cum ar fi o experiență minimă de câteva luni, cunoașterea unei limbi străine la un nivel minimal, care să permită comunicarea cu dispeceratul. De asemenea, ei mai trebuie să aibă grijă de camion, remorcă și de marfa transportată și să fie punctuali.

În România activează peste 200.000 de firme în sectorul transporturilor, care dispun de circa un milion de angajați.

 

Sursa: Termene.ro