Contabilii mureșeni din primării nu știu și nu sunt interesați să-și facă treaba cum trebuie!

Contabilii mureșeni din primării nu știu și nu sunt interesați să-și facă treaba cum trebuie!

 

41 de primării controlate, toate pline de nereguli. Curtea de conturi nu a emis nici un certificat de conformitate!

 

An de an… zi de zi, nu auzim decât că primăriile mureșene nu au bani sau edilii se vaită că au primit prea puțini de la București. Primăriile nu reușesc să-și asigure banii necesari din venituri proprii, decât într-o mică măsură, dar, așa cum a constatat și Curtea de Conturi Mureș, vina este a acestora deoarece autoritățile publice locale sunt insuficient preocupate de stabilirea resurselor bugetare proprii și nici nu urmăresc încasarea acestora pe parcursul execuției bugetare.

Raportul Camerei de Conturi Mureș  evidențiază nepăsarea autorităților față de administrarea banului public: cheltuieli supraevaluate sau majorate nejustificat; bunuri plătite, dar neintrate în posesia primăriilor; servicii plătite de instituții, dar neefectuate; cheltuieli de personal ilegale; decontarea unor servicii peste nivelul maximal prevăzut de lege; lucrări de investiții, fără documente justificative; lipsă de interes pentru recuperarea restanțelor de la cetățeni sau de la firme…

 

Contabili neprofesioniști

 

Multe abateri sunt puse pe seama contabililor, care nu știu sau nu sunt interesați să-și facă treaba cum trebuie. Astfel, abateri privind exactitatea și realitatea situațiilor financiare au fost constatate la 31 de unități administrativ-teritoriale – valoarea totală a operațiunilor cu care datele din situațiile financiare au fost denaturate însumând 24.974 mii lei.

„Neregulile financiar-contabile identificate se referă, în general, la neorganizarea și neconducerea contabilității în conformitate cu prevederile legale, neînregistrarea corespunzătoare a unor bunuri în evidența contabilă, înregistrări contabile eronate, neconforme cu normele de aplicare a planului de conturi”, arată Camera de Conturi Mureș.

De exemplu, unele primării au uitat să înregistreze în contabilitate operațiunile economice la momentul efectuării lor. Alteori, nu au fost înregistrate în contabilitate unele obligații comerciale de plată a unor facturi în valoare de 197 mii lei (UATC Miheșu de Cîmpie).

 

Bunuri neînregistrate

 

Apoi, de multe ori, bunurile instituțiilor nu sunt înregistrate în contabilitate sau sunt înregistrate la o valoare mai mică. Vă dați seama ce înseamnă aceasta pentru comunitate… Cum este ținută urma acestor bunuri și cum este recuperată valoarea acestora în caz de furt/pierdere/distrugere?

Camera de Conturi precizează: „Nu au fost înregistrate în contabilitate, respectiv au fost înregistrate la o valoare diminuată bunuri care constituie domeniul public sau privat al UATM Tîrgu Mureș, UATO Sărmașu și Sovata, UATC Apold, Beica de Jos, Eremitu, Sînpaul și Tăureni – aspect care a avut drept consecință denaturarea cu 7.299 mii de lei a informațiilor prezentate în situațiile financiare cu privire la valoarea activelor deținute în patrimoniu”.

Apoi, nu au fost înregistrate în evidenţa contabilă rezultatele evaluării bunurilor care aparțin domeniului public al UATO Sărmașu, UATC Beica de Jos și Solovăstru, având drept consecinţă denaturarea cu 1.719 mii lei a informaţiilor prezentate în situaţiile financiare cu privire la valoarea bunurilor deținute în patrimoniu.

De asemenea, probleme contabile au apărut și în legătură cu bunuri sau terenuri folosite de școli în Sărmașu, Bahnea, Beica de Jos, Hodac, Ibănești și Sîngeorgiu de Mureș.

 

Recepționate, dar în curs de execuție!?

 

Nu ne mai mirăm că, de exemplu la Apold, Corunca sau Ibănești, unele lucrări de investiții în valoare de 7.135 mii lei au fost finalizate și au fost întocmite procese verbale de recepție la terminarea lucrărilor, dar cu toate acestea, au fost menținute nejustificat ca investiții în curs de execuție.

 

Venituri neîncasate

 

Alteori, primăriile și instituțiile nu au încasat veniturile bugetare cuvenite, privând astfel comunitatea de noi investiții care se puteau realiza cu banii respectivi. Este vorba de venituri din: impozit pe clădiri, impozit pe terenuri, taxe de eliberare avize și autorizații de construire sau de funcționare – Tîrgu Mureș, UATO Miercurea Nirajului, Sărmașu, Sovata și Ungheni, UATC Beica de Jos, Bogata, Brîncovenești, Corunca, Cristești, Daneș, Ernei, Ghindari, Gurghiu, Ibănești, Iclănzel, Livezeni, Miheșu de Cîmpie, Sîngeorgiu de Mureș, Sînpaul, Solovăstru, Stînceni și Suseni.

De asemenea, unele primării au „uitat” să depună în conturile deschise la Trezoreria Statului unele venituri bugetare în sumă de 776 mii lei încasate în numerar.

Totodată, 192 mii lei nu au fost încasați (la Ungheni, UATC Band, Brîncovenești, Daneș, Ernei, Hodac, Livezeni, Miheșu de Cîmpie, Sînpaul și Suseni), deoarece nu s-a realizat schimbul de informații dintre organele fiscale locale și cele competente cu înmatricularea/radierea mijloacelor de transport și astfel numărul mijloacelor de transport comunicat de MAI – Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatricularea Vehiculelor – a fost mai mare decât al celor aflate în evidența fiscală a UATO. Deci nu s-au stabilit în unele cazuri impozitele auto.

La Bahnea, Eremitu, Petelea și Solovăstru primăriile au dat imobile sau terenuri în chirie sau în folosință, dar autoritățile locale au uitat să stabilească și să încaseze chiriile și taxele pe clădirile și terenurile concesionate, închiriate, date în administrare sau în folosință – suma totală astfel pierdută fiind de 101 mii lei!

Alte primării nu au perceput taxele pentru panourile publicitare, nici majorările de întârziere  datorate de persoanele fizice și juridice (Ernei și Gurghiu).

 

La Consiliul Județean

 

Nici la CJ problemele de genul acesta nu au lipsit: nu a stabilit, calculat și înregistrat în evidența contabilă, cota parte din veniturile cuvenite din chirii în sumă de 293 mii de lei, pentru bunuri aparținând domeniului public al județului date în administrarea RA Aeroportul „Transilvania” Tîrgu Mureș și Spitalului Municipal „Dr. Gheorghe Marinescu” Tîrnăveni.

Apoi, la Ghindari, a fost scoasă din contabilitate, fără justificare, suma de 211 mii lei reprezentând venituri de încasat – impozit pe clădiri și terenuri, impozit pe mijloace de transport, taxă salubrizare, taxă de pază și amenzi. Deci, unii cetățeni au fost fericiți de primărie…

 

 

Vasile Dancea