Spectacolul mediatic al iernii trecute este încă viu în minţile românilor. Casele sub zăpadă, drumurile impracticabile, zeci de localităţi izolate, oameni rămaşi fără curent, apă, surse de încălzire, câteodată şi fără alimente vor mai rămâne pentru o perioade neşterse în mentalul colectiv. Iar iarna care se apropie se anunţă şi mai grea. În ultima decadă a lunii noiembrie sunt aşteptate primele ninsori mai serioase şi în România, motiv pentru care e un moment bun să aflăm cum stăm cu încheierea contractelor de deszăpezire. Pentru că împotriva vrerii vremii nu prea putem riposta.
Prețuri reduse
Actualii guvernanţi promit că, în acest an, cheltuielile cu deszăpezirea autostrăzilor şi drumurilor naţionale vor fi mai mici cu 30% faţă de cele din iarna 2011-2012. Declaraţia vine chiar din partea ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, Ovidiu Silaghi, care a prezentat în şedinţa de Guvern de acum două săptămâni stadiul încheierii contractelor de deszăpezire şi a subliniat că preţurile din contracte vor fi reduse.
Una dintre clauzele care vor fi renegociate se referă la plata doar a opt ore de staţionare faţă de 24 de ore cât era până acum. Cu toate acestea, pe drumurile de interes naţional şi european vor acţiona mai multe utilaje de deszăpezire, şi anume aproape 3.000 faţă de 2.360 în sezonul trecut. Ar mai fi de spus că, deşi în România, nu s-a înregistrat în ultimii ani cea mai grea iarnă din Europa, totuşi ocupăm locuri fruntaşe după banii alocaţi pentru deszăpezire.
Anul acesta, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a pregătit şi o hartă a drumurilor cu risc mare de înzăpezire, unde dacă va cădea multă zăpadă, accesul camioanelor va fi interzis.
În ceea ce priveşte drumurile naţionale din Mureş care aparţin de Direcţia Regională Drumuri şi Poduri Braşov, ministrul a anunţat că din cinci loturi sunt în curs de semnare – patru loturi, iar în curs de achiziţie – un lot.
În curs de licitaţie
Venind în judeţ, încă sunt în curs de licitaţie lucrările de deszăpezire pentru drumurile judeţene, suma disponibilizată de Consiliul Judeţean pentru aceste şosele fiind de 600 de mii de lei. Noutatea ar fi că acestea nu se vor mai licita anual sau o dată la doi ani, ci pe patru ani, astfel încât problemele privind contestaţiile care au blocat licitaţiile şi au amânat nepermis încheierea contractelor să nu se mai întâmple.
Licitaţia pentru contractarea lucrărilor de întreţinere curentă a drumurilor pe timp de iarnă a fost lansată în 28 august, în sistemul electronic de achiziţii publice, firmele interesate având la dispoziţie 45 de zile pentru a-şi depune ofertele. La fel ca şi în anii trecuţi, autoritatea judeţeană a preferat să liciteze lucrările de deszăpezire pe loturi, şi anume Găneşti, Gorneşti, Miercurea Nirajului, Reghin, Sâncrai şi Sighişoara. Deşi este destul de târziu, autorităţile judeţene dau asigurări că nu vor fi probleme pe drumurile pe care le administrează, iar contractele vor fi semnate până în 15 noiembrie. Şi asta pentru că, dacă până la prima ninsoare serioasă, noile contracte nu vor fi semnate, vor acţiona utilajele firmelor care s-au ocupat de deszăpezire în sezonul trecut.
De asemenea, la fel ca anul trecut, începând cu 15 noiembrie va funcţiona, la nivelul judeţului, în coordonarea Consiliului Judeţean, Dispeceratul cu serviciu permanent pentru iarna 2012-2013.
Salubriserv continuă
La nivelul municipiului Tîrgu-Mureş, astfel de probleme cu contractele nu au cum să aibă loc pentru că serviciul de deszăpezire este concesionat până în 2016 din 2008 încoace companiei Salubriserv. Astfel, concesionarul nu are decât să se doteze cu utilaje, antiderapant şi mână de lucru pentru a face faţă şi acestei ierni. Cât vor cotiza târgumureşenii pentru deszăpezirea drumurilor vom afla, probabil, aşa cum am mai scris în 2016 când se va încheia contractul şi poate clauzele comerciale nu vor mai fi secrete având în vedere că vorbim de bani publici. Potrivit reprezentanţilor Primăriei Tîrgu-Mureş, beneficiar al contractului, totul este pregătit, în acest sens în depozite fiind stivuite 4.500 de tone de piatră spălată, 450 de tone de sare şi 10 tone de clorură de calciu.
Pentru drumurile care nu sunt în grija concesionarului pentru simplul fapt că nu au fost cuprinse în caietul de sarcini, probabil că şi în acest an vor rămâne necurăţate săptămâni în şir, până cineva va binevoi să trimită un utilaj şi pe aceste străduţe.
Cauciucuri, obligatorii
Şi în acest an rămâne în vigoare Ordonanţa de anul trecut potrivit căreia şoferii care nu maşinile echipate corespunzător pentru iarnă vor fi sancţionaţi. Faţă de anul trecut, sancţiunea pentru un şofer care circulă cu o maşină fără anvelope de iarnă pe drumuri cu zăpadă, gheaţă sau polei va fi amendat cu cel puţin 9 puncte amendă şi cu maxim 21 de puncte amendă. Valorea punctului amendă este de 70 de lei, adică a zecea parte din salariul minim pe economie.
Anvelopele de iarnă trebuie să fie omologate, chiar dacă sunt second-hand, şi să poarte marcajul M+S (sau M.S, sau M&S).
În plus, ar mai fi de amintit un aspect care a născut, de altfel, o întreagă controversă mediatică şi a derutat şoferii. Maşinile trebuie să fie dotate cu anvelope de iarnă, lanţuri şi alte echipamente antiderapante omologate nu de la 1 noiembrie, ci în funcţie de condiţiile meteo. Mai pe înţeles, dacă drumurile erau acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei de la 1 octombrie, de atunci echiparea autovehiculelor pentru iarnă era obligatorie.
Ligia Voro