Proiectantul A3 Ploiești – Brașov nu a emis nicio factură de la începutul anului 2024 pentru viitoarea autostradă din Valea Prahovei, potrivit datelor Companiei de Drumuri. Mai mult, bugetul alocat acestui proiect a fost redus, iar contractul de revizuire a studiului de fezabilitate riscă să fie reziliat.
Datele oficiale arată că din 2021 și până în septembrie anul trecut au fost emise facturi de circa 7,2 milioane de lei din valoarea de 42 de milioane de lei a contractului, fără rezerve.Din cauza necheltuirii banilor, suma alocată proiectului a fost redusă.
Surse apropiate proiectantului au explicat pentru ECONOMICA.NET de ce nu a fost emisă nicio factură anul acesta. „Contractul prevede anumite termene de facturare”, au spus sursele, indicând etape precum finalizare AMC (Analiza Multicriterială), studiu arheologic, studiu geotehnic și studiu de fezabilitate per total.
Deși proiectantul Consitrans ar fi predat documentația în vederea lansării la licitație a secțiunii Cristian – Codlea, nu poate factura doar o parte din serviciile prestate.
Mai mult, acesta s-ar afla în imposibilitatea de a mai continua contractul, din cauza unei modificări substanțiale, despre care spune că nu îi poate fi imputată.
Blocajul major de pe Autostrada Ploiești – Brașov
Mai exact, blocajul ar fi generat de faptul că la licitație s-a ofertat executarea a 33.000 metri liniari de foraj, dar după stabilirea traseului cu 21 de kilometri de tunel, se impune executarea a 120.000 ml de foraj.
Dacă în varianta inițială, costurile cu studiul geotehnic reprezentau aproape jumătate din valoarea contractului, respectiv 19 milioane de lei, în varianta modificată, ar tinde spre 80 de milioane de lei, potrivit surselor menționate.
Prin urmare, valoarea contractului ar trebui majorată cu mai bine de 50% pentru a acoperi aceste costuri. Lucru ce nu este însă permis de lege, spun sursele apropiate proiectantului.