La graniţa dintre România şi Ungaria, migraţia ilegală este ţinută sub control ca urmare a cooperării strânse dintre autorităţile celor două ţări, a declarat Marin Bondar, şeful Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră (ITPF) Oradea, luni, la o conferinţă de presă susţinută la punctul de trecere frontieră de la Nădlac – Nagylak.
La conferinţă de presă susţinută împreună cu şeful Inspectoratului Judeţean de Poliţie Csongrád-Csanád, Zsolt Polyák, generalul român a spus că la graniţa dintre România şi Ungaria, presiunea migraţiei rămâne puternică şi constantă.
În primele opt luni ale anului au fost reţinuţi peste 4000 de persoane care au încercat să treacă ilegal frontiera; 1500, doar în luna august, a spus Marin Bondar.
De regulă, grupurile mai mari încearcă să treacă graniţa ascunzându-se în camioane, în primul rând la punctul de trecere al frontierei de la Csanádpalota, pe autostradă, respectiv la Nagylak-Nădlac. Aici, în luna august au fost prinşi 2600 de migranţi ilegali, a anunţat generalul.
La punctul de trecere de la Csanádpalota, poliţiştii de frontieră au întărit controalele cu ajutorul câinilor care examinează în primul rând camioanele în vederea descoperirii persoanelor ascunse. Datorită măsurii introduse la 13 septembrie au fost descoperiţi peste o sută de migranţi ascunşi în camioane, a spus Marin Bondar.
Cooperarea dintre poliţiştii celor două ţări este excelentă şi în ceea ce priveşte controlul frontierei verzi. Un serviciu comun de patrulare activează pe teritoriul ambelor state, la o adâncime de 10 kilometri per stat, a explicat generalul.
În primele opt luni ale acestui an, la cele 20 de puncte de trecere ale frontierei dintre România şi Ungaria au trecut 9,9 milioane de pasageri, în 4 milioane de autovehicule. Dintre aceştia, 5 milioane de pasageri au călătorit pe tronsonul de frontieră care aparţine de judeţul Csongrád-Csanád. Între autorităţi există o cooperare continuă şi un schimb de informaţii constant, astfel încât să poată fi asigurată tranzitarea rapidă şi comodă a punctelor de trecere a frontierei, a subliniat Marin Bondar. Ca exemplu, generalul a menţionat perioada de la începutul lunii august, când în urma revenirii în România a celor care lucrează în Europa de Vest, la punctul de trecere a frontierei de la Csanádpalota au fost deschise noi benzi, astfel că la intrarea în România, traficul se desfăşura pe 14 benzi.
Generalul de brigadă Zsolt Polyák, şeful Inspectoratului Judeţean de Poliţie Csongrád-Csanád, a explicat că poliţia română şi cea maghiară evaluează constant situaţia şi acţionează în comun împotriva migraţiei ilegale, în toate modurile posibile.
De obicei, grupurile mai mari sosesc în camioane, prin punctul de trecere a frontierei de la Nădlac II – Csanádpalota, pe autostradă, dar au fost mai multe ocazii în care persoanele au încercat să treacă ilegal frontiera ascunzându-se în autoturisme. Punctul de trecere a frontierei de la Csanádpalota funcţionează pe teritoriul României, aşadar descoperirile sunt făcute în comun, însă procedurile sunt efectuate de autorităţile române, a relatat generalul.
În zona de care răspunde Inspectoratul Judeţean de Poliţie Csongrád-Csanád, numărul cazurilor de trecere ilegală a frontierei care sunt comise prin metoda ascunderii aproape că s-a dublat faţă de anul trecut.
Anul acesta, la Csanádpalota şi la Nagylak-Nădlac au fost descoperite 160 de astfel de cazuri, iar de câteva ori, grupurile erau mai mari de 70 de persoane. Autorităţile române au demarat cercetări în 105 cazuri de trafic de persoane, a informat Zsolt Polyák.
Descoperirea migranţilor ascunşi în camioane necesită o experienţă şi o expertiză serioasă, în timp ce anul acesta, traficul de marfă de la punctul de trecere de la Csanádpalota a crescut cu aproximativ 20%, a spus generalul. Acesta a subliniat un caz din data de 13 septembrie, când toate lacătele unui camion românesc erau intacte, cu toate acestea, datorită vigilenţei poliţiştilor de frontieră, în spaţiul de depozitare al camionului au fost descoperiţi ascunşi 72 de migranţi care au încercat să treacă ilegal graniţa dintre România şi Ungaria.
MTI