Profesorii de limba română din România vor învăţa pe bani proveniţi de la Uniunea Europeană cum să predea limba română ca limbă străină copiilor aparţinând minorităţilor naţionale.
Detaliile programului au fost prezentate joi, la Cluj-Napoca, de Csilla Hegedüs, secretar de stat al Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene, şi de deputatul UDMR Ödön Szabó, vicepreşedintele Comisiei pentru învăţământ.
Csilla Hegedüs a declarat că 9 milioane de euro vor fi alocate pentru a forma 6190 de profesori pentru predarea limbii române ca limbă străină. Secretarul de stat a spus că scopul este ca elevii maghiari să înveţe bine limba oficială. Deşi Legea învăţământului permite începând din anul şcolar 2011-2012 predarea limbii române ca limbă străină, până acum cadrele didactice nu au fost pregătite pentru această sarcină.
Secretarul de stat a adăugat că învăţarea limbii române este o problemă mai ales în localităţile mici cu majoritate maghiară, unde copiii comunică în limba română doar în timpul orelor de română. Drept urmare, la proba de aptitudini după terminarea clasei a VIII-a şi la bacalaureat, elevii din şcolile de limbă maghiară obţin rezultate mai slabe decât colegii lor care au româna ca limbă maternă.
Secretarul de stat a precizat că programul destinat profesorilor va fi finanţat din banii rămaşi din ciclul bugetar UE 2014-2020, de aceea formarea trebuie terminată până la sfârşitul lunii noiembrie 2023. Programul include şi dezvoltarea unei aplicaţii smartphone care îi familiarizează pe copii cu limba română.
Deputatul Ödön Szabó a detaliat că vor fi elaborate ghiduri metodologice, iar eficienţa noilor metode va fi evaluată în cadrul unui grup experimental de 370 de persoane. El a evidenţiat că în prima etapă vor fi pregătiţi cei 80 de profesori care pe urmă vor asigura cursurile de formare destinate colegilor.
Potrivit unui sondaj realizat în septembrie 2020, există un acord aproape unanim în rândul maghiarilor din Transilvania că şi copiii maghiari au nevoie să înveţe bine limba română, însă două treimi din respondenţi sunt de părere că actualul sistem de predare nu este potrivit pentru asta.
Studiul “Monitor Interetnic 2020” realizat de Institutul de Politici Publice din Ţinutul Secuiesc şi Institutul Bálványos a demonstrat că 22% din maghiarii din Transilvania sunt stresaţi când trebuie să vorbească limba română. Media obţinută de elevii maghiari la examenele de bacalaureat se situează sub media naţională din cauza notei mai mici la limba şi literatura română. Elevii care învaţă în limba maghiară au o performanţă peste media naţională, conform evaluărilor internaţionale (PISA).
MTI