Mol România este benzinăria care afișează cele mai mari prețuri la carburanți, în acest moment, de peste 8,5 lei per litru de benzină și peste 9 lei per litru de motorină, cu peste un leu mai scump decât rivalii Lukoil sau Petrom.
O benzinărie Mol în franciză din Beiuș care a afișat un preț de 11 lei la carburanți a fost unul din declanșatorii isteriei de miercuri seară, în care mii de șoferi au stat la coadă să cumpere carburanți.
Cum a ajuns Mol una din cele mai scumpe benzinării din România la carburanți standard, în contextul în care în mod normal prețurile dintre compania ungară și concurenți diferă cu numai câțiva bani?
În luna noiembrie, premierul ungar Viktor Orban a anunțat că plafonează prețurile la carburanți timp de trei luni, pentru a calma preocupările populației legate de creșterea prețurilor la energie. În februarie, Orban a decis să extindă măsura pentru încă trei luni, în contextul în care are nevoie de tot sprijinul necesar la alegerile din data de 3 aprilie, la care un front unit al opoziției îi pune la încercare mandatul ce s-a întins timp de 12 ani. Astfel, prețurile de vânzare cu amănuntul a combustibilului din Ungaria au rămas bătute în cuie la 480 de forinți (1,3 euro / 1,38 dolari) până pe 15 mai.
După introducerea plafonului de preț, benzinăriile din Ungaria au fost nevoite să vândă combustibilul pe pierdere, la un preț mai mic decât cel cu care l-au cumpărat, în contextul în care prețul petrolului a continuat să crească în ultimele luni și mai ales recent, ca o consecință a războiului Rusiei în Ucraina. Conform presei maghiare, benzinăriile pierd 100 de forinți la litrul de combustibil, din cauza plafonului de preț.
În plus, decretul guvernului ungar privind plafonarea prețurilor la carburanți a condus la o creștere record a cererii de combustibil la benzinării. Asta pentru că firmele din Ungaria au început să cumpere cantități uriașe de combustibil la benzinăriile obișnuite, unde beneficiază de prețul plafonat. Dacă ar cumpăra în regim angro, prin contracte directe cu companiile petroliere, ele nu ar beneficia de prețuri mai mici, ci de prețurile formate pe piața liberă. În plus, datorită prețului plafonat, mulți șoferi de camion din toate țările care tranzitează Ungaria își umplu acum rezervoarele în această țară. Și locuitori obișnuiți din țările vecine aprovizionează acum din Ungaria, sub forma a ceea ce se numește „turism de carburanți”.
Iar Mol este singura companie care aprovizionează aceste benzinării și, spune presa maghiară, compania se confruntă cu probleme ale capacității sale logistice, unele voci vorbind chiar despre întreruperi de aprovizionare.
Drept urmare, compania maghiară Mol a anunțat la începutul lunii martie că introduce limite de combustibil cumpărat: la benzinăriile obișnuite, cantitatea maximă ce poate fi cumpărată cu o singură achiziție (mașină, dubă, rezervor, canistră, butoi etc.) este de 100 de litri, iar la stațiile mai mari este de 500 litri.
În plus, potrivit Agerpres, din cauza unor probleme la o rafinărie din Ungaria, Mol a înregistrat un deficit de carburanţi pe piaţa din România, iar compania a scumpit, deja, carburanţii pentru flotele de transportatori la peste 10 lei pe litrul de motorină.
Și Consiliul Concurenței precizează că, conform datelor afișate de aplicația Monitorul Prețurilor, creșteri mari ale prețurilor carburanților s-au înregistrat la benzinăriile unui singur lanț de distribuție (MOL, n.red.) și la unele benzinării independente din vestul țării, în apropiere de Ungaria.
Mol nu a explicat diferențele de preț la carburant față de concurenții din România, dar voci din piață susțin că prețurile mai mari practicate în țara noastră au ca scop acoperirea unor pierderi din Ungaria. De altfel, chiar directorul general al MOL, Zsolt Hernádi, a transmis joi că în ţările vecine Ungariei preţul pentru un litru de combustibil este cu 100-150 de forinţi mai mare decât în Ungaria.
Grupul MOL este o companie internaţională integrată de petrol, gaze naturale, petrochimie şi retail, cu sediul central în Budapesta, Ungaria. Are operaţiuni în peste 30 de ţări și 25.000 de angajaţi în întreaga lume. Grupul MOL controlează trei rafinării şi două unităţi petrochimice la nivelul managementului integrat al lanţului de aprovizionare în Ungaria, Slovacia şi Croaţia.
Compania are, de asemenea, o reţea de aproape 2.000 de staţii de servicii în 10 ţări din Europa Centrală şi de Sud-Est, fiind pe locul trei pe piaţa din România.
sursa foto: Facebook/ MOL