Asociația CFA România și Asociația Administratorilor de Fonduri din România (AAF) au lansat campania “Generația 1”, prin care susțin creșterea nivelului de alfabetizare financiară în rândul românilor. În România, școala este responsabilă pentru doar 9% din informațiile de educație financiară pe care copii le primesc.
Educația financiară este înțeleasă greșit de către români
75% dintre români confundă educația financiară cu un comportament moderat din punct de vedere financiar, respectiv, obiceiul de a împrumuta bani doar dacă sunt siguri că îi pot înapoia. Pentru 95% dintre tineri, sursa educației financiare este familia, după cum arată un studiu Erste, în vreme ce numai 9% își iau informațiile de la școală.
Doar 15% dintre români economisesc și investesc pentru vârsta pensionării
Un studiu derulat anual de către agenția Standard and Poor’s arată că doar 1 din 5 români este alfabetizat financiar. În ceea ce privește obiceiul de economisire și investire pe termen lung, doar 15% dintre românii chestionați depun eforturi în această direcție.
Conform specialiștilor în finanțe, nivelul scăzut al educației financiare, aflat sub media globală, pune România într-o situație nefavorabilă pe termen lung.
„Am lansat campania „Generația I” – generația independentă, pornind de la ideea că aceia dintre noi care nu luăm măsuri de economisire și investire în timpul anilor activi, riscăm să depindem de banii de la stat – sistemul public de pensii, sau devenim poveri pentru copiii noștri la bătrânețe. Conceptul “Generației I”, sau generației independente, s-a născut tocmai din faptul că nivelul de educație financiară în rândul românilor este foarte scăzut dar, printre noi, sunt și oameni care își doresc să obțina independența financiară”, menționează, într-un comunicat de presă, Alexandra Smedoiu, președinte Asociația CFA România.
Asociația CFA România oferă resurse pentru creșterea gradului de educație financiară a publicului larg, în vederea obținerii independenței financiare pe termen lung iar o serie de episoade ale podcast-ului educației financiare, episoade în care sunt abordate subiecte de bază, precum planul de economisire și investiții, bugetul lunar de cheltuieli sau riscul în investiții, pot fi ascultate pe website-ul www.generatiaindependenta.ro și pe platformele audio dedicate. Pe lângă podcast, cei interesați pot avea acces la materiale de educație financiară, semnate de către specialiștii certificați CFA.
”Procesul de alfabetizare financiară este unul de durată în care pe lângă beneficiari, noi, jucătorii din industria financiar-bancară avem un rol esențial. Prin proiectul ”Economisește inteligent”, lansat anul trecut, și noi, Asociația Administratorilor de Fonduri din România ne-am asumat rolul de a fi parte din acest proces de învățare. Vrem să ajutăm cât mai mulți oameni să înțeleagă că educația financiară îți oferă șansa de a obține independența financiară și ne bucurăm să fim parteneri în acest demers cu Asociația CFA România. Chiar dacă sunt independente, proiectele noastre au același scop: un nivel mai bun de înțelegere a noțiunilor de economisire și investire”, spune Horia Gustă, președintele AAF.
Sursa foto: Shutterstock