Devenim monotoni când vine vorba de Consiliul Local Tîrgu-Mureş. Cu toate acestea le vom reaminti aleşilor de fiecare dată că nu sunt mai presus de lege. Cu toate că ei se încăpăţânează să ne demonstreze, lună de lună, contrariul. Proiectele de hotărâre nu sunt publicate din timp, cele care intră sub incidenţa legii transparenţei, sunt începute lucrări fără nicio documentaţie şi se construiesc bugete pe o bază nereală.
Ultima ședință de Consiliu Local…
…a început cu şedinţele AGA ale SC Transport Local SA, respectiv a SC Administrare Pieţe şi Imobile SA. Dacă la cea de-a doua nu au fost prea multe de spus şi am aflat doar că piaţa de la Dacia va fi modernizată, respectiv că valul de plecări de prin pieţe este destul de mare, cu prima a fost ceva zgomot care s-a lăsat şi cu o demisie.
Cornel Brişcaru, consilier local PSD, le-a cerut colegilor să amâne votul pentru bugetul Transport Local în Adunarea Generală a Acţionarilor. Acesta a declarat că în urma discuţiilor cu directorul economic al SC Transport Local SA, societatea la care Consiliul Local Tîrgu-Mureş este unic acţionar ar putea presta singură acest serviciu, cu un ajutor financiar de 1 milion de lei, ce s-ar traduce, în principal, în avansul pentru achiziţionarea de autobuze în leasing. „Nu e prima dată şi nici ultima dată când o spun că nu putem fi de acord ca fondurile publice să se ducă în buzunarele unor privaţi sub pretextul că doar aceştia pot presta activitate de transport public în municipiul Tîrgu-Mureş”, a spus alesul. Potrivit acestuia, suma de un milion de lei ar reprezenta doar 15% din fondurile alocate anual Asocierii pentru transport Transport Local SA – Siletina Impex SRL. De asemenea, Brişcaru a mai susţinut că în urma raportului comisiei care a analizat contractele de transport local, salubritate şi parcări, a reieşit că trebuie regândită strategia privind prestarea acestora. În replică, preşedintele de şedinţă, Peti András, a susţinut că nu vede legătura între adoptarea bugetului de venituri şi cheltuieli şi adoptarea unei strategii, directorul economic Kiss Imola, şi secretarul municipiului, Maria Cioban, au insistat că bugetul trebuie adoptat potrivit legislaţiei, aşa că la vot a fost respinsă propunerea de amânare, iar bugetul a trecut cu 16 voturi din 22 posibile, consilierul Torzsok Sandor fiind absent de la şedinţă.
A fost un motiv suficient ca reprezentantul Consiliului Local în AGA Transport Local, Cornel Brişcaru, să renunţe la această calitate. „Înţeleg să nu particip în nici un fel la un astfel de demers, de împărţire a fondurilor publice în continuare cu firme apropiate sau extrem de apropiate partidului democrat liberal”, a spus acesta.
De asemenea, consilierul local Claudiu Maior căruia i s-a amintit din nou relaţia sa cu Siletina Impex SRL a anunţat că va acţiona în judecată pe oricine va mai afirma că are vreo legătură cu această companie sau cu orice altă firmă privată din municipiu.
Olimpiu Sabău Pop a prezentat în timpul AGA cererea unor elevi şi studenţi care nu beneficiază de reducerile Studcard pe traseele operate de Tudortrans. Directorul general al Transport Local SA a spus că nu cunoaşte această problemă, dar că se va interesa pentru a fi soluţionată.
Ordinea de zi
Aleşii au primit trei variante referitoare la ordinea de zi, votând-o pe cea de-a doua cu 34 de puncte şi şase proiecte în regim de urgenţă. Până la punctul 8 nu a fost nicio problemă, proiectele de hotărâre fiind aprobate rapid. Proiectul 9 viza schimbul de terenuri între municipiu şi omul de afaceri Mircea Musgociu. De data aceasta a trecut, deşi nu ne-am lămurit care e regimul juridic al terenului pe care municipiul l-a dat la schimb, e al statului şi al municipiului sau doar al statului.
Până la punctul 15 iar a fost linişte relativă, cu schimburi de replici mai mult sau mai puţin tăioase şi cu argumente mai mult sau mai puţin punctuale.
La punctul 15, aleşilor li s-a solicitat să aprobe studiul de fezabilitate şi indicatorii tehnico-economici pentru amenajarea parcului municipal, centru de atletism şi stadion. Acest proiect va costa cam 28 de milioane de lei şi ar urma să fie realizat într-o perioadă de trei ani, probabil pentru a fi inaugurate de alegerile locale din 2016.
Consilierii locali au ridicat mai multe probleme legate de acest obiectiv de investiţii. Sebastian Pui a fost curios să afle dacă există contract de lucrări.
Cornel Brişcaru a vrut să afle: stadiul lucrărilor, dacă a existat o dezbatere publică, sursele de finanţare, dacă există autorizaţie de construcţie şi alte asemenea. „Parcul Municipal ştie toată lumea că se lucrează, se lucrează intens, se înlocuiesc conducte, se refac trotuare, nu e nici o problemă pentru că ar fi un lucru bun, dar se lucrează fără autorizaţie, fără un proiect aprobat, noi astăzi am aprobat doar studiul de fezabilitate, nici măcar proiectul tehnic care e obligaţia consiliului şi apoi să se deruleze lucrările. Cred că pe măsură ce se amenajează, sunt instituţii ale statului, în principal Inspectoratul în Construcţii care ar putea să se deplaseze la faţa locului şi să constate că se lucrează în mod ilegal”, a spus Cornel Brişcaru.
Cine construieşte nu am aflat, dar am văzut. Autorizaţia de construcţie nu este necesară a susţinut directorul Serviciului Public de Utilităţi Municipale, Mircea Moldovan, pentru că nu s-ar efectua decât lucrări de igienizare, curăţenie şi trasare. La fel a spus şi arhitectul-şef al municipiului, Daniela Miheţ. Din bugetul local ar urma să fie suportată suma care, probabil, în trei ani va trece de 30 de milioane de lei, ştiute fiind celelalte situaţii de acest gen.
Cu o iniţiativă a venit consilierul local Olimpiu Sabău Pop, şi anume de a fi inclus în proiect un centru de recuperare al sportivilor. Dacă va fi inclus în proiectul tehnic suntem şi noi curioşi să aflăm, ţinând cont că, deşi aleşii abia au votat studiul de fezabilitate, în parcul municipal şi pe stadion se lucra de zor la demolări de tribune, la consolidări etc., pe care orice cetăţean nu le-ar putea efectua fără o documentaţie amplă şi o aprobare din partea municipalităţii. Aleşii au susţinut că la fel s-au derulat şi lucrările de toaletare a arborilor fără o autorizaţie prealabilă.
Józsa a plecat în privat
După luni de zile în care s-a vehiculat că Józsa Tibor va renunţa la funcţia de viceprimar, în şedinţa de joia trecută a Consiliului Local, demisia a devenit realitate. Fostul viceprimar a demisionat, invocând lipsa de colaborare cu primarul Dorin Florea şi negând că ar fi exercitat cineva presiuni asupra sa din UDMR sau de prin alte partide. „Ştiţi bine că vreo 10 luni de când s-au desfăşurat alegerile, relaţia pur profesională nu este una de bun augur şi în această formulă în care noi viceprimarii suntem practic înlăturaţi din executivul primăriei, eu personal aşa nu pot să ajut oraşul Tîrgu-Mureş şi nu pot să ajut cetăţenii care se adresează nouă, eu am considerat din motivele mele personale că pot să susţin şi ca şi consilier local proiectele oraşului şi punctul meu de vedere este că ca şi consilier local o să pot să fac o treabă mai bună”, a spus acesta.
Următorul candidat pe care UDMR îl va propune este cel mai probabil Peti András care a anunţat deja că va participa la competiţia internă din formaţiunea pe care o reprezintă. „Sunt unul care la îndemnul cunoştinţelor, prietenilor, ieri în cadrul şedinţei interne din UDMR mi-am manifestat intenţia de a participa la acest concurs intern din UDMR”, a declarat Peti, preşedintele UDMR Tîrgu-Mureş. Întrebat dacă cel de-al doilea post de viceprimar va reveni într-adevăr UDMR, acesta a exclus o altă variantă, motivând că: „Nu există altă posibilitate, această funcţie ne revine şi ca şi comunitate pe care o reprezentăm în executivul Primăriei, dar şi ca şi forţă politică, cea mai mare forţă politică din consiliul local”.
Informări, informări
Consilierii au avut în mape numeroase informări pe care suntem convinşi le vor citi cu atenţie. Le-am supune atenţiei, în primul rând, cea privind notificarea Instituţiei Prefectului asupra unor hotărâri – cea referitoare la regulamentul privind ridicarea, transportul şi depozitarea maşinilor parcate nelegal, respectiv cea care vizează scutirea de plată a impozitului pentru automobile hybrid. Instituţia Prefectului le consideră nelegale, Primăria a răspuns că sunt perfect legale, explicând şi de ce. Apoi nu e lipsit de interes să citească informarea întocmită de Administraţia Domeniului Public ca răspuns la solicitarea Consiliului Judeţean Mureş în privinţa adoptării regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului public de salubrizare. În această informare, reprezentanţii ADP susţin că în contractul de asociere nu s-a prevăzut cum se împart veniturile din implementarea proiectului Sistem integrat de management al deşeurilor, în schimb în regulament – da, aducându-se astfel modificări contractului de asociere. A treia ar fi cea referitoare la serviciul public de alimentare cu energie termic operat în prezent de SC Locativ SA.
Directorul Locativ SA, Ovidiu Moldovan, a supus atenţiei CL două variante privind pe de o parte menţinerea sistemului centralizat şi demararea procedurilor de atribuire a serviciului, ceea ce înseamnă cheltuieli estimative de aproape 900 de mii de lei, fără TVA, până la desemnarea noului operator, respectiv închiderea sistemului centralizat, ceea ce ar presupune găsirea unor surse alternative de încălzire pentru locuinţele administrate de SC Locativ SA. Financiar, investiţia ar însemna aproape 3 milioane de lei.
Ligia Voro