Budapesta, joi, 28 iulie 2022 – Întreţinerea planificată a rafinăriei Mol „Dunai Finomító” va începe la sfârşitul acestei săptămâni, iar posibilităţile de acoperire a deficitului de combustibil, datorat lucrărilor, sunt limitate, a declarat Péter Ratatics, Director executiv responsabil pentru operaţiuni interne al companiei Mol, publicaţiei online Index din Budapesta.
În interviul acordat portalului de ştiri, Directorul general a explicat că, de zeci de ani există practica, potrivit căreia, înainte de începerea lucrărilor de întreţinere să se acumuleze stocuri. Acum însă întreruperile în lanţul de aprovizionare, cauzate de izbucnirea războiului, precum şi creşterea bruscă a cererii şi deficitul de importuri, din cauza modificării preţurilor, au consumat o parte semnificativă a stocurilor.
Mol face tot posibilul pentru a compensa deficitul semnificativ, cauzat de rafinăria din Bratislava şi rezervele rămase, dar acest lucru nu poate acoperi în totalitate deficitul, iar posibilităţile de compensare pe piaţă sunt limitate, a subliniat acesta.
Potrivit lui Péter Ratatics, pregătirea lucrărilor de întreţinere a început în urmă cu un an şi jumătate, lucrările vor dura două luni şi vor fi efectuate de aproximativ 1200 de specialişti. Acest lucru va asigura ca rafinăria să poată continua o aprovizionare cu combustibil sigură şi neîntreruptă pentru Ungaria şi pentru regiune.
Oprirea a fost planificată pentru primăvară, dar a fost amânată din cauza cererii mari de combustibil, generată şi de introducerea preţului reglementat de guvernul ungar pentru posesorii de autoturisme din Ungaria. Cu toate acestea, nu este posibilă o nouă amânare, deoarece oprirea şi întreţinerea rafinăriei sunt urgente pentru o funcţionare sigură, a adăugat directorul executiv.
Acesta a precizat că oricum situaţia nu este uşoară în cazul motorinei, deoarece întreaga regiune este dependentă de importuri, iar rafinăriile nu pot produce atâta motorină cât este cererea. În medie, Ungaria consumă cu 10-15% mai multă motorină decât poate produce pe plan intern. O dificultate neprevăzută este nivelul scăzut al Dunării, ceea ce înseamnă că barjele nu pot fi umplute la capacitate maximă, iar temperaturile ridicate înseamnă că transportul feroviar funcţionează la o capacitate mai redusă. În plus, controlul preţurilor interne limitează şi mai mult posibilităţile de import.
Potrivit Directorului executiv, reglementarea preţurilor ar trebui revizuită pentru a oferi o şansă creşterii volumului importurilor necesare. În plus, pare inevitabil ca guvernul ungar să acorde temporar acces la stocurile strategice ale Ungariei pentru companiile de pe piaţă.
Acesta a mai subliniat că Mol continuă să încheie contracte cu partenerii din comerţul cu ridicata şi încearcă să aprovizioneze pe toată lumea, dar nu poate exclude posibilitatea ca în luna august să fie în măsură să-şi aprovizioneze partenerii cu mai puţine produse decât până în prezent.
Péter Ratatics a declarat că limita de 50 de litri la staţiile de alimentare Mol are şi rolul de a asigura accesul tuturor la combustibil. Cu toate acestea, este posibil să existe penurii temporare în unele staţii. Din acest motiv, toată lumea este rugată să alimenteze doar atât cât are nevoie, deoarece aceasta este singura modalitate prin care se poate asigura ca toată lumea să aibă acces la combustibil. Achiziţiile de panică şi acumularea inutilă de stocuri nu ar face decât să înrăutăţească situaţia, a subliniat acesta.
Preţul de 480 de forinţi (5,83 lei), reglementat de Guvernul ungar, este cu mult sub preţul pieţei, iar, pe termen lung, furnizorii străini nu vor fi interesaţi să deservească piaţa ungară în astfel de condiţii, a explicat Directorul executiv responsabil pentru operaţiuni interne al companiei Mol.
MTI