ASCPD: E nevoie de o campanie de educare a populației referitoare la datele cu caracter personal
ASCPD: E nevoie de o campanie de educare a populației referitoare la datele cu caracter personal

ASCPD: E nevoie de o campanie de educare a populației referitoare la datele cu caracter personal

Doar 5% dintre români realizează că istoricul de accesare a site-urilor pe internet reprezintă date cu caracter personal și doar unul din doi conștientizează că datele lor de sănătate reprezintă de asemenea date cu caracter personal.

Doar 5% dintre români realizează că istoricul de accesare a site-urilor pe internet reprezintă date cu caracter personal și doar unul din doi conștientizează că datele lor de sănătate reprezintă de asemenea date cu caracter personal.

Președintele Asociației Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor din România (ASCPD), Marius Dumitrescu, a declarat în cadrul unui interviu acordat pentru Punctul și Radio Son că e nevoie de o campanie de educare a populației referitoare la datele cu caracter personal, sens în care militează să obțină statutul de mesaj de interes public pentru mesajele care să conștientizeze populația referitor la acest aspect.

“În acest moment trebuie să ne ocupăm mai mult de educarea populației. În România ducem lipsă de o campanie națională, în acest moment avem o dilemă cine ar trebui să inițieze o astfel de campanie, eforturi există din zona de ONG-uri, fără a avea un impact foarte mare, datorită lipsei de fonduri, în acest moment. (..)  Noi avem un proiect, ca asociație, să încercăm să obținem statutul de mesaj de interes public și să vedem înainte de a începe filmul la televizor, un astfel de mesaj, privind creșterea conștientizării importanței datelor, a protecției lor. E un drum lung, românii în acest moment conștientiează datele care apar pe un act de identitate ca fiind date cu caracter personal, dar unul din doi români conștientizează că datele de sănătate reprezintă date cu caracter personal. 5% realizează că istoricul de accesare a site-urilor pe internet reprezintă  date cu caracter personal”, a declarat Dumitrescu.

Potrivit acestuia, în Marea Britanie, autoritatea în domeniul datelor personale a implementat o astfel de campanie de informare, cu o serie de caricaturi, cu mesaje extrem de simple, pe care le poți vedea la televizor, în presa scrisă, în metrou sau autobuze.

„E vorba de o familie cu 5 membri, iar fața e o amprentă digitală. Mesajele sunt foarte simple, formate din câteva cuvinte, oamenii deja au perceput, nu există această agitație pe care eu o simt în România. Avem o temere creată în mod artificial. Nu este o revoluție, este o evoluție normală a legislației, nu s-a schimbat de fapt esența, dar suntem speriați de nivelul amenzilor, începem să ne protejăm într-un mod exagerat, solicităm consimțăminte acolo unde teoretic nu este nevoie și n-avem cum să solicităm, pentru că consimțământul are 2 variante – o bifă la Da și o bifă la Nu, condiția este ca eu ca pacient, sau eu ca persoană vizată, indiferent de opțiunea mea, să nu pierd, să nu fiu în situația în care să nu beneficiez de un drept”, a declarant el.

Președintele ASCPD a arătat că “lipsa de educare ne încurcă”, mai ales în ce privește angajații operatorilor de date personale, care au obligația protejării informației și care trebuie să ia măsuri. Un exemplu ar fi eliminarea emailurilor, de exemplu, de tip yahoo, gmail, din instituții, având în vedere că stocarea acestor servere e în afara UE.

“Nu putem justifica, exceptând comoditatea, de ce facem un export de date extracomunitar, obligând cetățeanul să comunce cu angajatul primăriei pe o adresă de yahoo – lucru care s-a întâmplat de exemplu la primăria Cluj (Napoca) și a fost o sesizare în acest sens. S-a și reglementat, nu e foarte dificil. Pasul al doilea, privind educația populației, este mult mai complicat de făcut”,  mai spus Dumitrescu.  

La Palatul Culturii din Tîrgu Mureș s-a deschis luni, cu ocazia “Zilei Europene a Protecției Datelor”, a doua ediție a Conferinței Naționale “Protecția Datelor în Domeniul Sanitar”, la care sunt parteneri Comisia pentru Sănătate și Familie din Camera Deputaților și Asociația Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor (ASCPD).

“Temele abordate sunt unele de ordin practic, de mare interes pentru profesioniștii în domeniul protecției datelor din sistemul sanitar, la această a doua ediție confirmând participarea reprezentanți ai instituțiilor implicate în elaborarea și implementarea politicilor de sănătate și privind protecția datelor cu caracter personal precum Casa Națională de Asigurări de Sănătate, Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate, Asociatia Evaluatorilor de Servicii Medicale – România, Colegiul Farmaciștilor din România, Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, Asociația pentru Protecția Vieții Private din Republica Moldova, Asociația pentru Educație Pediatrică în Medicina de Familie”, precum și reprezentanți privați din domeniu, se arată în invitația transmisă la eveniment.

Președintele Asociației Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor din România (ASCPD), Marius Dumitrescu, a declarat în cadrul unui interviu acordat pentru Punctul și Radio Son că e nevoie de o campanie de educare a populației referitoare la datele cu caracter personal, sens în care militează să obțină statutul de mesaj public pentru mesajele care să conștientizeze populația referitor la acest aspect.

“În acest moment trebuie să ne ocupăm mai mult de educarea populației. În România ducem lipsă de o campanie națională, în acest moment avem o dilemă cine ar trebui să inițieze o astfel de campanie, eforturi există din zona de ONG-uri, fără a avea un impact foarte mare, datorită lipsei de fonduri, în acest moment. (..)  Noi avem un proiect, ca asociație, să încercăm să obținem statutul de mesaj public și să vedem înainte de a începe filmul la televizor, un astfel de mesaj, privind creșterea conștientizării importanței datelor, a protecției lor. E un drum lung, românii în acest moment conștientiează datele care apar pe un act de identitate ca fiind date cu caracter personal, dar unul din doi români conștientizează că datele de sănătate reprezintă date cu caracter personal. 5% realizează că istoricul de accesare a site-urilor pe internet reprezintă  date cu caracter personal”, a declarat Dumitrescu.

Potrivit acestuia, în Marea Britanie, autoritatea în domeniul datelor personale a implementat o astfel de campanie de informare, cu o serie de caricaturi, cu mesaje extrem de simple, pe care le poți vedea la televizor, în presa scrisă, în metrou sau autobuze.

„E vorba de o familie cu 5 membri, iar fața e o amprentă digitală. Mesajele sunt foarte simple, formate din câteva cuvinte, oamenii deja au perceput, nu există această agitație pe care eu o simt în România. Avem o temere creată în mod artificial. Nu este o revoluție, este o evoluție normală a legislației, nu s-a schimbat de fapt esența, dar suntem speriați de nivelul amenzilor, începem să ne protejăm într-un mod exagerat, solicităm consimțăminte acolo unde teoretic nu este nevoie și n-avem cum să solicităm, pentru că consimțământul are 2 variante – o bifă la Da și o bifă la Nu, condiția este ca eu ca pacient, sau eu ca persoană vizată, indiferent de opțiunea mea, să nu pierd, să nu fiu în situația în care să nu beneficiez de un drept”, a declarant el.

Președintele ASCPD a arătat că “lipsa de educare ne încurcă”, mai ales în ce privește angajații operatorilor de date personale, care au obligația protejării informației și care trebuie să ia măsuri. Un exemplu ar fi eliminarea emailurilor, de exemplu, de tip yahoo, gmail, din instituții, având în vedere că stocarea acestor servere e în afara UE.

“Nu putem justifica, exceptând comoditatea, de ce facem un export de date extracomunitar, obligând cetățeanul să comunce cu angajatul primăriei pe o adresă de yahoo – lucru care s-a întâmplat de exemplu la primăria Cluj (Napoca) și a fost o sesizare în acest sens. S-a și reglementat, nu e foarte dificil. Pasul al doilea, privind educația populației, este mult mai complicat de făcut”,  mai spus Dumitrescu.  

La Palatul Culturii din Tîrgu Mureș s-a deschis luni, cu ocazia “Zilei Europene a Protecției Datelor”, a doua ediție a Conferinței Naționale “Protecția Datelor în Domeniul Sanitar”, la care sunt parteneri Comisia pentru Sănătate și Familie din Camera Deputaților și Asociația Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor (ASCPD).

“Temele abordate sunt unele de ordin practic, de mare interes pentru profesioniștii în domeniul protecției datelor din sistemul sanitar, la această a doua ediție confirmând participarea reprezentanți ai instituțiilor implicate în elaborarea și implementarea politicilor de sănătate și privind protecția datelor cu caracter personal precum Casa Națională de Asigurări de Sănătate, Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate, Asociatia Evaluatorilor de Servicii Medicale – România, Colegiul Farmaciștilor din România, Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, Asociația pentru Protecția Vieții Private din Republica Moldova, Asociația pentru Educație Pediatrică în Medicina de Familie”, precum și reprezentanți privați din domeniu, se arată în invitația transmisă la eveniment.