Prefectul județului Mureș, Mircea Dușa, a răspuns miercuri acuzațiilor formulate de familia Aurei Ion, tânăra decedată în accidentul aviatic din Apuseni, care a depus plângere penală pe numele șefului Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, al său – la acea ministru Dușa fiind ministru al Apărării – și al lui Dorel Grădinaru, fost inspector general al IGAV.
”Da, eram ministru al Apărării la acea vreme, au făcut plângere penală, a dat soluție procurorul, de neîncepere a urmăririi penale, pentru că ministrul Apărării nu are nicio atribuție legat de acest subiect. Sigur că ce ținea la timpul respectiv de ridicarea elicopterelor pentru căutare, n-au fost condițiile necesare pentru că condițiile de givraj erau peste 90% și ceață foarte densă, eu am dat ordinul, însă regulile sunt foarte stricte la aviație, imediat în principal cei de la baza aeriană de la Câmpia Turzii mi-au confirmat că nu sunt condiții de zbor”, a declarat Dușa.
Potrivit Mediafax, familia Aurei Ion, tânăra de 23 de ani decedată în accidentul aviatic produs în 2014 în Munţii Apuseni, a formulat o plângere penală la Parchetul Înaltei Curți de Casație și Justiție împotriva lui Raed Arafat, secretar de stat în MAI şi şef al DSU, Mircea Duşa, fost ministru MApN şi Dorel Grădinaru, fost inspector general al IGAV.
,,Am formulat o plângere în cadrul dosarului de
urmărire penală, dosar în care s-a dat o soluţie de clasare pe operaţiunile de
localizare-căutare-salvare, soluţie faţă de care am formulat plângere. Am ajuns
cu plângerea în instanţă, la ICCJ, iar acum am reformulat toate apărările
făcute în cadrul urmăririi penale”, a declarat pentru MEDIAFAX avocata familiei
Aurei Ion.
Acţiunea penală este motivată de faptul că Raed Arafat a solicitat intervenţia
cu un avion SMURD, deşi ştia, susţin apărătorii familiei Aurei Ion, că acesta
nu are dotările necesare pentru a interveni pe timp de noapte şi în condiţii de
ceaţă.
Pe 20 ianuarie 2014, un avion de dimensiuni reduse care avea la bord un echipaj medical s-a prăbuşit într-o zonă împădurită din Munţii Apuseni, la peste 1.400 de metri, între judeţele Alba şi Cluj. Echipa medicală se îndrepta din Bucureşti către Oradea, unde urma să preleveze ficatul unui donator. Adrian Iovan, pilotul avionului, a murit la scurtă vreme după impact, iar tânăra studentă la Medicină, Aurelia Ion, a murit înainte ca un echipaj de medici să ajungă la aeronavă. În urma accidentului aviatic, au supravieţuit copilotul şi celelalte 4 cadre medicale care se aflau la bordul avionului.
Dosarul ce are în vedere intervenţia autorităţilor pentru localizarea şi salvarea victimelor se află la Înalta Curte de Casaţie, care va hotărî miercuri dacă va dispune sau nu clasarea acestuia.
Și Raed Arafat a reacționat, afirmând că se încearcă identificarea unui vinovat cu orice preţ şi pentru orice deces și că nu era în ţară la acel moment şi nici nu avea responsabilităţi în misiunea de căutare.
„În primul rând, eu nu eram în ţară când a avut loc tragedia de la Apuseni! Eram în deplasare oficială la Budapesta, fiind anunţat telefonic de profesorul Irinel Popescu cum că avionul care transporta echipa a căzut. În urmă confirmării acestui fapt de către însuşi dr. Zamfir prin telefon, am alertat telefonic şeful IGSU, Ministrul Apărării şi şeful aviaţiei Ministerului Afacerilor Interne şi l-am solicitat dr-lui Zamfir să anunţe situaţia prin 112. Asta era implicarea mea în tragedia de la Apuseni, ulterior situaţia fiind preluată în ţară de cei care aveau competenţă să o rezolve”, a scris Raed Arafat pe Facebook.
Şeful DSU şi secretarul de stat în MAI a răspuns şi acuzaţiilor potrivit cărora el ar fi fost cel care a dispus ca elicopterul SMURD să caute avionul.
„Trebuie să clarific faptul că elicopterul SMURD a fost direcţionat imediat să execute misunea de căutare salvare, decolând de la Târgu Mureş unde existau condiţii de zbor, piloţii renunţând la misiune când s-au apropriat de zona accidentului şi au văzut că vizibilitatea este redusă existând şi condiţii de givraj, astfel ei au transmis şi piloţilor de la Min. Apărării Naţionale datele despre condiţiile că să nu mai decoleze după ce primiseră ordinul de la Ministerul Apărării. Pentru avocata care nu ştie, sau se face că nu ştie, elicoptere care să caute pe ceaţă în zonele montane, pe vizibilitate zero, nu există încă nici în România şi nici în altă parte. Când condiţiile meteo nu permit executarea unei misiuni de căutare salvare pe calea aerului, misiunea de căutare salvare se rezumă la forţele terestre, pur şi simplu, că să nu avem şi alte victime din rândul salvatorilor. Faptul că elicopterul a decolat, având condiţii de zbor, este decizia comandantului şi nu a mea”, a mai explicat Arafat.