Marți au început masterclass-urile școlii de Vară. Cursanții au aflat detalii despre ce înseamnă mobile journalism sau cea mai nouă formă de a face presă, în cadrul seminarului ‘Mijloace neconvenționale de captare și editare a imaginii’ susținut de Keresztes Peter, videojurnalist la TVR Timișoara.
Peter crede că mobile journalism sau MOJO, adică jurnalismul făcut cu ajutorul unui smartphone reprezintă viitorul presei. Deși în Romania acest concept nu este atât de cunoscut și aplicat, tânărul jurnalist folosește aceste mijloace neconvenționale pentru a-și realiza emisiunile. Work shop-ul susținut de Keresztes Peter la școala de Vară SIMFEST a fost completat de o aplicație practică în teren, o filmare cu drona, iar cursanții au aflat astfel în ce situații poate fi folosit acest dispozitiv.
Tot marți, scriitorul și directorul editurii Tritonic a susținut un atelier de scriere creativă iar timp de câteva ore, participanții la școala de Vară SIMFEST au avut ocazia să afle ce se ascunde în spatele muncii unui scriitor, dar și care sunt aspectele de care trebuie să țină cont dacă vor să își vadă manuscrisul publicat.
Ziua s-a încheiat cu o proiecție emoționantă de film la Cinematograful Arta din Tîrgu Mureș: ‘Dimineața care nu se va sfârși’, un lung-metraj regizat de preotul ortodox român din Nicosia, Ciprian Mega, o dramă socială care a reușit să aducă lacrimi în ochii celor prezenți. Deși este un cineast fără o formare profesională de specialitate, preotul ortodox are la activ încă două filme, și chiar în aceste zile filmează pentru al patrulea.
‘Filmul este o dramă în toată puterea cuvântului, vorbește despre românii plecați în Cipru , în căutarea unei bunăstări mai mult sau mai puțin iluzorii, pe diverse paliere, de la munca în construcții, oamenii simpli, până la femeile de consum. E și o discuție despre credință și despre puterea ei. Eroina este o necredincioasă după propria mărturisire. Este un film foarte dur și foarte curajos având în vedere cine l-a făcut, un preot, pentru că arată niște realități despre românii aflați în funcții și aflați în misiune acolo, în speță ambasadorul din Cipru, despre capii Bisericii care nu sunt puși într-o lumină favorabilă în filmul acesta și până la urmă este vorba despre ce se întâmplă cu oamenii care își lasă acasă copil, ca în cazul eroinei principale, părinți bătrâni și totuși nu reușesc să își găsească liniștea și nici bunăstarea. Eroina moare pe meleaguri străine și autoritățile române refuză să o ajute să vină acasă, măcar pentru ultimele ei zile de viață’a explicat Ioan Ceaușescu, președintele SIMFEST.
Ziua de miercuri a debutat în forță cu ateliere susținute de trei ‘grei’ ai audiovizualului românesc: compozitorul Mircea Florian, prof.univ.dr. Horea Murgu și regizorul Copel Moscu. Toți vin din lumea filmului și au încercat să le transmită cursanților școlii de Vară pasiunea pentru cinematografie. Demonstrații practice legate de muzica de film și prelucrarea sunetului, dar și conceperea și scrierea unui scenariu sunt doar câteva din subiectele abordate în cadrul work-shop-ului. Cursul are și o parte practică. Copel Moscu i-a provocat pe participanți să scrie un scenariu pentru un film documentar, iar cele mai bune lucrări vor fi premiate sâmbătă seara, în cadrul Galei Laureaților SIMFEST.
Unul dintre cele mai așteptate evenimente de miercuri a fost dezbaterea organizată de membrii Asociației Ziariștilor Independenți din România AZIR—Filiala română a Asociației Jurnaliștilor Europeni AEJ, cu tema ‘Fake news. Minte presa? Ce zic jurnaliștii? Ce spune publicul? ‘. A participat și ambasadorul Angela Cristea, șefa Reprezentanței Comisiei Europene în România. Jurnaliștii prezenți la dezbatere, dar nu numai ei i-au adresat o serie de întrebări legate de statutul presei și măsurile care se iau la nivelul Uniunii Europene pentru stoparea fenomenului de propagare a știrilor false. Ambasadorul Angela Cristea a declarat că până la sfârșitul anului instituțiile europene vor veni cu o serie de inițiative legislative în acest sens.
Seara s-a încheiat, din nou, cu proiecția publică a filmului artistic ‘Un drum cu tata’, din palmaresul Festivalului Internațional CINEPOLITCA. Un recurs la memorie pentru cei mai vârstnici și, într-un fel, o lecție de istorie și morală pentru tineri. Un film șocant prin sinceritate și prin fidelitatea reconstituirii unei perioade de tristă amintire pentru poparele din estul Europei.
Momentul invaziei Cehoslovaciei de către trupele Tratatului de la Varșovia, în august 1968 îi prinde pe cei trei protagonist, tatăl și doi fii, în drum spre Dresda, în fosta Republică Democrată Germană, unde fiul cel mare, medic de profesie, obținuse în secret efectuarea unei operații pe creier pentru tatăl său, bolnav de hidrocefalie din cauza bătăilor primite la Securitate. Dar, ca să obțină pașapoartele, el însuși făcuse un pact cu dușmanul, turnându-și un prieten și scriind mai multe delațiuni. Reacția României la invadarea Cehoslovaciei îă afectează direct, sunt reținuți în RDG și ajung apoi, prin jocul sortii, acolo unde nici n-ar fi putut visa: în vest, în Republica Federală a Germaniei. Constată cu durere că și acolo, serviciile secrete aplică metodele cunoscute din țară.
ASOCIAȚIA CULTURALĂ SIMFEST, organizatoare a festivalului