Anunț de presă
Data: 29.12.2023
Finalizarea proiectului „ASIGURAREA MOBILITAȚII ÎN MUNICIPIUL REGHIN, JUDEȚUL MUREȘ”
UAT MUNICIPIUL REGHIN în calitate de Beneficiar, anunță finalizarea proiectului ”ASIGURAREA MOBILITAȚII ÎN MUNICIPIUL REGHIN, JUDEȚUL MUREȘ”, cod SMIS 121943 finanțat prin, Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 3 – Sprijinirea tranziției catre o economie cu emisii scazute de carbon; PI 4E – Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității urbane multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare.
Contractul de finanțare a fost încheiat cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în calitate de Autoritate de Management și ADR Centru în calitate de Organism Intermediar al POR 2014-2020.
Obiectivul general al proiectului îl reprezintă reducerea emisiilor de carbon, încurajarea utilizării sistemului de transport public, precum și creșterea atractivității municipiului Reghin. Acest obiect general se încadrează în prioritatea de investiții 4e, care derivă din Obiectivul Tematic 4 – „Sprijinirea tranziþiei catre o economie cu emisii scazute de dioxid de carbon în toate sectoarele” a Programului Operațional Regional 2014-2020.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt:
- Achiziționarea a 10 autobuze hibrid pentru modernizarea sistemului de transport public în termen de 36 de luni de la semnarea contractului de finanțare.
- Modernizarea infrastructurii rutiere aferente traseelor utilizate de mijloacele de transport public de călători în termen de 36 de luni de la semnarea Contractului de finanțare.
- Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu peste 1,39% în termen de 36 de luni de la semnarea Contractului de finanțare.
- Creșterea numărului de pasageri transportați în cadrul sistemului de transport public de călători al orașului cu peste 126,67% în termen de 36 de luni de la semnarea Contractului de finanțare.
Rezultatele proiectului sunt:
- Scăderea anuală estimată a gazelor cu efect de sera (tone echivalent CO2/an):
Scăderea în scenariul ”cu proiect” față de scenariul ”fără proiect”:
• Valoare estimată pentru primul an de implementare a proiectului (anul de baza): 0 tone echivalent CO2/an
• Valoare estimată pentru primul an de după finalizarea implementării proiectului: 112 tone echivalent CO2/an
• Valoare estimată pentru ultimul an al perioadei de durabilitate a contractului de finanțare: 108 tone echivalent CO2/an
- Creșterea estimată a numărului de pasageri transportați în cadrul sistemelor de transport public de călători construite/modernizate/extinse (nr. pasageri):
Creșterea în scenariul ”cu proiect” față de scenariul ”fără proiect”:
• Valoare estimată pentru primul an de implementare a proiectului (anul de baza): 0 pasageri
• Valoare estimată pentru primul an de după finalizarea implementării proiectului: 284.500 pasageri
• Valoare estimată pentru ultimul an al perioadei de durabilitate a contractului de finanțare: 324.100 pasageri
- Autobuze hibrid de tip diesel/electric achiziționate: Valoare la finalul implementarii – 10 bucăți
- Lungimea/Suprafața infrastructurii rutiere (cu statut de strada urbana) utilizate prioritar de transportul public de calatori în vederea reducerii emisiilor de echivalent CO2 din transport construite/reabilitate/modernizate (km/kmp): Valoare la finalul implementării – 4,13725 km/ 0,026434 kmp
- Lungimea/suprafața traseelor/zonelor pietonale/semi-pietonale construite/modernizate/extinse (km/kmp), dupa caz: Valoare la finalul implementării – 3,58 km/ 0,01239 kmp
- Stații de transport public construite/modernizate/reabilitate (nr.): Valoare la finalul implementării – 2 stații si 1 alveola
- Lungimea/Suprafaþa infrastructurii rutiere (cu statut de strada urbana) configurate/reconfigurate pe care se suprapun benzi separate ale transportului public de calatori construite/extinse/modernizate (km/kmp): Valoare la finalul implementării – 0,744 km/ 0,002232 kmp
- Spații verzi create/modernizate/reabilitate: Valoare la finalul implementării: 4.809 mp
Valoarea totală a proiectului este de 32.360.624,13 lei din care, Valoarea nerambursabilă este de 28.179.327,74 lei, Valoarea contribuției din FEDR este de 24.441.253,67 lei.
Data începere proiect: 01.07.2017
Data finalizare proiect: 31.12.2023
Impactul investiției la nivelul localității/regiunii este: Obiectivul general al proiectului îl reprezintă reducerea emisiilor de carbon, încurajarea utilizării sistemului de transport public, precum și creșterea atractivității municipiului Reghin. Schimbările demografice, industrializarea, diversificarea ofertei pieței muncii s-au tradus de-a lungul timpului prin concentrarea populației în centre urbane și în proximitatea acestora. Rolul transporturilor urbane a devinit tot mai important, odata cu creșterea mobilității populației.
Transporturile reprezintă un sector indispensabil al activității economico-sociale. Ca urmare a finalizării proiectului, prin înlocuirea autobuzelor existente cu unele noi, a crescut eficiența sistemului de transport public de la nivelul orașului, prin stimularea călătorilor spre a utiliza acest mijloc de transport, cu efecte implicit asupra reducerii congestiei în trafic. Stimularea circulației cu mijloacele de transport public urban determină reducerea numărului de utilizatori de mijloace de transport individuale motorizate, scăzând, în consecință, și impactul asupra mediului și a consumului de energie. Urmare a implementării proiectului se dorește reducerea transportului privat cu peste 5% și creșterea utilizării transportului public cu peste 126,67%. De asemenea, se estimează o reducere medie totală de 1,39% a emisiilor de CO2.
Astfel, prin implementarea prezentului proiect se înregistrează o serie de beneficii, în strânsă corelare cu problemele identificate, măsurile adoptate conducând la:
– reducerea consumului de combustibil pentru autovehicule, în detrimentul utilizării transportului public
– creșterea confortului în timpul deplasărilor și reducerea timpilor de deplasare, prin eficientizarea operării serviciului de transport public
– creșterea nivelului de trai al populației
– diminuarea gradului de poluare resimțit (diferențele de emisii de CO2 între autobuze se traduce intr-o reducere directă a emisiilor de CO2 pe an)
– reducerea numărului de autovehicule private în detrimentul utilizării transportului public
– îmbunătățirea accesibilității la nivelul zonelor urbane și asigurarea mobilității populației
– asigurarea creșterii gradului de mobilitate durabilă la nivelul orașului
Date de contact beneficiar:
Municipiul Reghin, P-ţa Petru Maior, nr. 41, jud. Mureș,
Telefon: 0265-511112, e-mail: office@primariareghin.ro
www.regio-adrcentru.ro
www.inforegio.ro I facebook.com/inforegio.ro
Investim în viitorul tău! Proiect cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Regional 2014-2020
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.