Directorul Muzeului Judeţean Mureş, Soos Zoltan, a declarat joi, pentru AGERPRES, că instituţia a achiziţionat de la un colecţionar o maşină clasică, Ford Prefect din 1953, în perspectiva deschiderii la Târgu Mureş a unui muzeu al industriei şi tehnologiei.
„Maşina este în stare perfectă de funcţionare şi este expusă în curtea Muzeului de Etnografie din Târgu Mureş. Sperăm că în curând vom avea o clădire doar pentru colecţia tehnică a Muzeului Judeţean care va găzdui prima expoziţie permanentă de acest gen în Transilvania. E o maşină old timer, a fost achiziţionată cu 7.000 de euro de la un colecţionar din Târgu Mureş. Ca şi piesă de colecţie este în stare foarte bună, are piesele originale, în afară de tapiţerie, care în atâţia ani s-a degradat. E o piesă din perioada de renaştere a Europei de după al Doilea Război Mondial, când industria auto a luat avânt. Este prima maşină de epocă pe care am achiziţionat-o şi încercăm să achiziţionăm şi altele care reprezintă dezvoltarea tehnologică nu numai în Europa, ci şi în România. În acest sens dorim să înfiinţăm Muzeul Tehnicii la Târgu Mureş, după ideea domnului profesor Vasile Boloş, consilier judeţean şi fost cadru didactic universitar la Universitatea ‘Petru Maior’ din Târgu Mureş. Este foarte bine că se doreşte înfiinţarea unei colecţii în acest sens, având în vedere că şi Târgu Mureşul a avut o tradiţie industrială, care a dispărut după 1990 – Imatex, care fabrica maşini de cusut, Zamur, fabrica de zahăr, Prodcomplex, Matricon, Electromureş, care, dacă mai există, sunt nişte secţii mici”, a declarat Soos Zoltan.
Acesta a spus că Fordul Prefect din 1953 este modelul din seria celui testat de revista britanică ‘The Motor’ în 1948, care a avut o viteză maximă de 61 mph (98 km/h) şi putea accelera 0-50 mph (80 km / h) în 22.8 secunde. Soos a spus că maşina testată, modelul Ford Prefect avea seria de tip E493A, avea un consum de carburant de 33.2 mile pe galon (8,5 l / 100 km), avea motor cu patru cilindri, 30 LE/2700 rotaţie şi 1172 cm3. Motorul funcţiona cu răcire cu apă şi avea transmisie de gardan, iar cutia de viteze avea 4 trepte. Din seria Ford Prefect s-au produs 192.229 bucăţi.
Soos Zoltan a susţinut că Muzeul Judeţean Mureş va achiziţiona atât utilaje care ţin de industria auto, cât şi de utilaje industriale, care vor completa colecţia moştenită de la fostul Muzeu de Artă Industrială Secuiască.
„Avem o colecţie de aproape 2000 de piese care provin din vechea colecţie a Muzeului de Artă Industrială Secuiescă, care conţine foarte multe piese de industrie de pe teritoriul monarhiei austro-ungare. O parte din colecţie este la Cluj, o parte la noi. Ar fi bine să arătăm care a fost concepţia acestui muzeu şi apoi să arătăm ce a însemnat următorul secol din punct de vedere industrial şi tehnologic, ce a însemnat pentru regiunea Mureş. Am identificat o clădire pentru acest nou muzeu, care este al Consiliului Judeţean Mureş. În anul 2020 este posibil să se deschidă prima expoziţie de tehnologie, industrie şi artă industrială. O să pregătim un proiect pe fonduri europene pentru următoarea sesiune, să dezvoltăm un muzeu al tehnicii, care să arate valorile locale, dar şi europene”, a subliniat Soos Zoltan.
Directorul Muzeului Judeţean Mureş a precizat că instituţia a primit deja o ofertă de la un colecţionar care deţine toate tipurile de Mobra produse în România, adică toate cele şapte tipuri, care deja se găsesc foarte greu, cu piesele originale.
„Greu de găsit toate tipurile care să fie şi funcţionale. În acest an intenţionăm să le achiziţionăm să arătăm ce a făcut industria românească în anii ’60-’80. În plus, încercăm să achiziţionăm Dacia 1000 şi alte maşini care au schimbat complet viaţa satelor. Este vorba despre cinci decenii, care este viaţa bunicilor noştri, atunci când un automobil era încă lux, iar dezvoltarea industrială a făcut ca automobilul să fie un bun de larg consum”, a spus directorul muzeului.
Soos a precizat că inclusiv arheologia industrială va fi inclusă în acest muzeu prin acele descoperiri arheologice de pe teritoriul judeţului, cum ar fi cuptorul de ars de la Cristeşti, din perioada romană, sau atelierul de prelucrarea bronzului din Cetatea Târgu Mureş, de secol XV.
AGERPRES
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.