Nefericitele evenimente din ultimele luni în care incendii au cauzat atâtea probleme atât la noi în țară cât și în afară au atras atenția publicului larg asupra pericolelor care apar în urma incendiilor.
Reprezentanții Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR) ne-a trimis un ghid complet legat despre ce trebuie făcut pentru a preveni astfel de dezastre, ce trebuie făcut în caz de incendiu și cum ne putem proteja de prejudiciile financiare în cazul unui eveniment nefericit.
Incendiile rămân marea îngrijorare a românilor. 62% dintre participanții la cel mai recent Barometru UNSAR-IRES, în creștere de la 60% în 2020, cred că incendiul le-ar putea afecta locuința.
Totodată, conform raportului IGSU pentru 2020, au fost înregistrate 33.883 incendii pe parcursul anului trecut, cu o medie de 93 incendii / zi. Dintre acestea, 48% din incendii s-au produs la vegetație uscată și altele, 20% la locuințe, 10% la alte activități / domenii, 8% la anexe gospodărești, 7% la proprietăți individuale aflate în afara perimetrului gospodăriei cetățenești, 4% la mijloace de transport, 2% în industrie și 1% în comerț și alimentație publică.
1. Ce trebuie să fac pentru a evita producerea unui incendiu?
- Apelați la o firmă specializată pentru efectuarea reviziilor periodice a instalațiilor electrice;
- Opriți și scoateți din priză toate aparatele electrocasnice pe care nu le mai folosiți;
- Instalați sisteme de detecție și semnalizare a incendiului sau după caz, detectoare autonome în locuințe numai cu firme specializate, autorizate IGSU.
- În cazul instalării detectoarelor autonome în locuințe, asigurați-vă că sunt conforme cu cerințele legale și cu standardele europene în vigoare.
- În cazul în care sunteți fumător, asigurați-vă că ați stins de fiecare dată țigările, trabucurile sau pipele și nu fumați în pat niciodată;
- Nu efectuați improvizații la aparatura și instalațiile electrice;
- Efectuați revizii periodice ale instalațiilor de detecție și semnalizare incendii, numai cu firme specializate, avizate IGSU.
- Efectuați, periodic, instruiri privind prevenția incendiilor și exerciții de evacuare în caz de incendiu acolo unde sunt necesare.
- Asigurați verificarea și curățarea perodică a coșurilor care asigură evacuarea fumului de la sobe sau alte dotări similare ale gospodăriei (cuptoare).
2. Ce trebuie să fac în caz de incendiu?
- Pastrați-vă calmul și apelați numărul de urgență;
- Acordați ajutor într-un mod cât mai rațional posibil persoanelor aflate în pericol;
- Pentru stingerea incendiului folosiți stingătoare, apă, nisip, pământ, învelitori etc;
- Întrerupeți alimentarea cu gaze a aragazului sau a centralei termice;
- Instalațiile electrice se sting numai după întreruperea prealabilă a sursei de energie și folosind stingătoare cu pulbere;
- Ieșiți din zona incendiată în direcția dinspre care bate vântul;
- Lichidele incendiare se sting prin acoperire cu nisip, pământ, pături.
3. Sunt disponibile polițe de asigurare care acoperă riscul de incendiu pentru proprietăți?
Da, există. Trebuie să știți că sunt două tipuri de polițe de asigurare special destinate locuințelor: asigurarea obligatorie (PAD) și asigurarea facultativă. Primul tip de asigurare acoperă riscuri catastrofale de bază: cutremur, inundații și alunecări de teren. Asigurarea facultativă se încheie doar în baza unei asigurări obligatorii și poate acoperi și alte riscuri cum ar fi: incendiu, explozie, furt, vandalism, inundație cu apă provenită de la vecini etc. Totodată, se pot atașa clauze speciale: asigurarea instalațiilor interioare ale clădirii, aparatelor electrice / electronice, bunurilor casabile, obiectelor de valoare, dar și răspunderea civilă a dumneavoastră pentru prejudiciile pe care le puteți cauza vecinilor.
De asemenea, există polițe de asigurare care se adresează companiilor, pentru clădiri cu destinația de sediu administrativ, producție, depozitare sau alt tip de activitate. Se pot prelua în asigurare inclusiv bunurile – conținutul acestora: utilaje, stocuri de marfă, echipamente, unelte, mijloacele circulante.Citeste si:
METRO România lansează un ghid de călătorie cu destinații turistice…
Polițele de asigurare de acest tip acoperă, pe lângă riscul de incendiu, și alte riscuri neprevăzute care pot afecta derularea activității companiei, cum ar fi: explozie, furt, avarii ale instalațiilor interioare, refulare și scurgeri sprinklere, dar și diverse costuri /cheltuieli suplimentare legate de prevenirea / limitarea / stingerea incendiului, îndepărtarea resturilor ca urmare a producerii daunelor, plata onorariilor profesionale, pierderi de profit etc.
4. Cine poate încheia o poliță de asigurare pentru imobile, care să acopere și riscul de incendiu?
Polița de asigurare poate fi achiziționată deproprietarul / coproprietarul / chiriașul aceluiimobil. Persoana care încheie contractul deasigurare trebuie să aibă un interes asuprabunului asigurat și se obligă să-l întrețină încondiții bune, cu scopul prevenirii produceriiunui risc acoperit prin poliță.
5. Pot solicita și includerea bunurilor din locuință?
Pe aceeași poliță de asigurare se pot asigura atât clădirea, dependințe, construcții anexe (garaj, gard de împrejmuire, foișor etc.), dar și bunurile aflate în interiorul imobilului (mobilier, bunuri electrocasnice, aparate electrice și electronice, instrumente și alte obiecte pentru uzul casnic, gospodăresc).
6. Pot alege să-mi asigur imobilul doar pentru riscul de incendiu?
În general, printr-o poliță de asigurare se acoperă mai multe riscuri și nu unul singur, condiția fiind ca să fie ca evenimentul ce se asigură să fie viitor, posibil, dar incert. Așa cum am mai menționat despre polițele de asigurare special destinate locuințelor și cele de tip property (adresate companiilor), se poate solicita preluarea în asigurare pentru diverse categorii de riscuri prin acoperiri suplimentare (clauze suplimentare), care exced celor standard – incendiu, explozie, căderi de corpuri, furt. De asemenea în cazul în care imobilul are destinație de locuință, polița de asigurare facultativă pentru locuința se poate emite doar condiționată de existența poliței PAD pentru locuința respectivă (polița de asigurare obligatorie pentru locuință, care acoperă 3 riscuri catastrofale: cutremur, inundații și alunecări de teren).
7. Pot deține mai multe asigurări care acoperă riscul de incendiu pentru același imobil?
În momentul emiterii poliței de asigurare, asiguratul trebuie să declare existența tuturor asigurărilor referitoare la același tip de risc. În cazul în care există mai multe asigurări pentru același risc, în cazul producerii riscului asigurat, fiecare asigurător este obligat la plata despăgubirii, în mod proporțional cu suma asigurată de pe fiecare poliță în parte până la concurența acesteia. Asiguratul nu va putea încasa o despăgubire mai mare decât valoarea prejudiciului respectiv.
8. În ce condiții polița de asigurare pentru proprietăți devine validă?
În cazul în care v-ați decis asupra unei oferte de asigurare, după sau înainte de efectuarea plății primei de asigurare, sunt cazuri, în funcție de valoarea și tipul imobilului / bunurilor, în care este necesară efectuarea inspecției de risc de către reprezentanții companiei de asigurări, care să constate existența și starea bunurilor ce urmează a se asigura și îndeplinirea anumitor cerințe legale (de exemplu securitatea la incendiu). După emiterea raportului de inspecție (emis cu recomandări sau fără, în funcție de starea bunurilor ce se asigura) vi se va confirmă validitatea poliței de asigurare.https://e9aec6ced5cfa4372bb9f025d888534f.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.html
9. Care este valoarea maximă pe care o pot primi drept despăgubire în cazul producerii unui incendiu?
Nivelul despăgubirii se stabilește de către asigurători, în funcție de suma asigurată și de anumite criterii de evaluare specifice, precum și de valoarea la care s-a încheiat polița de asigurare: valoare de nou (de înlocuire) sau valoare reală. În orice situație, valoarea maximă a despăgubirii nu poate depăși suma asigurată menționată în poliță.
10. Cum procedez în cazul producerii riscului de incendiu în relația cu societatea de asigurări?
În cazul unei daune trebuie să urmați procedura asigurătorului menționată în polița de asigurare. Societatea de asigurări are obligația de a efectua constatarea și evaluarea daunelor conform termenilor și condițiilor contractuale.
Majoritatea companiilor de asigurare pune la dispoziție clienților inclusiv modalitatea de avizare a daunelor în sistem on-line, iar dacă dauna are o valoare mai mică pot exista proceduri simplificate de despăgubire.
11. Pot achiziționa o poliță de asigurare pentru incendiu dacă o clădire este încadrată în clase de risc seismic?
Polițele de asigurare se pot emite în funcție de încadrarea clădirilor expertizate tehnic. Conform legislației în vigoare, în ceea ce privește locuința, nu se pot emite polițele de asigurare obligatorii pentru clădirile expertizate tehnic și încadrate la clasa I de risc seismic, ci doar după recepția de la data terminării lucrărilor de consolidare a clădirilor. Prin urmare, nu se pot emite nici polițele facultative pentru locuințe încadrate în această clasă de risc seismic.
Pentru clădirile încadrate la celelalte clase de risc seismic, polițele se pot emite în anumite condiții speciale, în funcție de politicile fiecărui asigurător în parte.
12. Îmi pot asigura împotriva riscului de incendiu, un spațiu care nu este locuit în permanență?
Se pot prelua în asigurare și clădiri nelocuite permanent sau aflate în conservare în condițiile stabilite de fiecare companie de asigurări în parte.
13. Care sunt detaliile asupra cărora ar trebui să acord o importanță sporită atunci când închei asigurarea?
Consultanța oferită de către distribuitorii în asigurări este foarte importantă în ceea ce privește achiziția unui produs de asigurare. Ca și în cazul altor forme de asigurare, mai întâi trebuie să fie înțeleasă nevoia asiguratului, urmând ca soluția oferită să fie una personalizată care să corespundă cerințelor și necesităților acestuia. În funcție de specificul potențialului client (asigurat), dar și de alte elemente ce țin de bunurile asigurate, acestea pot fi diferite – începând cu limitele de despăgubire și eventuale riscuri sau clauze suplimentare incluse în poliță.
Detalii referitoare la riscurile acoperite, obligațiile asiguratului și ale asigurătorului, precum și excluderile (situațiile în care nu puteți beneficia de despăgubire) le veți regăsi în condițiile de asigurare, iar în formă restrânsă sunt oferite în cadrul documentului de informare privind produsul de asigurare denumit IPID – oferit obligatoriu, gratuit, anterior încheierii oricărui contract. Vă recomandăm să le studiați înainte de a solicita emiterea poliței, pentru a putea lua decizia corectă în ceea ce privește acoperirea de care aveți nevoie.
După emiterea poliței, este foarte important să verificați corectitudinea datelor cuprinse în aceasta, pentru a nu întâmpina dificultăți în momentul în care va trebui avizat un eventual incident.