Comisarul european Corina Crețu i-a răspuns europarlamentarului Sorin Moisă, că autostrada Iași – Târgu Mureș este eligibilă pentru finanțare din banii UE. Guvernul susține însă că un PPP este cea mai bună soluție, în pofida costurilor ridicare reprezentate de această soluție.
Comisarul european Corina Crețu a trimis răspuns europarlamentarului PSD, Sorin Moisă, o scrisoare de răspuns privind soarta autostrăzii Târgu Mureș Iași. Acesta după ce Moisă a solicitat în vara acestui an o implicare mai mare a Comisiei Europene și a șefului acesteia, Jean Claude Juncker, în acest proiect. Parlamentarul spune pe pagina sa de internet că a primit răspuns din partea comisarului european pentru politică regională Corina Crețu, aceasta fiind rugată să formuleze un răspuns chiar de către Jean-Claude Juncker.
„În esenţă, răspunsul ne comunica faptul că responsabilitatea este exclusiv în curtea Bucureştiului, că Uniunea Europeană poate finanţa pregătirea tehnică şi apoi construcţia autostrăzii, inclusiv după 2020, în măsura în care autorităţile române prioritizeaza acest proiect, îl includ în lista pentru finanţare, şi pregătesc, în mod profesionist, partea tehnică pentru a-l face efectiv finantabil şi implementabil. Mai aflăm ca Ministerul Transporturilor se aşteptă să semneze contractele pentru studiile de fezabilitate aferente ‘vara aceasta’ (scrisoarea este datată 24 iulie). Vară a trecut, ştiţi cumva dacă s-a semnat ceva?”, întreabă retoric Moisă, politician originar din Piatra Neamț.
„Concluzia nu este foarte optimistă: suntem pe cont propriu. Doar mobilizarea civică şi politică, în primul rând în interiorul României, ne pot ajuta să avem autostrada aceasta vreodată. Bruxelles-ul este gata să ajute cu bani şi expertiză, dar nu să fie catalizator pentru alegerile politice, economice şi, în acest caz, sunt eu convins, morale, pe care România trebuie să le facă în interiorul său”, spune Moisă.
Răspunsul Comisiei vine să infirme abordările Guvernului conform cărora cea mai bună soluție pentru această autostradă este un PPP (parteneriat – public – privat, adică o concesiune). Proiectul a fost inclus pe o listă extinsă ce conține 21 de proiecte toate de realizat prin PPP. Cel mai probabil însă autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni, cu o lungime de 109 kilometri, parte a sectorului Ungheni – Târgu Mureș nu va putea fi realizată în acest sistem din cauza costurilor ridicate și a imposibilității practicării unor taxe mari de autostradă în regiune. Practic procedurile PPP vor dura ani de zile și vor sfârși cu un eșec, fapt care va aduce alte întârzieri la realizarea acestei autostrăzi atât de așteptate.
Digi24
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.