Cândva simbolul prosperităţii în capitalism, comerţul electronic transformă dramatic retailul din America, iar falimentele, retragerile şi avertismentele din acest sector anunţă pentru mulţi apocalipsa mallurilor. Epoca lor de glorie a durat aproape şase decenii. Retragerea marilor lanţuri de retail sau a comercianţilor mari înseamnă moartea mall-urilor şi odată cu ele a unor resurse importante de venituri pentru unele comunităţi locale. Zeci de mall-uri s-au închis în ultimii zece ani şi multe dintre ele riscă să se închidă.
Suntem cu 50 de ani în urmă? Între timp, la Tîrgu Mureș, se mai deschide un mall
Lucrările pentru construcția noului mall vor fi demarate la începutul anului 2018. Investiția aparține NEPI Rockcastle, care este cel mai mare investitor imobiliar din Europa Centrală și de Est. Acesta a decis să-și continue strategia de extindere în România cu un proiect unic de retail la Tîrgu Mureș.
Noul centru comercial se va întinde pe o suprafață de peste 50.000 mp și este estimat a se deschide publicului la finalul anului 2018, când se speră ca va deveni principala atracție pentru regiune. Centrul se va ridica la intersecția dintre Bulevardul 1 Decembrie 1918 și Calea Sighișoarei.
Potrivit investitorului, centrul va adue un mix unic de magazine, cu branduri în premieră și spații moderne de divertisment și petrecere a timpului liber cu un cinematograf ultramodern, precum și peste 1.500 de locuri de parcare.
Investiția se ridică la 50 de milioane de euro.
Situația din America
Firma de imobiliare CoStar estimează că aproape un sfert din mall-urile din SUA, sau aproape 310 din totalul de 1.300, riscă să-şi piardă operatorul comercial principal. Când un astfel de operator îşi încetează afacerile, el este greu de înlocuit deoarece de obicei ocupă spaţii imense chiar la intrarea în mall, notează Business Insider. Când operatorul principal se retrage, scade traficul spre magazinele din centrul mall-ului. De asemenea, când comerciantul principal iese, ceilalţi chiriaşi pot apela la clauze de „coînchiriere“ care le permit să renunţe la contract sau să renegocieze chirii mai mici până când este găsit un înlocuitor. Aceasta înseamnă venituri mai mici pentru mall-uri. În ultimele luni, mai multe lanţuri de magazine specializate pe mall-uri, printre care American Apparel, Abercrombie & Fitch, The Limited, Bebe, BCBG şi Wet Seal, au anunţat închideri în masă. Procesul închiderii unui mall este lung, adesea durând un deceniu sau chiar mai mult.
Vizitele la mall-uri s-au redus cu 50% între 2010 şi 2013, potrivit Cushman & Wakefield. Oamenii preferă acum să cheltuiască mai mult ca niciodată la restaurante, în călătorii şi pe tehnologie şi mai puţin pe aparate electronice şi accesorii.
Mall-urile cu cele mai slabe performanţe, cele care în industrie primesc calificativele „C“ sau „D“, vor fi cel mai dur lovite de închiderea magazinelor. Firma de cercetare imobiliară Green Street Advisors estimează că aproximativ 30% din mall-uri se încadrează în categoriile „C“ şi „D“. Aceasta înseamnă că aproape o treime din mall-urile Americii riscă să moară din cauza restrângerii numărului de magazine.
„Recunoaştem că acestea sunt vremuri periculoase pentru mall-uri şi pentru centrele de shopping. În aceste vremuri, mall-urile cu cel mai mare succes sunt cele din zonele cu venituri ridicate“, spune Pete†Saunders, responsabil cu dezvoltarea economică a Calumet City.
„Mall-urile mor, şi vedem puţine şanse de revenire. Ne aşteptăm ca 2017 să fie un an de cotitură“, se arată într-o analiză a Alder Hill, firmă de consiliere în investiţii.
Din 1956, când a fost ridicat primul centru de shopping complet acoperit, şi până în 2005 în America s-au construit circa 1.500 de mall-uri. Din 2006 nu s-a mai construit niciunul.
Cristina Vancea