30 de minute. Atât este timpul necesar pe care un șofer, chiar experimentat, are nevoie pentru a parcurge o distanță de drum la orele de vârf, pe care altminteri ar efectua-o în 3 minute! Peste toate acestea lipsa parcărilor, lipsa centurilor ocolitoare, a pistelor pentru biciclete și autobuzele vechi și pline ochi pun un mare semn de întrebare peste circulația de la nivelul municipiului. Traficul din Tîrgu-Mureș este mai mult decât sufocant! De ani de zile asta pare să fie una dintre cele mai stringente probleme ale municipiului și tot de ani de zile pare că nimic concret nu se face în acest sens. Idei au fost, proiecte sunt, dar concretizarea lor lasă de dorit… undeva pe drum totul se împotmolește.
Pe lângă faptul că oraşul stă prost la capitolul drumuri ocolitoare (care ar putea descongestiona într-o oarecare măsură traficul), Tîrgu-Mureşul duce lipsă şi de drumuri pentru biciclete.
Deşi Primăria a anunţat de curând construirea unui astfel de drum pentru circulaţie, care să lege centrul de Weekend şi deşi există unele proiecte care propun dezvoltarea unei reţele complexe de piste de biciclete la nivelul municipiului, se pune întrebarea: Va putea deveni vreodată Tîrgu-Mureş un oraş unde bicicliştii să nu mai fie discriminaţi sau configuraţia actuală a străzilor nu permite aşa?
Cele mai circulate
Cele mai circulate străzi din Tîrgu-Mureş (atât la ora de vârf, cât şi pentru deplasările totale) sunt, conform unui studiu de trafic şi circulaţie întocmit de Institutul de Cercetări în Transporturi – Incertrans S.A., următoarele: Bulevardul 1 Decembrie 1918, Bulevardul Gheorghe Doja, Bulevardul 22 Decembrie 1989, Strada Livezeni, Bulevardul Călăraşilor, Strada 8 Martie, Bulevardul Republicii.
„Din măsurătorile efectuate rezultă necesitatea realizării în regim de urgenţă a unei artere ocolitoare care să facă legătura între DN 13 şi DN 15 (spre Cluj Napoca), urmând ca mai apoi să se realizeze şi legătura dintre DN 13 şi DN 15 (spre Reghin). Prin construirea acestor variante de ocolire a municipiului se poate obţine descongestionarea în bună măsură a arterelor din interiorul municipiului şi eliminarea totală a traficului greu de tranzit cu efecte benefice nu numai asupra fluenţei şi siguranţei traficului, dar şi asupra infrastructurii rutiere”, se arată în studiul mai sus-menţionat.
O altă soluţie propusă pentru descongestionarea circulaţiei de către specialiştii de la Institutul de Cercetări în Transporturi se referă la ,,Creşterea gradului de atractivitate al transportului în comun prin înnoirea parcului de mijloace de transport, în vederea descurajării deplasărilor cu mijloacele de transport personale ceea ce ar conduce la fluidizarea traficului şi reducerea poluării atmosferice”.
Descongestionare verde
O altă soluţie pentru descongestionarea celor mai circulate drumuri din oraş ar fi construirea de piste pentru biciclete şi încurajarea cetăţenilor să le folosească. Astfel, mulţi oameni ar realiza că, la ore de vârf, e mai rapid să te deplasezi cu bicicleta decât cu maşina şi, desigur, mai ieftin.
O problemă sensibilă se referă la centrul oraşului. Dacă pistele de biciclete nu pot traversa centrul, atunci legătura dintre diferitele zone ale oraşului ar fi mult îngreunată pentru oraş. Totuşi, specialiştii au găsit şi o soluţie: mutarea căii ferate, care în prezent traversează oraşul de la NE la SV (şi care, prin sistemul de bariere clasice conduce la creşterea timpului de deplasare în oraş) pe malul stâng al Râului Mureş, acţiune prin care cele două obstacole (calea ferată şi râul) se vor contopi într-unul singur. În plus, dacă pe vechiul traseu al căii ferate se poate realiza o cale rutieră rapidă de traversare a oraşului, alternativă la actuala stradă care trece prin centrul oraşului. Astfel, ,,se va crea posibilitatea de reducere şi chiar de eliminare a traficului rutier în P-ţa Trandafirilor, contribuind în acest fel la rezolvarea unui alt neajuns al oraşului – lipsa de trasee exclusive pietonale, promenade, piste pentru biciclete”, afirmă studiul întocmit de Institutul de Cercetări în Transporturi.
În concluzie, există totuşi o posibilitate de a închide pentru automobile centrul şi a-l da spre folosinţă exclusiv pietonilor şi, în al doilea rând, bicicliştilor.
Centurile
Astăzi, oraşul duce o foarte mare lipsă de centuri ocolitoare. Desigur, dacă s-ar construi centuri, traficul din interiorul oraşului s-au diminua şi astfel ar creşte şi șansele construirii unor piste pentru biciclişti având în vedere că străzile interioare ar fi mai puţin solicitate de către şoferi. Dar să vedem unde s-a propus construirea unor astfel de centuri…
Demersurile pentru construirea unui drum ocolitor pentru partea de SV a oraşului (prelungirea Căii Sighişoarei) se află în stadiul de elaborare a proiectului tehnic. Consiliul Judeţean Mureş gestionează un proiect de drum aparţinând Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale România, care va avea rolul de centură ocolitoare pentru partea de SE a oraşului. În felul acesta, municipiul va beneficia de drumuri ocolitoare pentru trei sferturi din perimetrul său. În afară de acestea, s-a discutat posibilitatea realizării, în cadrul Asociaţiei zona metropolitana Tîrgu-Mureş, a unei centuri ocolitoare care să lege între ele localităţile limitrofe şi cartierul Unirii, aflate la nord de Mureş. Dacă aceste discuţii se vor concretiza rămâne de văzut atâta timp cât în prezent Primăria municipiului nu mai agreează ideea de zonă metropolitană atâta timp cât nu este numită la conducerea acesteia.
Pe bicicletă
Una din soluţiile de descongestionare a traficului este şi încurajarea deplasărilor cu bicicleta cu efecte benefice atât asupra mediului, cât şi asupra infrastructurii rutiere. Conform configuraţiei actuale a reţelei stradale se pot amenaja trasee pentru biciclişti, cu o lungime totală de 37.494 km (după studiile realizate de creatorii blogului Infrastructura ciclistă în Tîrgu-Mureş), în principal pe următoarele artere: str. Livezeni, str. Cutezanţei, str. Înfrăţirii, bd. 1 Decembrie 1918, bd. Gh. Doja, str. Budiului, bd. 1848, P-ţa Trandafirilor, P-ţa Republicii, bd. 22 Decembrie 1989, str. Avram Iancu, bd. Cetăţii, str. Verii, str. Trebely, bd. Gh. Marinescu, str. Secuilor Martiri, Compexul de Agrement Week-end, str. Plutelor, str. Mureşului, str. Voinicenilor, str. Decebal, str. Tisei, str. Cooperativei, str. Insulei, str. IH Rădulescu, str. Băneasa, str. Depozitelor, str. Dezrobirii. În plus, după mutarea căii ferate se pot amenaja piste pentru biciclete şi de-a lungul noii artere.
Pentru o mai bună utilizare a acestor piste, ar fi necesară amenajarea unor staţii de închiriere biciclete în toate cartierele oraşului.
Primul succes
Consilierii locali au aprobat de curând amenajarea de piste pentru biciclete pe traseul Piața Trandafirilor – Complexul de Agrement și Sport Mureșul. ,,Având în vedere succesul participării la Programul Comunității Europene ,,Săptămâna mobilității”, desfășurată în perioada 16-22 septembrie, și luând în considerare H.C.L. nr. 250 din 29 iulie 2010, privind aprobarea în principiu a Strategiei de dezvoltare a rețelei de piste pentru biciclete în Tîrgu-Mureș, propun alocarea fondurilor necesare implementării acestui proiect”, se arată în expunerea de motive a consilierului local Peti András, propunătorul proiectului.
Pentru implementarea acestui proiect, ar fi necesară suma de 500.000 de lei, din bugetul local.
Titi Dălălău
hai ca nu-i dracul asa negru. In Tg-Mures se circula destul de bine, asta daca stii cum sa-ti alegi traseele. E oricum mult mai bine ca in alte orase.
Centura ocolitoare pe relatia Sighisoara-Reghin lipseste cel mai mult, sa nu uitam ca pe Cluj-Sighisoara se merge pe Ungheni-Acatari si practic se ocoleste orasul.
Pe langa centura lipseste enorm accesul cu bicicletele in centru, cred ca suntem singurul oras in care nici nu se vrea o solutie in acest sens. Si interzicerea scuterelor si a motocicletelor in centru mi se pare cel putin la fel de abuziva. Solutii pentru reducerea traficului in centru ar fi, se pot face 2 parcari etajate in jurul centrului si automat s-ar putea interzice cu totul parcatul in piata Trandafirilor, dar nici asta nu-s convins ca s-ar dori. La spital nu e rezolvata problema parcarii de vreo 10 ani desi zilnic se dau amenzi pentru masinile parcate pe marginea drumului, cu toate ca nu au nici o posibilitate de a parca legal in zona