Compania chineză Halms Hungary va investi peste 40 de milioane de euro pentru a înfiinţa în Debrecen o uzină care va produce componente pentru maşini electrice, iar guvernul ungar va contribui la această investiţie ce va crea 300 locuri de muncă noi cu o subvenţie de 1,5 miliarde de forinţi (3,72 milioane de euro) – a anunţat marţi, la Budapesta, Levente Magyar, secretar de stat pentru relaţii cu parlamentul în cadrul Ministerului Afacerilor Externe şi al Comerţului Exterior.
Magyar Levente a declarat: una dintre cele mai importante companii de componente pentru maşini electrice din lume îşi înfiinţează prima uzină în afara Chinei, decizia strategică de a se stabili în Europa fiind luată după multe analize şi calcule, în urma cărora s-a ales Ungaria.
Secretarul de stat a subliniat că economia ungară a înregistrat a treia cea mai mare rată de creştere dintre statele membre ale UE în trimestrul al doilea al acestui an. Cu toate că efectele economice ale războiului din Ucraina vor ajunge şi în Ungaria în următoarele luni, faptul că se anunţă noi investiţii în această perioadă dificilă arată puterea economică a ţării şi capacitatea ei de a atrage capital, a adăugat el.
Matthew Shen, directorul executiv al Halms Hungary, a declarat: compania proprietară Huashou oferă soluţii inovatoare şi integrate pentru producătorii de automobile şi vehicule electrice din lume, ea produce în principal subcomponente din aluminiu.
Compania este încrezătoare în viitorul producţiei de vehicule electrice şi a decis să investească în Debrecen, unde va opera linii de producţie digitalizate şi automatizate, pentru a menţine un contact mai strâns cu clienţii europeni, a subliniat directorul executiv.
La conferinţa de presă, viceprimarul oraşului Debrecen, Lajos Barcsa, a declarat că este o imensă realizare faptul că o nouă investiţie chineză va lua fiinţă într-o perioadă de criză economică globală, investiţia Huashou fiind a treia investiţie chineză în Parcul Industrial de Sud din Debrecen.
Viceprimarul a subliniat că Debrecen, un oraş european de viitor, va deveni un centru al electromobilităţii, în care mediul favorabil investiţiilor este sprijinit de mai multe instituţii de învăţământ, de aeroport, de infrastructura industrială bine dezvoltată şi de disponibilitatea expertizei.
În urma unei investiţii de 3000 de miliarde de forinţi (7,5 miliarde euro) a companiei chineze Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL), care reprezintă cea mai mare investiţie realizată vreodată în Ungaria, la Debrecen vor fi create 9000 de noi locuri de muncă, a anunţat ministrul ungar de externe şi al comerţului exterior, Péter Szijjártó.
În un eveniment desfăşurat la Debrecen, şeful diplomaţiei ungare a numit contractul de vânzare-cumpărare semnat pentru terenul pe care se va realiza investiţia, o piatră de hotar, spunând că acesta este primul acord obligatoriu din punct de vedere juridic al proiectului.
Ministrul a relatat că cel mai mare producător de acumulatori din lume a ales Ungaria pentru a-şi construi a doua fabrică europeană după doi ani şi jumătate de negocieri, într-un context în care concurenţa internaţională este uriaşă. Valoarea investiţiei reprezintă o sumă uriaşă nu numai la nivel de Ungaria, ci şi la nivel european, fiind una dintre cele mai mari cinci investiţii ecologie din Europa, din ultimii zece ani.
“În urma acestei investiţii, după China şi Germania, Ungaria va fi a treia ţară din lume care are o fabrică CATL”, a spus Szijjártó. Ministrul a adăugat, apoi, că proiectul va primi şi sprijin de la stat, detaliile urmând să fie făcute publice ulterior, după finalizarea procesului de notificare la Comisia Europeană.
Péter Szijjártó a subliniat, totodată, că în afară de Germania şi China, Ungaria este singura ţară în care toate cele trei mari mărci germane de automobile premium – Audi, BMW şi Mercedes – au baze de producţie, ceea ce înseamnă că în strategia lor de electromobilitate, Ungariei i se atribuie un rol important, astfel că trebuie accelerată construcţia planificată să aibă loc până în 2025, deoarece cererea pentru acumulatori este foarte mare.
Potrivit lui Péter Szijjártó, faptul că cele mai mari investiţii efectuate vreodată au fost anunţate în aceşti doi “ani negri” ai economiei mondiale, anul trecut şi anul acesta, “este o dovadă clară” a performanţei politicii economice a Ungariei.
Ministrul a spus că asta arată că nici războiul, nici pandemia nu au putut distruge cele două procese fundamentale care au loc în economia mondială, revoluţia auto şi ascensiunea globală, din ce în ce mai radicală, a companiilor din est. “Noi ne-am dat seama de aceste două procese şi am reacţionat corect la ambele”, a explicat Szijjártó.
Şeful diplomaţiei ungare a amintit că din 2010 încoace, performanţa industriei auto maghiare a crescut de 2,5 ori, iar în 2021, valoarea producţiei sale s-a apropiat de 9500 de miliarde de forinţi (23,75 miliarde euro).
Potrivit ministrului de externe, în ciuda criticilor, deschiderea Ungariei către est s-a dovedit a fi un succes. “Am precizat clar că nu suntem dispuşi să interzicem companiile niciunei naţiuni, din motive nejustificate. Toată politica noastră externă în ansamblu, astfel că şi în ceea ce priveşte lumea aflată la est de noi, se bazează pe respectul reciproc”, a specificat Péter Szijjártó.