În ședința de vineri 28 octombrie, Guvernul României a decis asupra a două simboluri locale la propunerea UDMR. Județul Mureș are un drapel oficial a declarat ministrul dezvoltării Attila Cseke.
Modelul de steag al județului Mureș reprezintă o pânză de formă dreptunghiulară, cu proporția dintre lățimea și lungimea steagului de 2/3, având fondul de culoare albă.
În partea centrală, la mijloc, este amplasată stema județului Mureș.
Ambele fețe ale steagului (față și verso) sunt identice.
Steagul se fixează pe hampă în partea stângă, pe lățime.
Semnificațiile elementelor și ale culorilor steagului
Descrierea stemei:
Stema județului Mureș se compune dintr-un scut sfertuit, cuprinzând, în primul cartier, pe fond roşu, o piesă istorică alcătuită dintr-un motiv central, de forma ovală, şi din buline alungite din aur; în cartierul doi, pe câmp de azur, se află o construcţie cu poarta închisă, cu şapte ferestre şi două turnuri, cu acoperiș conic retezat, totul din argint; în cartierul trei, tot pe fond de azur, se află o balanță de aur, cu talgerele în echilibru.
În ultimul cartier, pe fond roşu, se află trei brâuri ondulate de argint.
Semnificația elementelor însumate:
– piesa metalică din primul cartier este cunoscută sub denumirea „Fibula de la Suseni”, izvor arheologic de inestimabilă valoare, aparţinând fazei de început a epocii fierului. Ea reflectă nivelul de cultură materială şi spirituală al locuitorilor de pe aceste meleaguri, al geto-dacilor, în ansamblu;
– construcția evocă ctitoriile importante de pe aceste locuri, cât şi sistemul de fortificații specific epocii feudale;
– balanţa, însemn heraldic care evocă justiţia socială, face aluzie la echilibrul şi cumpătarea locuitorilor, amintind, totodată, rolul activităţilor comerciale în progresul social;
– brâurile argintii transpun în stemă bogația hidrologică a judeţului şi desemnează râurile Mureș, Târnava Mică şi Niraj.
Culoarea albă simbolizează aspirația spre pace, onestitate, valori pozitive. Aceste calități caracterizează județul și locuitorii săi.
Potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) din Legea nr. 141/2015 privind arborarea şi folosirea de către unităţile administrativ-teritoriale a steagurilor proprii, „Fiecare unitate administrativ-teritorială poate supune aprobării Guvernului steagul propriu şi unic pe baza hotărârii autorităţii deliberative.”
În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (4) din Legea nr. 141/2015 privind arborarea şi folosirea de către unităţile administrativ-teritoriale a steagurilor proprii, „Pe steagurile unităţilor administrativ-teritoriale pot fi reproduse şi stemele unităţilor administrativ-teritoriale, aprobate conform legii, precum şi denumirile acestora în formatul comună/oraş/municipiu, după caz, judeţul şi România.”
Considerată drept adevărata imagine a unei comunităţi urbane și rurale, stema este blazonul şi cartea de vizită a oamenilor ce convieţuiesc pe meleagurile respective și simbolizează într-o formă concentrată, tradiţiile istorice, precum şi realităţile economice şi social-culturale locale, specifice fiecărei unităţi administrativ-teritoriale.
Având în vedere cele menționate, stema județului Mureș, a fost aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 684/1998, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 391 din 15.10.1998.
Întrucât legea permite posibilitatea arborării și folosirii, pe teritoriul unităţii administrativ – teritoriale, alături de steagul României, al Uniunii Europene și al județului după caz, a unui steag unic şi reprezentativ, este necesară aprobarea proiectului modelului de steag al județului Mureș. Forma şi dimensiunile modelului de steag al județului Mureș sunt cele stabilite în condiţiile legii, pentru drapelul României.
Proiectul modelului de steag al judeţului Mureș, a fost aprobat prin Hotărârea Consiliului Județean nr. 96/2022.
Modelul de steag însoţit de un memoriu justificativ a fost avizat favorabil de Comisia Naţională de Heraldică, Genealogie şi Sigilografie a Academiei Române prin adresa nr. 16/2022.
Menţionăm că proiectul de hotărâre a Guvernului este un act administrativ cu caracter individual, astfel încât îi sunt incidente prevederile art. 6 alin. (2) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 561/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, cu modificările ulterioare.