Legea nr. 268/2024, publicată în Monitorul Oficial la data de 31 octombrie 2024 și în vigoare începând cu data de 3 noiembrie 2024, introduce modificări semnificative pentru regimul taxelor judiciare de timbru prevăzut de OUG nr. 80/2013, precum și cu privire la instituția ajutorului public judiciar reglementat de OUG nr. 51/2008.
Preliminar, OUG nr. 80/2013 este actul normativ care stabilește taxele datorate statului de către persoanele fizice sau juridice care se adresează cu cereri sau acțiuni instanțelor judecătorești, Ministerului Justiției și Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, pentru serviciile prestate de către aceste entități. De regulă, orice cerere în justiție este supusă timbrării, potrivit dispozițiilor art. 1 din OUG nr. 80/2013 care precizează expres în cuprinsul alin. (3) că doar „În cazurile anume prevăzute de lege, acțiunile și cererile introduse la instanțele judecătorești, precum și cererile adresate Ministerului Justiției și Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție sunt scutite de la plata taxelor judiciare de timbru”. Astfel, accesul efectiv la justiție al persoanelor interesate este condiționat de plata taxelor judiciare de timbru, stabilite în mod diferențiat în funcție de obiectul acțiunilor sau al cererilor.
Pentru o ilustrare mai concisă, putem vorbi acum despre taxe de 902,5 RON în loc de 1.200 RON pentru partajul unui bun de valoare mai mică, despre taxe de 1.302,5 RON în loc de 2.605 RON, sau chiar despre taxe de 4.302,5 RON în loc de 15.000 RON. Deși diferențele efective fluctuează, cert este că modificările legislative au adus reduceri semnificative, în beneficiul justițiabililor, scrie legalbadger
Mai mult, Legea nr. 268/2024 introduce la art. 45 OUG 80/2013 mai multe situații în care sumele achitate cu titlu de taxe judiciare de timbru se restituie, integral sau parțial, la cererea petiționarului, printre care și cea în care pârâtul achiesează la pretențiile reclamantului.
Astfel, în cazul în care coproprietarii nu formulează o opoziție, se va restitui jumătate din valoarea taxei plătite, ceea ce este și firesc raportat la eforturile diminuate ale instanței în soluționarea cauzei. Totuși, este important de precizat că potrivit art. 45 alin. (1) alin. (2 ^1), este exclusă posibilitatea restituirii în cauzele succesorale pentru care nu s-a eliberat certificatul de moștenitor.