Leonard Azamfirei: Câteva gânduri despre Eurovision 2022
Leonard Azamfirei: Câteva gânduri despre Eurovision 2022

Leonard Azamfirei: Câteva gânduri despre Eurovision 2022

– Ucraina câștigă Eurovision 2022 cu ajutorul votului de simpatie al publicului, care a răsturnat ierarhia stabilită de juriile de specialitate. Piesa ucrainenilor nu este rea, dar votul europenilor (+ Israel și Australia) este mai curând unul de solidarizare cu poporul lovit timp de 81 de zile de „operațiunea specială” a Rusiei.

– Republica Moldova a ocupat locul secund în preferințele telespectatorilor și a încheiat concursul pe locul 7. Prestația Zdob și Zdub & Frații Advahov – „Trenulețul” – este un mix de folk și rock’n’roll. S-a remarcat prin ritmul antrenant, coregrafia hazlie, mesajul puternic pro-unionist, patriotism (în timpul show-lui a fost afișat „Pomul Vieții”, brandul de țară al Republicii Moldova) și versuri în română (limbă pe cale de dispariție pe scena Eurovision în ultimele decenii). Cel puțin telespectatorii au avut ocazia să învețe cum se pronunță corect „București”.

Comentariile unor români supărați pentru faptul că am dat 12 puncte Ucrainei și nu am primit nimic în schimb au încins azi internetul. Însă se pare că situația este cu totul alta. TVR susține că acordase punctaj maxim echipei care a reprezentat Republica Moldova, însă Uniunea Europeană de Radio și Televiziune (EBU) ar fi identificat în dreptul României, nenominalizată explicit, „modele de vot incorecte”, adică niște suspiciuni. Din acest motiv, EBU a folosit un model de calcul pe baza rezultatelor altor țări cu istoric de vot similar și a acordat punctajul maxim Ucrainei. Deci, pentru moment, până vor apărea lămuriri suplimentare, de vină sunt „algoritmii”.

Eurovision este cea mai importantă și vizibilă competiție muzicală internațională și unul dintre cele mai longevive show-uri de televiziune. Nu este doar un simplu concurs muzical, ci și o scenă pe care voturile publicului desenează hărți geopolitice. De aceea este remarcabil curajul moldovenilor de a spune Europei, Statelor Unite ale Americii și Australiei că atât la București cât și la Chișinău se joacă aceeași horă, iar ruta dintre cele două capitale este de fapt „de acasă pân-acas’”.

„Merge trenul, parcă zboară

Dintr-o țară-n altă țară

Merge și nu poate pricepe

Care țară? Unde-ncepe?

Țară veche, țară nouă

Parcă-i una, parcă-s două

Ba aparte, ba-mpreună

Parcă-s două, parcă-i una

Hey ho! Let’s go

Folklore și Rock’n’roll

Pleacă trenul! Unde esti?

Chișinău – București

Și-ntr-o țară, și-n cealaltă

Joacă hora laolaltă

Și în fiecare țară

Face farmece vioara

Când ajunge trenu-n gară

Parcă n-a ieșit din țară

Parcă-a mers, fără să iasă

De acasă pân-acasă …”

(„Trenulețul” – Zdob și Zdub, Frații Advahov)