Poliţiştii mureşeni de prevenire organizează întâlniri de impact: liceeni faţă în faţă cu poveştile de viaţă ale tinerilor deţinuţi.
„DESCHIDE-ŢI MINTEA, NU FI ÎNCHIS!” – a VII-a ediţie, peste 1.100 de beneficiari
„Astăzi am învăţat să îmi preţuiesc mai mult libertatea şi să mă gândesc mai bine înainte să fac ceva!”,
„Gândul de azi…să ascultăm de părinţi, nu de prieteni…”,
„Dacă nu ai liberate, nu ai parte de nimic…”,
„Am aflat lucruri noi de la oameni care au avut puterea să ne avertizeze despre lucruri pe care nici nu ni le-am închipuit…”
“Cele mai importante lucruri sunt că odată ce greşim putem plăti o viaţă întreagă.”
“La activitatea de astăzi am învăţat că din cauza banilor ajungem să facem prostii pe care le regretăm în timp.”
“Mă bucur că sunt azi aici şi DA, am învăţat foarte multe lucruri iar cel mai de preţ lucru pe care l-am învăţat este că libertatea şi familia sunt tot timpul pe primul loc.”
“Cele mai folositoare lucruri pe care le-am învăţat la activitatea de azi este faptul că trebuie să fim foarte atenţi şi să avem grijă în ce anturaj ne aflăm, ce prieteni ne facem pentru că tot ce facem ne poate schimba toată viaţa.”
“Unul dintre lucrurile învăţate este acela de a învăţa să îţi preţuieşti viaţa şi să înveţi şi să te străduieşti să respecţi legea şi părinţii.”
“Libertatea este una din cele mai importante valori pe care le avem şi trebuie să o preţuim pentru că nu se ştie niciodată când vom ajunge după gratii.”
“Poveştile spuse de aceşti doi deţinuţi m-au făcut să văd viaţa diferit, m-au făcut să fiu mai conştientă şi să mă gândesc de două ori înainte de a lua o decizie şi să vă mulţumesc pentru şansa oferită.”
– sunt doar câteva reacţii ale liceenilor care au participat la întâlnirile cu persoanele private de libertate în cadrul Proiectului „Deschide-ţi mintea, nu fi închis!”. Inspectoratul de Poliţie Judeţean Mureş a găzduit, de la începutul noului an şcolar şi până în prezent, o serie de întâlniri coordonate de Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii ale unor grupuri de elevi de la majoritatea liceelor mureşene (inclusiv Sighişoara, Reghin, Gurghiu, Band) cu persoane aflate în stare privativă de libertate în Penitenciarul Târgu Mureş. Proiectul s-a încheiat în ultima săptămână de şcoală, cu întâlnirea deţinuţilor cu elevii de la Liceul Pedagogic.
Adolescenţa este o etapă aparte din viaţă, am trăit-o cu toţii. O perioadă a emoţiilor, a căutărilor, a confuziei deseori, indeciziei sau deciziei pripite şi lista poate continua. Tinerii ajung în postura de a fi nevoiţi să facă faţă cerinţelor societăţii, concomitent manifestându-se nevoia de manifestare ca personalitate de sine stătătoare, de a ieşi din umbră, de a produce ceva ieşit din comun, excentric. Din diverse motive – dorinţa de aventură, influenţa anturajului, probleme financiare, familiale sau faptul că uneori tinerii doresc să obţină prea mult în timp foarte scurt, aceştia ajung în sfera criminalităţii.
Întâlnirile elevilor de liceu cu persoane tinere aflate în stare privativă de libertate au ca scop informarea elevilor asupra aspectelor legale ce ţin de infracţionalitate şi conştientizarea consecinţelor pe care le implică aceasta, în sensul descurajării comportamentului infracţional. Elevii au ocazia să afle direct de la cei privaţi de libertate, ce înseamnă viaţa după gratii, cu îngrădiri ale libertăţii şi schimbarea sensului valorilor precedente încarcerării, astfel punându-se în valoare potenţialul educativ al experienţelor de viaţă ale persoanelor private de libertate.
Activităţile sunt moderate de poliţiştii de prevenire, cu sprijinul reprezentanţilor Penitenciarului Târgu Mureş, iar subiectele sunt legate de delincvenţa juvenilă, accentul fiind pus pe problematica violenţei, răspunderea penală a minorilor, fazele actului infracţional şi pragul delincvenţial, situaţii de victimizare în care pot fi implicaţi minorii şi măsuri de prevenire a acestora. Accentul se pune şi pe importanţa majoră a relaţiei între copil şi părinte, membrii familiei reprezentând singurul suport în situaţii de criză, iar celălalt aspect se referă la ideea greşită de a eticheta persoanele după o singură greşeală comisă, respectiv la fragilitatea limitei dintre lege şi fărădelege şi la uşurinţa cu care fiecare poate să ajungă să greşească. Activităţile continuă până la finalul anului şcolar!
Pe lângă părerile, impresiile, aprecierile elevilor şi cadrelor didactice exprimate la finalul activităţilor, sunt aplicate chestionare tuturor participanţilor din proiect au relevat eficienţa proiectului şi realizarea scopului propus.
Mai concret, 98.4% dintre ei au apreciat forte utile şi utile activităţile la care au participat, 98.7% considerând că informaţiile primite le-au fost de ajutor. In ceea ce priveşte continuarea proiectului în anul şcolar următor, 99,8% dintre elevii şi profesorii participanţi consideră oportun acest lucru.
De asemenea, au fost solicitări pentru suplimentarea activităţilor, iar eforturile depuse pentru deplasarea grupurilor de elevi din alte oraşe sau comune din judeţ demonstrează interesul trezit de acest gen de activităţi. De altfel, numărul crescut de elevei participanţi, comparativ cu anii precedenţi, constituie în egală măsură şi un criteriu calitativ, ca şi solicitările din partea studenţilor.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.