- Firmele care activează în domenii industriale vor putea obține în curând o singură licență pentru a-și desfășura activitatea legal, rapid și eficient. În ședința din 9 aprilie 2025, Guvernul României a adoptat o hotărâre prin care actualizează structura instituțională necesară pentru aplicarea licenței industriale unice, reglementată prin Ordonanța de urgență nr. 140/2022.
Această hotărâre de guvern are ca obiectiv direct simplificarea și digitalizarea procesului de autorizare pentru firmele din domeniul industrial, eliminând necesitatea de a parcurge un traseu birocratic complicat și fragmentat, care până acum presupunea obținerea mai multor avize de la diferite instituții.
Licența industrială unică ar trebui operaționalizată până cel târziu în trimestrul IV al anului 2025 (adică până la finalul anului 2025), așa cum reiese din hotărârea de guvern.
Aceasta presupune:
- Funcționarea platformei digitale dedicate;
- Emiterea efectivă a primelor licențe industriale unice;
- Implementarea completă a cadrului instituțional și normativ.
Hotărârea de Guvern din 9 aprilie 2025 este un pas intermediar esențial pentru atingerea acestui obiectiv, prin actualizarea autorităților competente și a grupului de lucru care va coordona procesul.
Ce este Licența Industrială Unică
Licența Industrială Unică este o autorizație integrată, care va permite firmelor să își desfășoare activitatea industrială în baza unei singure aprobări, emisă după ce toate instituțiile competente își dau acordul printr-un proces coordonat și unitar, se precizează în hotărârea de guvern.
În loc ca investitorii să alerge de la o autoritate la alta pentru diverse avize (mediu, urbanism, sănătate, siguranță etc.), noul sistem va concentra toate aceste proceduri într-un singur canal administrativ, coordonat la nivel guvernamental.
Obținerea licenței industriale unice se va face printr-un punct de contact unic, cel mai probabil o platformă digitală, unde firma va depune o cerere centralizată. Autoritățile implicate vor analiza dosarul în paralel, iar decizia finală va veni într-un termen standardizat și mult redus față de cel actual.
Ce beneficii aduce licența unică pentru mediul de afaceri:
- Reducerea birocrației: firmele nu vor mai fi nevoite să interacționeze cu fiecare autoritate separat.
- Timp mai scurt pentru demararea activității economice: autorizarea va deveni mai rapidă, ceea ce scade costurile inițiale ale investitorilor.
- Creșterea transparenței: toate avizele și documentele vor fi gestionate într-un sistem integrat, reducând riscul întârzierilor nejustificate sau al abuzurilor administrative.
- Încurajarea investițiilor: România devine mai atractivă pentru investitorii naționali și internaționali care caută un cadru predictibil și eficient de reglementare.
- Consolidarea digitalizării în administrație: sistemul va fi, cel mai probabil, complet informatizat și conectat cu celelalte platforme guvernamentale.
Cum se va obține licența industrială unică
În cadrul implementării licenței industriale unice, va fi înființat Oficiul pentru Licența Industrială Unică, o structură dedicată coordonării procesului de autorizare integrată.
Acesta va gestiona relația cu toate instituțiile implicate, prin intermediul Punctului de Contact Unic Electronic pentru Licențiere (PCUEL) – o platformă digitală ce va permite firmelor să depună o singură cerere online pentru obținerea licenței. PCUEL va integra toate procedurile și avizele necesare, reducând birocrația și timpul de așteptare.
Conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 140/2022, completate de hotărârile guvernamentale subsecvente, procesul de obținere a licenței industriale unice va urma câțiva pași standardizați:
- Depunerea unei cereri unice – firma solicitantă va completa un dosar unic, care va fi transmis printr-o platformă digitală către autoritatea desemnată.
- Transmiterea către autoritățile competente – dosarul este direcționat automat către toate instituțiile relevante (mediu, sănătate, siguranță, energie, urbanism etc.) prin intermediul punctului unic de contact.
- Evaluare în paralel – fiecare autoritate competentă va analiza în paralel documentația, pentru a evita întârzierile cauzate de evaluarea secvențială.
- Emiterea licenței – după centralizarea tuturor avizelor, autoritatea responsabilă emite licența industrială unică, care oferă firmelor dreptul legal de a începe activitatea.
- Monitorizare post-licență – eventuale condiții impuse prin avize vor fi urmărite de autoritățile responsabile, dar fără a mai condiționa demararea efectivă a activității.
Ce aduce nou hotărârea de guvern aprobată pe 9 aprilie
Actul normativ adoptat actualizează două elemente cheie din mecanismul de acordare a licenței industriale unice:
- Anexa nr. 2 – Lista autorităților competente:
Aceasta cuprinde instituțiile din administrația publică care au un rol în procesul de autorizare. Prin hotărârea aprobată, lista a fost adusă la zi, reflectând modificările recente apărute în structura administrației centrale, inclusiv reorganizările unor ministere sau agenții. - Anexa nr. 3 – Componența Grupului interministerial de lucru:
Grupul de lucru este responsabil cu coordonarea și buna funcționare a mecanismului de acordare a licenței unice. Noua componență este armonizată cu actualele atribuții și organizarea instituțiilor publice implicate, asigurând o funcționare eficientă și adaptată realității administrative din 2025.
Adoptarea acestei hotărâri reprezintă mai mult decât o simplă actualizare tehnică. Marchează un pas concret în direcția operaționalizării licenței industriale unice, un angajament important asumat de România în cadrul reformelor din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), se precizează în hotărârea de guvern.
Este de așteptat ca, în perioada următoare, să fie lansat și sistemul digital prin care licența va putea fi solicitată și obținută efectiv. Până atunci, actualizarea cadrului instituțional este o condiție necesară pentru ca mecanismul să funcționeze fluent și eficient.
Licența industrială unică este prevăzută ca una dintre reformele importante în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, în special în componentele dedicate eficienței administrației publice și digitalizării. Prin urmare, implementarea sa este nu doar o măsură benefică pentru mediul de afaceri, ci și o obligație asumată de România la nivel european.
Lista autorităților care vot aviza o afacere prin Licența Unică
Prin actualizarea cadrului instituțional, Guvernul face un pas clar înainte spre punerea efectivă în funcțiune a sistemului. Următorul pas logic va fi operaționalizarea platformei digitale unice prin care companiile vor putea accesa acest serviciu, ceea ce ar putea avea loc în cursul anului 2025.
Astfel, autoritățile competente din Anexa 2, vor fi următoarele:
1. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei
2. Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului
3. Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale prin Inspecția Muncii
4. Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor prin Agenția Națională pentru Protecția Mediului și agențiile județene pentru protecția mediului
5. Ministerul Culturii prin direcțiile județene de cultură
6. Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor și direcțiile sanitarveterinare și pentru siguranța alimentelor
7. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei
8. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor
9. Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România
10. Administrația Rezervației Biosferei „Delta Dunării“(ARBDD)
11. Administrația Națională „Apele Române“ (ANAR)
12. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon
13. Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore
14. Oficiul Național al Registrului Comerțului
15. Inspecția de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat
16. Inspectoratul General al Poliției Române, Direcția Generală de Poliție a Municipiului București și inspectoratele județene de poliție
17. Inspectoratul General pentru Situații de Urgență
18. Comisia pentru Controlul Activităților Nucleare
19. Autorităţi ale administraţiei publice locale
20. Direcțiile de sănătate publică județene, respectiv a municipiului Bucureşti, servicii publice deconcentrate